بازاریابی اینترنتی محصولات

بازاریابی اینترنتی محصولات

فهرست مطالب

در این مقاله ی کاربردی، به موضوع بازاریابی اینترنتی محصولات و مسائل مربوط به آن می پردازیم. تا انتهای این نوشتار جذاب و خواندنی، همراه شما هستیم.

در روزگاری که در آن زندگی می کنیم، اینترنت نقش بسیار مهمی را در جوامع بشری ایفا می کند. این گستردگی فضای مناسبی را ایجاد می کند تا کسب و کارها با استفاده از آن محصولات خود را در معرض دید مخاطبان بیشتری قرار دهند. این همان بازاریابی اینترنتی است که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت و مزایا و اهمیت و تنوع آن را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب

  1. بازاریابی اینترنتی محصولات به چه معناست؟
  2. بازاریابی اینترنتی محصولات و روش های سنتی
  3. اهمیت بازاریابی اینترنتی محصولات
  4. نخستین گام
  5. مزایای بازاریابی اینترنتی محصولات
  6. ابزارهای بازاریابی اینترنتی محصولات
  7. موتور جست و جو
  8. شبکه های اجتماعی
  9. بازاریابی ایمیلی
  10. بازاریابی محتوا
  11. شبکه های اینترنتی
  12. هزینه ها
  13. چند استراتژی
  14. نکته ی آخر

 

بازاریابی اینترنتی محصولات به چه معناست؟

بازاریابی اینترنتی محصولات به چه معناست؟
بازاریابی اینترنتی محصولات به چه معناست؟

با گسترش فضای وب و استفاده مردم از اینترنت، مشاغل از انواع بازاریابی دیجیتال برای گسترش نام تجاری خود استفاده می کنند تا کاربران زیادی را با محصول و خدمات خود آشنا کنند.  روش های زیادی برای استفاده از بازاریابی آنلاین وجود دارد.

از جمله بازاریابی ایمیل، بهینه سازی موتور جست و جو، شبکه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین و موارد دیگر.  هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جست و جو، چت در شبکه های اجتماعی و اینترنت، با کمک بازاریابی آنلاین توجه کاربر را جلب کرده و بازدید کننده وب سایت شما را به مشتری تبدیل کند.

همان طور که می دانید؛ بازاریابی آنلاین تفاوت اساسی با بازاریابی سنتی دارد.  در حقیقت، بازاریابی سنتی اغلب از بازاریابی برون گرا استفاده می کند؛  اما بازاریابی آنلاین اغلب زیر مجموعه بازاریابی درونگرا است.

قبل از گسترش گسترده استفاده از بازاریابی آنلاین، بسیاری از مشاغل از بازاریابی سنتی مانند چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبوردها و … استفاده می کردند.  جالب اینجاست که با ظهور فناوری، بسیاری از مشاغل همچنان از این نوع بازاریابی استفاده می کنند و بودجه زیادی را صرف تبلیغات سنتی می کنند.

توصیه میکنیم مقاله بازاریابی اینترنتی معماری را مطالعه نمایید.

تصور کنید که محصول شما نوعی کیک است

تصور کنید که محصول شما نوعی کیک است.برای تبلیغ محصول خود، شما تبلیغات تلویزیونی و رادیویی را انجام می دهید و بروشور محصول خود را توزیع می کنید.

به طور طبیعی، اگر تبلیغ شما به مخاطبان اصلی شما برسد، فروش شما افزایش می یابد، اما راهی برای تجزیه و تحلیل اثربخشی هر یک از این روش ها وجود ندارد.

همچنین، کنترل مشخص و سریعی بر اجرای مبارزات در حال انجام وجود ندارد. در حالی که در بازاریابی آنلاین می توانید تبلیغات خود را اجرا کنید و محصول خود را با هزینه بسیار کم معرفی کنید.  همچنین می توانید بر فعالیت های خود در مراحل مختلف نظارت کرده، آن را مرور کرده و در هر مرحله تغییر دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

مقایسه بازاریابی اینترنتی محصولات با روش های سنتی

مقایسه بازاریابی اینترنتی محصولات با روش های سنتی
مقایسه بازاریابی اینترنتی محصولات با روش های سنتی

در بازاریابی سنتی، ابتدا محصولی تولید می کنیم، سپس سراغ تبلیغات می رویم.  هر چه بودجه تبلیغاتی بیشتری داشته باشیم، می توانیم محصول خود را به افراد بیشتری معرفی کنیم.  تلویزیون، رادیو، بیلبورد، روزنامه، تراکت و … رسانه های ارائه ی تبلیغات ما بودند.

در دنیای امروزی؛ اولین قدم، تولید یک کالا یا خدمات نیست، بلکه این پروسه به جای تولید محصولی که ممکن است مخاطب و مشتری ما به آن نیازی نداشته باشد و بخواهد با تبلیغات فریبنده آن را بفروشد، با شناخت نیاز مشتری آغاز می شود.

ما آن چه مشتری نیاز دارد را تولید می کنیم و در این صورت است که هزینه تبلیغات کاهش می یابد. زیرا مشتریان، خودشان محصول ما را تبلیغ می کنند. برای درک نیاز مشتری ، باید به او نزدیک شویم تا بدانیم که نگرانی او چیست و چه محصولاتی به او کمک می کند؟  راه دستیابی به مشتری در اینترنت از طریق شبکه های اجتماعی است.

شبکه های اجتماعی به ما این امکان را می دهند تا با مشتریان بالقوه و واقعی خود رابطه ای دو طرفه و مثمر ثمر برقرار کنیم

شبکه های اجتماعی به ما این امکان را می دهند تا با مشتریان بالقوه و واقعی خود رابطه ای دو طرفه و مثمر ثمر برقرار کنیم و این فرصت خوبی برای صاحبان مشاغل است!  این یک معامله بزرگ است، ما می توانیم نظر مشتری را در مورد محصول بدانیم و فراتر از آن، با کمک آن ها می توانیم  محصول خوبی تولید کنیم.

اما این پایان ماجرا نیست. در دنیای امروز؛ نه تنها می توانیم به مشتریان خود نزدیک شویم، بلکه آن ها هم می توانند به یکدیگر نزدیک شوند!  مشتری ناراضی می تواند نارضایتی خود را به هزاران نفر دیگر برساند و مشتری راضی می تواند بهترین نمونه رضایت از مارک شما باشد.

در دنیای امروزی نمی توانید محصولی بی کیفیت بسازید و مشکلات آن را در زمینه تبلیغات و روابط عمومی پنهان کنید!  زیرا مشتریان هوشمندتر بوده و ارتباط بیشتر و نزدیک تری با هم دارند.

پیشنهاد می کنیم از پست وظایف مشاور دیجیتال مارکتینگ دیدن کنید.

اهمیت بازاریابی اینترنتی محصولات

اهمیت بازاریابی اینترنتی محصولات
اهمیت بازاریابی اینترنتی محصولات

بازاریابی اینترنتی محصولات برای صاحبان مشاغل کوچک، ارزش و اهمیت روز افزونی پیدا می کند.  در گذشته، بازاریابی اینترنتی چیزی بود که مشاغل بزرگ محلی غالباً از آن غافل می شدند، زیرا صرف وقت و هزینه برای بازاریابی اینترنتی، هنگامی که کل شغل شما محلی بود، اصولاً توجیه پذیر نبود.

اما امروزه  با افزایش جست و جوی محلی و عادت جدید مردم برای جست و جوی اساساً از طریق اینترنت، بازاریابی اینترنتی محصولات اهمیت پیدا کرده است  و تا آنجا پیش می رود که می گویند، همه مشاغل باید بازاریابی اینترنتی محصولات را به برنامه های بازاریابی خود اضافه کنند.

علاوه بر تبلیغات آنلاین، شهرت آنلاین نیز بسیار مهم است.  حتی اگر از اینترنت برای تبلیغ خدمات یا محصولات خود استفاده نکرده اید، قبل از مراجعه مشتری جدید به تجارت خود، می توانید به طور آنلاین نظر دیگران درباره تجارت خود را بفهمید.  در نتیجه، کسب شهرت در کیفیت و خدمات به مشتری بسیار مهم است.

مشتریان ناراضی بیشتر از مشتریان راضی نظرات خود را به صورت آنلاین بیان می کنند، بنابراین داشتن شهرت قوی و بازخورد مثبت زیاد، برای موفقیت یک تجارت در دنیای دیجیتال امروز بسیار مهم است.

اگر شما در زمینه فروش محصولات آرایشی و بهداشتی فعالت دارید توصیه میکنیم صفحه بازاریابی اینترنتی لوازم آرایشی را مشاهده نمایید.

بازاریابی اینترنتی محصولات ؛ نخستین گام

بازاریابی اینترنتی محصولات ؛ نخستین گام
بازاریابی اینترنتی محصولات ؛ نخستین گام

برای شروع بازاریابی اینترنتی محصولات؛ اولین کاری که باید انجام دهید، راه اندازی یک وب سایت حرفه ای است.  استخدام یک متخصص برای این کار می تواند بسیار مفید باشد (اگر توانایی پرداخت هزینه آن را دارید)  زیرا آن ها می توانند از تجربه خود برای طراحی وب سایت به گونه ای استفاده کنند که توجه افراد را به خود جلب کرده و نرخ تبدیل بالایی نیز داشته باشد.

بهترین کار این است که وقتی وب سایت در مرحله ساخت و برنامه اولیه است، تحقیقات گسترده درباره کلمات کلیدی را انجام دهید.  کلمات کلیدی که انتخاب می کنید، تأثیر زیادی در رتبه بندی موتور جست و جوگر شما خواهد داشت.  بنابراین طراحی برنامه های کلمات کلیدی موثر یکی از مهمترین کارهایی است که می توانید هنگام شروع تجارت بازاریابی اینترنتی محصولات انجام دهید.

اگر واقعا قصد دارید دیجیتال مارکتینگ را برای محصولات خود شروع کنید حتما سری به صفحه زیر شاخه های دیجیتال مارکتینگ بزنید.

هنگامی که بازدید از وب سایت خود را شروع می کنید، حتماً فرمی را در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید

هنگامی که بازدید از وب سایت خود را شروع می کنید، حتماً فرمی را در صفحه اصلی وب سایت قرار دهید که به بازدیدکنندگان امکان دریافت ایمیل را می دهد.

علاوه بر ارسال خودکار ایمیل های خوش آمد گویی، از قبل آماده باشید تا بتوانید در اسرع وقت با بازدید کنندگان ارتباط برقرار کنید.  پس از اتمام طراحی و راه اندازی وب سایت، برای بیشتر مشاغل، مرحله بعدی برنامه ریزی برای حضور موثر در شبکه های اجتماعی خواهد بود.

هر شغل باید یک صفحه اینستاگرام یا تلگرام یا توییتر داشته باشد که حاوی اطلاعات جامع و مفیدی در مورد زمینه کاری آن ها باشد.  بسته به ویژگی مخاطبان، می توانید در سایر شبکه های اجتماعی مهم مانند LinkedIn ، Apparatus ، Facebook و Pinterest نیز حساب کاربری ایجاد کنید.

مدتی طول می کشد تا از فعالیت های انجام شده در شبکه های اجتماعی نتیجه دلخواه را به دست آورید

مدتی طول می کشد تا از فعالیت های انجام شده در شبکه های اجتماعی نتیجه دلخواه را به دست آورید و برای این منظور باید مطالب درج شده در این شبکه ها به طور مداوم به روز و بررسی شود،

اما نتیجه به دست آمده ارزش تلاش و کوشش را دارد.  رسانه های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین راه های ایجاد یک جامعه آنلاین مرتبط با هر مشاغل شناخته می شوند.  پس از اتمام کار ایجاد یک حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مورد نظر، می توانید به تشخیص خود از انواع دیگر فعالیت های مربوط به بازاریابی اینترنتی محصولات استفاده کنید.

بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک (چه در شبکه های اجتماعی، چه در تبلیغات مرتبط با جست و جو و چه در تبلیغات بنری) به شما کمک می کند تا در کمترین زمان ممکن به طور موثر به مخاطبان خود برسید و اگر می خواهید به دیگران تجربه دهید و از تخصص خود آگاه باشید،  استفاده از فعالیت های بازاریابی محتوا نیز ایده بسیار خوبی است. ما در ادامه مقاله ” بازاریابی اینترنتی محصولات” تمام انواع شمرده شده را اختصاصی تر بررسی خواهیم نمود.

مزایای بازاریابی اینترنتی محصولات

مزایای بازاریابی اینترنتی محصولات
مزایای بازاریابی اینترنتی محصولات

بررسی و اندازه گیری تأثیر کانال های مختلف

بررسی و اندازه گیری تأثیر کانال های مختلف
بررسی و اندازه گیری تأثیر کانال های مختلف

یکی از مزایای اصلی بازاریابی آنلاین، در نظر گرفتن کانال های مختلف بازاریابی است.  شما می توانید میزان توجه بازدید کنندگان وب سایت خود را ردیابی کرده و مسیرهای مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب سایت یا صفحه شما طی می کنند، رصد کنید. همچنین می توانید تأثیر کانال های مختلف را بررسی کنید و دریابید که کدام کانال ها بازده بیشتری دارند و مشتریان تجاری شما را افزایش می دهند.

رفتار مشتری را بررسی کنید

رفتار مشتری را بررسی کنید
رفتار مشتری را بررسی کنید

با بررسی رفتار و ویژگی های مشتری مانند سن، جنس و موقعیت جغرافیایی  از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال، مشتریانی را پیدا می کنید که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر هستند و محصولات مرتبط با سلیقه خود را در اختیار آن ها قرار می دهند.  پیشنهادات جذابی به آن ها بدهید و محصولات مرتبط و مناسب برای آن ها ارائه دهید.

این ویژگی به شما این امکان را می دهد تا لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب با آن ها را به ایشان نشان دهید.  به عنوان مثال فرض کنید که شخصی تلفن همراه می خرد.  در مراحل بعدی، او احتمالا به  کاور و وسیله های جانبی دیگر نیاز خواهد داشت.  می توانید از این فرصت استفاده کرده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.

دسترسی سریع و راحت

دسترسی سریع و راحت
دسترسی سریع و راحت

گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین به کاربران این امکان را می دهد تا با یک کلیک به راحتی با محصول شما آشنا شوند و سپس محصول مورد نظر را از طریق سبد فروش خریداری کنند.

هزینه های عملیاتی کم

هزینه های عملیاتی کم
هزینه های عملیاتی کم

یکی از مهمترین مزایای بازاریابی اینترنتی محصولات، صرفه جویی در وقت، مقرون به صرفه بودن و سازگاری با محیط زیست است.  به عنوان مثال فرض کنید که می خواهید بروشورهای خود را چاپ و توزیع کنید.  علاوه بر مصرف زیاد کاغذ و هزینه های چاپ، زمان زیادی لازم است تا بروشور به افراد مناسب برسد.  در حالی که در بازاریابی آنلاین، برخلاف روش های سنتی می توانید به عنوان مثال پیام خود را با ارسال ایمیل یا ساخت کلیپ و ارسال آن در شبکه های اجتماعی به مخاطبان بیشتری برسانید.

هدف قرار دادن مشتری

هدف قرار دادن مشتری
هدف قرار دادن مشتری

در بازاریابی آنلاین می توانید مشتریان خود را دسته بندی کرده و پیشنهادات خاصی را برای هر دسته در اختیار آن ها قرار دهید.  دسته ها را براساس جغرافیا، سن، تحصیلات، علایق، جنسیت و موارد دیگر ایجاد کنید.  یک یا چند دسته مورد نظر را انتخاب کنید.  سپس بر روی آن ها تمرکز کنید، آن ها را وارد کانال فروش کنید تا از روند بازاریابی خود بهترین بهره را ببرید.

ابزارهای بازاریابی اینترنتی محصولات

ابزارهای بازاریابی اینترنتی محصولات
ابزارهای بازاریابی اینترنتی محصولات

برای فعالیت در زمینه بازاریابی آنلاین، باید با ابزارهای مختلف بازاریابی دیجیتال آشنا باشید و بتوانید محصولات یا خدمات خود را به کاربران معرفی کنید.  بازاریابی اینترنتی و آنلاین محصولات، شامل 7 زیر مجموعه اصلی زیر است:

  • سئو یا بهینه سازی موتور جست و جو
  • بازاریابی موتور جست و جو یا SEM
  • بازاریابی محتوا
  • بازاریابی شبکه ای
  • روی Ads یا PPC کلیک کنید.
  • بازاریابی وابسته
  • ایمیل مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی محصولات، فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد

بازاریابی اینترنتی محصولات، فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهد تا به شما کمک کند که در وب موثرتر بمانید و مخاطبان بیشتری را برای تجارت خود جذب کنید.  برای استفاده بیشتر از بازاریابی آنلاین، باید مشتریان خود را به خوبی بشناسید.

برای انجام این کار می توانید راه های مختلفی مانند مصاحبه با افراد و مشتریان مختلف، نمونه گیری و آمار، بررسی بازخورد کاربر و موارد مشابه دیگر، دانش نسبی درباره مشتری خود را پیدا کنید.  سپس از مزایا و ویژگی های بازاریابی آنلاین که قبلاً  در همین مقاله ذکر شد، استفاده کنید و منجر به جذب مشتری بیشتری شوید.

با افزایش اینترنت و کاربران وب، رقابت بین مشاغل مختلف در این فضا نیز افزایش می یابد.  با این حال، اگر هر حرفه و شغلی مشتری خود را به خوبی بشناسد، با یک استراتژی مناسب می تواند به طور موثر بازاریابی آنلاین خود را به بازار عرضه کند و با ارائه ارزش منحصر به فرد، منجر به جذب بسیاری از تبلیغات مرتبط شود.

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ موتور جست و جو

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ موتور جست و جو
بازاریابی اینترنتی محصولات؛ موتور جست و جو

بازاریابی موتور جست و جو (به اختصار SEM) به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی که برای دسترسی به وب سایت تجاری بیشتر به کاربران ارائه می شود، به ویژه هنگام جست و جو در سیستم عامل هایی مانند Google اشاره دارد.

بهینه سازی موتور جست و جو (یا SEO) و بسترهای جست و جوی پرهزینه مانند Google AdWords هر دو به عنوان بخش های بسیار مهم (و البته مجزا) در بازاریابی موتور جست و جو شناخته می شوند.  امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر مدیر وب سایت بسیار مهم است.

با استفاده از SEO، وب سایتی ایجاد می کنید که برای رتبه بندی مناسب در میان سایت های دیگر در موتورهای جست و جو طراحی شده است.  سئو که استفاده از آن رایگان است،  به کاربران شما کمک می کند تا وب سایت شما را در جست و جوی خود بیابند بدون اینکه هزینه ای برای موتورهای جست و جو پرداخت کنند.

اشتن رتبه بندی خوب و قابل قبول در بین سایر وب سایت ها

برای داشتن رتبه بندی خوب و قابل قبول در بین سایر وب سایت ها، باید تحقیقات گسترده ای انجام دهید تا کلمات کلیدی مهم را شناسایی کنید و بدانید که چگونه محتوای با کیفیتی را که روی کلمات کلیدی مشخص شده متمرکز باشد، بنویسید.  اصول سئو برای داشتن این دانش بسیار مفید است.

علاوه بر این، هنگام استفاده از SEO، شما باید بدانید که چگونه از روش هایی مانند لینک دادن استفاده کنید (این تکنیک ها باعث افزایش رتبه وب سایت نیز می شوند).

اگر چه باید به طور مرتب کلمات کلیدی مورد استفاده خود را مرور کنید تا مطمئن شوید  که سئوی وب سایت شما از عملکرد خوبی برخوردار است، اما سئوی وب سایت اصلی شما، برخلاف سایر سیستم عامل های بازاریابی، نیازی به بررسی مداوم ندارد.

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ شبکه های اجتماعی

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ شبکه های اجتماعی
بازاریابی اینترنتی محصولات؛ شبکه های اجتماعی

بازاریابی در شبکه های اجتماعی؛ هم شامل بازاریابی ارگانیک (رایگان) و هم تبلیغات پرهزینه است که دسته دوم آن توسط بسترهای تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک از همان بستر انجام می شود و به دلیل گرانی هر دو، اغلب در ایران زیاد مورد استفاده قرار نمی گیرد.  (هم به دلیل گرانی دلار و هم به دلیل تحریم ها و عدم نمایش به مخاطبان ایرانی)  غالباً، هدف از راه اندازی کمپین های بازاریابی در شبکه های اجتماعی، ارتقای  بیشتر و بهتر برند و ایجاد روابط موثر با مشتریان است.

محبوب ترین پلتفرم های مورد استفاده برای بازاریابی در بین شبکه های اجتماعی در ایران، اینستاگرام و تلگرام هستند.  برای موفقیت در بازاریابی اینستاگرام، محتوایی که منتشر می کنید در جذب فالوور بسیار مهم است.  شما باید محتوای آن را تحت تأثیر قرار دهید تا نوشتن شرح عکس اینستاگرام را با عکس تبلیغاتی مناسب همراه کنید.

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ بازاریابی ایمیلی

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ بازاریابی ایمیلی
بازاریابی اینترنتی محصولات؛ بازاریابی ایمیلی

همان طور که از نام آن پیداست، بازاریابی ایمیلی سعی دارد تا با ارسال ایمیل با مشتریان ارتباط برقرار کند.  بنابراین تعداد مشتریان علاقه مند و فروش را افزایش می دهد.

در بازاریابی از طریق ایمیل مانند شبکه های اجتماعی، هدف این است که محصولاتی در معرض دید کاربران قرار بگیرند تا شما و تجارت شما را فراموش نکنند.

اما برخلاف رسانه های اجتماعی، صاحبان مشاغل هنگام استفاده از آن از تکنیک های مربوط به ایمیل استفاده می کنند.  فروش گسترده تر است، زیرا در قالب ایمیل می توانید پیشنهادهای مختلف فروش، اطلاعیه های فروش محصول، تماس برای اقدام و سایر موارد دیگر را بگنجانید.

باید گام هایی برای ارسال ایمیل به مشتریان، چه در هنگام خرید و چه قبل از مراحل خرید برداشته شود

باید گام هایی برای ارسال ایمیل به مشتریان، چه در هنگام خرید و چه قبل از مراحل خرید برداشته شود.  به عنوان مثال، تخفیف برای کسانی که با آدرس ایمیل خود ثبت نام می کنند، وجود دارد تا انگیزه خود را برای انجام این کار افزایش دهند.

علاوه بر این، توصیه می شود که از خدمات مدیریت ایمیل مانند MillChimp یا Mirlight استفاده کنید.  عملکرد این سرویس ها این است که متن را که از قبل توسط شما طراحی شده، در موقعیت های خاص (به عنوان مثال هنگام ثبت نام کاربر؛ ایمیل خوش آمد گویی) به صورت خودکار و به صورت ایمیل ارسال می کنند.

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ بازاریابی محتوا

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ بازاریابی محتوا
بازاریابی اینترنتی محصولات؛ بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به فعالیت هایی گفته می شود که در آن محتوایی در اینترنت منتشر می شود تا مشتری های علاقه مند را به خود جلب کرده و اعتماد کاربران را جلب کند.

بسته به فعالیت و نیازهای شما، محتوای شما ممکن است که به شکل یکی از موارد زیر باشد:

  • محتوایی که در وب سایت خود منتشر می کنید.
  • محتوایی که به عنوان مهمان برای سایت های دیگر منتشر می کنید و به سایت خود پیوند می دهید.
  • انواع دیگری از محتوا که برای جذب مشتری علاقه مند استفاده می کنید (کتاب های الکترونیکی، مطالعات موردی و غیره). هدف از استفاده از چنین مطالبی کسب اطلاعات از مشتریان علاقه مند است.
  • اینفوگرافیک ها یا فیلم هایی که می توانند در سیستم عامل های مختلف رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوند.

قبل از شروع بازاریابی محتوا، باید اهداف خود را مشخص کنید.  علاوه بر این، محتوای منتشر شده باید متناسب با فعالیت های بهینه سازی موتور جست و جو باشد.  هنگام برنامه ریزی برای طرح انتشار محتوای خود، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به طور منظم منتشر شود.  در غیر این صورت به نتایج دلخواه نخواهید رسید.

بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا بدانید که چه موقع باید تولید محتوا را سفارش دهید و چه موقع تولید محتوا را برای خود شروع کنید. به عنوان مثال فروشگاه آنلاین.

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ شبکه های اینترنتی

بازاریابی اینترنتی محصولات؛ شبکه های اینترنتی
بازاریابی اینترنتی محصولات؛ شبکه های اینترنتی

اگر فعالیت های شبکه های اینترنتی با رویکرد صحیح انجام شود، به شما امکان می دهد تا در انجمن ها و گروه های آنلاین ارتباطات مفیدی برقرار کنید که به رونق کسب و کار شما کمک می کند.

شما می توانید با افرادی که در زمینه کاری شما کار می کنند ملاقات کنید و برای انجام پروژه های خاص با آن ها شریک شوید و یا با به اشتراک گذاشتن اطلاعات مربوط به زمینه کاری خود، تعدادی از مخاطبان مورد نظر خود را جذب کرده و در نتیجه مشتری برای خود پیدا کنید. البته فراموش نکنید که هدف اصلی از این نوع بازاریابی، برقراری ارتباط با دیگران و فروش مستقیم نیست.

برخی از بهترین مکان ها برای جست و جوی گروه های آنلاین مرتبط با زمینه کاری شما عبارتند از:

  • گروه های فیس بوک
  • گروه های LinkedIn
  • انجمن های صنایع مختلف، مانند گروه های تلگرامی مرتبط
  • انجمن های گفت و گو و پرسش و پاسخ

مهم نیست که شما فعالیت های شبکه اینترنتی را چگونه انجام می دهید. این یک روش بسیار مفید برای معرفی تجارت خود به کاربرانی است که توانایی مشتری شدن و به طور کلی رشد تجارت را دارند.  با این حال، این فعالیت ها اغلب هزینه زیادی برای شما ندارند.

برآورد هزینه فعالیت های بازاریابی اینترنتی محصولات

برآورد هزینه فعالیت های بازاریابی اینترنتی محصولات
برآورد هزینه فعالیت های بازاریابی اینترنتی محصولات

فعالیت های بازاریابی اینترنتی محصولات می تواند بسیار پرهزینه باشد، اما خوشبختانه تطابق هزینه ها با همه بودجه های بازاریابی امکان پذیر است.  اولین و مهمترین نکته این است که شما باید مقداری از سرمایه خود را برای پرداخت هزینه های سالانه میزبانی و دامنه وب سایت اختصاص دهید تا عملکرد مهم مهمترین بازاریابی اینترنتی محصولات خود را تضمین کنید.

فعالیت ها در شبکه های اجتماعی به خودی خود رایگان است و اگر تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز خود را برون سپاری نکنید، هزینه ای نخواهد داشت.

برخی از سیستم عامل های ایمیل مارکتینگ موجود هزینه ای برای 100000 مشترک اولیه شما دریافت نمی کنند و شما می توانید پس از افزایش نسبی درآمد، از این سیستم عامل ها برای پرداخت این بخش استفاده کنید.

علاوه بر این، ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان مانند Google Keyword Planner وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها وب سایت خود را به صورت رایگان بهینه سازی کنید و می تواند یک گزینه ایده آل برای شروع کار باشد.

به غیر از موارد فوق، فعالیت های دیگری نیز وجود دارد که توصیه می شود تا از همان ابتدا بخشی از سرمایه خود را صرف هزینه های مربوطه کنید. این فعالیت ها شامل موارد زیر است:

  • یک مهندس حرفه ای طراحی وب استخدام کنید.
  • استخدام شخصی که اصول تبلیغات را می داند.

باید در نظر داشت که هر گونه هزینه ای که برای ارتقای activities فعالیت های بازاریابی اینترنتی انجام می شود، نه تنها نوعی سرمایه گذاری درآمد زا محسوب می شود، بلکه سایر هزینه های لازم برای تجارت را نیز شامل می شود.  وقتی زمان پرداخت مالیات فرا می رسد، هزینه های کسب و کار به شما کمک می کند تا ارزش سرمایه گذاری خود را افزایش دهید.

چند استراتژی برای بازاریابی اینترنتی محصولات

چند استراتژی برای بازاریابی اینترنتی محصولات
چند استراتژی برای بازاریابی اینترنتی محصولات

برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی محصولات

برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی محصولات
برگزاری مسابقات در شبکه های اجتماعی برای بازاریابی اینترنتی محصولات

برگزاری مسابقه در شبکه های اجتماعی جالب و مفید است.  این روش، هم سرگرم کننده است و هم باعث سهولت در برقراری ارتباط با مشتریان می شود.  علاوه بر این، دنبال کنندگان بیشتری و در نتیجه فروش بیشتری را برای شما جذب خواهد کرد.

به عنوان مثال، آمار نشان می دهد که مسابقات برگزار شده در فیس بوک به طور متوسط ​​34٪ از مشتریان جدید را در هر کمپین جذب می کند.  بنابراین اگر تجارت شما با کمبود مشتری روبرو است، از این روش استفاده کنید.  روش های مختلفی برای برگزاری مسابقه وجود دارد.  در اینجا به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

یک هشتگ اختصاصی برای مسابقه تعیین کنید، پیشنهاد دهید که یک عکس یا فیلم با موضوع خاص مربوط به تجارت بگیرید و آن را با یک هشتگ اختصاصی منتشر کنید. با این کار هشتگ شما ترجیح بیشتری خواهد داد. سرانجام قرعه کشی بین شرکت کنندگان انجام می شود و جوایز هیجان انگیزی به آن ها اهدا می شود.

از مخاطبین بخواهید تا با هشتگ شخصی خود پست بگذارند و سپس برخی از آن ها را ویرایش کنید. با این کار میزان جذابیت و دنبال کنندگان صفحات شرکت کننده افزایش یافته و آن ها را ترغیب می کند تا از هشتگ شما استفاده کنند.

یک پست ارسال کنید و مخاطبین را تشویق کنید تا دوستان خود را در نظرات برچسب گذاری کنند

یک پست ارسال کنید و مخاطبین را تشویق کنید تا دوستان خود را در نظرات برچسب گذاری کنند. هرچه نظر بیشتر باشد، شانس پیروزی بیشتر خواهد بود. به این ترتیب افراد بیشتری با کسب و کار شما آشنا می شوند و با توجه به موارد ذکر شده، پیروان بیشتری جذب خواهید کرد.

تخفیف یا کوپن ویژه ای (برای مثال) برای 100 نفری که نظر خود را در زیر پست می گذارند یا 50 نفری که پست را ویرایش می کنند، تعیین کنید. به این ترتیب، مردم مشتاق تر می شوند که این پیشنهادات را به دوستان خود نیز ارائه دهند.

فراموش نکنید که مسابقه خود را در همه کانال های ارتباطی مانند اینستاگرام، فیس بوک، وب سایت و خبرنامه های ایمیل اعلام کنید. با این حال، این باعث می شود تا مخاطب از تجارت شما بیشتر هیجان زده شود و مشارکت یا تعامل شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

ایمیل را فعال نگهدارید

ایمیل را فعال نگهدارید
ایمیل را فعال نگهدارید

برخی تصور می کنند که با شبکه های اجتماعی، دوران ارسال و دریافت ایمیل به پایان رسیده است و یا فکر می کنند که این روش بی فایده است.

اما این ایده هرگز درست نیست.  جالب است بدانید که 82٪ از افرادی که ایمیل خود را چک می کنند، ایمیل تجاری خود را باز می کنند.  همچنین 76٪ مشترکان ایمیل، خرید خود را از طریق ایمیل مارکتینگ انجام می دهند.

البته این آمار مربوط به کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده است.  اما در بازاریابی اینترنتی محصولات ایرانی کم و بیش وجود دارد.  نکته مهم این است که در فعالیت های  بازاریابی ایمیلی خود، مخاطبان مناسبی داشته باشید و از ارسال ایمیل های ناخواسته انبوه خودداری کنید.  سپس:

 

  • ایمیل های مخاطبین خود را به روش های مختلف جمع آوری کنید.
  • یک لیست ایمیل ایجاد کنید.
  • ابزار مناسب بازاریابی از طریق ایمیل را انتخاب کنید.
  • با متن جذاب ایمیل های زیبا و خلاقانه ایجاد کنید.

و سپس شروع به ارسال ایمیل کنید.

نکات زیر را برای بازاریابی از طریق ایمیل در نظر بگیرید:

  • به جای ارائه ویژگی های جدید و بیشتر، بر روی مزایای منحصر به فرد و ارزش های پیشنهادی کار کنید.
  • پیشنهاد را در عنوان ایمیل قرار دهید و آن را برجسته کنید.
  • از سر صفحه ها برای افزایش میزان باز کردن ایمیل استفاده کنید.
  • جملات کلیشه ای ننویسید و سعی کنید که کوتاه با مخاطب صحبت کنید.

در وبلاگ یا وب سایت خود مطلب بنویسید

در وبلاگ یا وب سایت خود مطلب بنویسید
در وبلاگ یا وب سایت خود مطلب بنویسید

اگر درباره محصولات خود در وب سایت یا وبلاگ خود می نویسید، می توانید تمام جزئیات، ویژگی ها و مزیت های محصولات خود را به مخاطب منتقل کنید.  می توانید آن را در صفحه فرود قرار داده و از طریق ایمیل یا رسانه های اجتماعی با مخاطبان خود به اشتراک بگذارید.

با این حال، یک پست وبلاگ یک کانال عالی برای دریافت اخبار در مورد محصولات جدید شما است و فرصت های زیادی را برای لینک دادن به صفحه فرود فراهم می کند.  برای موفقیت بیشتر در این زمینه، روی روش های حضور در صفحه اول Google کار کنید.

نسخه رایگان برای بازاریابی و فروش محصولات خود ارائه دهید

نسخه رایگان برای بازاریابی و فروش محصولات خود ارائه دهید
نسخه رایگان برای بازاریابی و فروش محصولات خود ارائه دهید

اگر تجارت شما بیشتر از محصول گرا باشد؛  به عنوان مثال سالن زیبایی، آب گرم، مرکز تناسب اندام یا بنیادهای مختلف، مشاوره تحصیلی و بازرگانی می توانید نسخه جدیدی برای آزمایش خدمات جدید خود به مشتریان خود ارائه دهید.

به عنوان مثال، اگر در زمینه ماساژ فعالیت می کنید و می خواهید ماساژ جدیدی برای زیبایی پوست ارائه دهید، برای مشتریان فعلی خود یک ماساژ رایگان اما محدود انجام دهید.

در این صورت با استفاده از روش های  سفارشی سازی، مشتریان بیشتری را جذب خواهید کرد.  البته در ابتدا بهتر است تا خدمات جدیدی را با قیمت مناسب تری ارائه دهید و به تدریج آن را به قیمت اصلی برسانید.  به عنوان مثال، برای مدت زمان محدود و به دلایل خاص مانند مناسبت های تقویم، تخفیف ویژه ای برای خدمات جدید خود ارائه دهید.

همچنین می توانید خدمات جدیدی را با قیمت قدیمی به مشتریان عادی خود ارائه دهید.  گزینه دیگر، اجازه حمل رایگان برای حمل محصولات جدید است.  البته برای این مورد نیز تاریخی تعیین کنید.

مبادله در بازاریابی اینترنتی محصولات (بازاریابی درونگرا)

مبادله در بازاریابی اینترنتی محصولات (بازاریابی درونگرا)
مبادله در بازاریابی اینترنتی محصولات (بازاریابی درونگرا)

اگر محصول جدید شما نسخه جدید تری از محصول قدیمی شما است، برای آن یک برنامه مبادله در نظر بگیرید.  این مبادلات موثر است.  زیرا مصرف کنندگان با استفاده از رمز عبور یا اعتباری که از قبل دارند، کالای جدیدی را خریداری می کنند (به عنوان مثال در این مورد کالای قدیمی که دارند).

این بدان معناست که آن ها می توانند محصولات قدیمی خود را به شما بدهند و با هزینه کمتری کالای جدیدی دریافت کنند.  همچنین می توانید محصولات قدیمی را مجدداً بفروشید (البته به شرطی که از وضعیت خوبی برخوردار باشند) و یا از آن ها برای محصولات آینده استفاده کنید.

به اشتراک گذاشتن بازخورد مشتری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

به اشتراک گذاشتن بازخورد مشتری برای بازاریابی اینترنتی محصولات
به اشتراک گذاشتن بازخورد مشتری برای بازاریابی اینترنتی محصولات

یکی از بهترین راه های تبلیغ یک محصول یا خدمات جدید این است که به مشتریان خود اجازه دهید تا آن را برای شما تبلیغ کنند.  به عنوان مثال، درباره کالایی نظری بنویسید و آن را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید.  یا یک فیلم کوتاه در مورد محصول تهیه کنید و آن را در اینستاگرام، یوتیوب یا فیس بوک ارسال کنید.

سپس این نظرات و پست ها را در صفحه خود منتشر می کنید و بدین ترتیب بازخورد مثبتی که دریافت کرده اید را نشان می دهید.  این امر به افزایش اعتماد مخاطب کمک می کند.  به خاطر داشته باشید که درصد بسیار بالایی از مردم به توصیه های شخصی اعتماد دارند – نه تجارت یا افراد تأثیرگذار.

فعالیت در شبکه های اجتماعی

فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت در شبکه های اجتماعی

اگر از تکنیک های ذکر شده در بخش های قبلی مقاله استفاده می کنید، حتماً در شبکه های اجتماعی نیز فعال باشید.  این رسانه ها راهی آسان برای دسترسی به مخاطبان شما هستند و پیروان شما می توانند پست شما را به راحتی در پروفایل های خود به اشتراک بگذارند.

مزیت دیگر این است که مشتریان در مورد محصولات شما در قسمت نظرات سوال می کنند و شما می توانید به راحتی به آن ها پاسخ دهید.  این سری سوالات و پاسخ های شما می توانند مانند سوال های ارگانیک عمل کنند.

اگر مخاطب و مشتری وفاداری دارید، از هشتگ های سفارشی در پست تبلیغاتی خود استفاده کنید. این علاوه بر گسترش دامنه فعالیت های شما، مشتریان را ترغیب می کند تا پست ها و تصاویر را با همان هشتگ به اشتراک بگذارند.  این محتوای تولید شده توسط کاربر است که بعداً توسط شما قابل استفاده است.

تبلیغات در فیس بوک و اینستاگرام

تبلیغات در فیس بوک و اینستاگرام
تبلیغات در فیس بوک و اینستاگرام

فیس بوک روزانه 1 میلیارد کاربر فعال و اینستاگرام 600 میلیون کاربر فعال ماهانه دارد که نشاندهنده تعداد زیادی از مشتریان و مشتریان بالقوه است.  البته با توجه به این که شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران شهرت و محبوبیت بیشتری دارد، بهتر است تا زمان زیادی را صرف بازاریابی در اینستاگرام کنید.  از امکانات این شبکه ها مانند به دست آوردن اطلاعات کاربری مانند جنسیت، سن، موقعیت جغرافیایی، علایق و حتی شغل استفاده کنید.

شما می توانید از این سیستم عامل ها برای تولید محتوا و انتشار پست و داستان برای تبلیغ محصولات خود استفاده کنید.  اما در حال حاضر گزینه تبلیغاتی (تبلیغ) این شبکه ها برای کاربران ایرانی قابل استفاده نیست.

غیر از آن چه در این بخش گفته شد، روش های دیگری مانند راه اندازی یک کمپین بازاریابی دیجیتال جامع، بازاریابی وابسته، بازاریابی اینفلوئنسر، بازاریابی ویدئویی و اطلاع رسانی فشار نیز وجود دارد.

نکته ی آخر

نکته ی آخر
نکته ی آخر

برداشتن اولین گام های بازاریابی اینترنتی محصولات برای شما دشوار است و سازگاری و کسب اطلاعات بیشتر در مورد فعالیت های آن مدتی طول می کشد.  با این حال، بازاریابی اینترنتی محصولات، جزئی جدایی ناپذیر در هر کار و شغلی است و حتی مشاغل کوچک ایجاد شده برای ارائه خدمات به مشتریان محلی باید آن را در نظر بگیرند تا بتوانند با گذشت زمان، تجارت خود را گسترش دهند و به مشتریان بیشتری برسند.

خوشبختانه تعداد نسبتاً زیاد سیستم عامل ها و ابزارهای رایگان طراحی شده برای ارتقای فعالیت های بازاریابی اینترنتی محصولات به شما امکان می دهد تا با هر بودجه ای که دارید، اقدام کنید.  این امر به همه مشاغل اعم از کوچک و بزرگ اجازه می دهد تا این فعالیت ها را در نظر بگیرند و از سود خود استفاده کنند.

پس توصیه ما این است که به هیچ وجه از بازاریابی اینترنتی محصولات ُغافل نشوید.

در پایان توصیه می کنیم آموزش اینستاگرام مارکتینگ را مطالعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید