هزینه مشاوره کسب و کار

هزینه مشاوره کسب و کار

فهرست مطالب

در این مطلب می خواهیم به موضوع هزینه مشاوره کسب و کار بپردازیم. با ما باشید.

جهت دریافت مشاوره اینستاگرام مارکتینگ و یا مشاور تبلیغاتی در تهران با ما در تماس باشید.

09120647344

 

امروزه کسب و کارها و شغل های گوناگونی در حال شکل گیری است و افراد با به کارگیری خلاقیت و نوآوری اقدام به ایجاد کسب و کارهای جدید می کنند و به دنبال موفقیت هستند. اما باید توجه داشت که امروزه با به وجود آمدن موضوعات مختلف در کسب و کارها، یک فرد به تنهایی نمی تواند از پس همه کارها بر بیاید.

به همین دلیل در موضوعات مختلف نیاز به مشاوره و راهنمایی دارد تا با استفاده کردن از نظرات و پیشنهادهای افراد دیگر بتواند از تجربه های آن ها در کار استفاده کند و به بهترین نحو ممکن یک کار را به اتمام برساند.

در این مقاله در مورد مشاوره کسب و کار، فواید و دلایل مشاوره گرفتن و هزینه مشاوره کسب و کار صحبت خواهیم کرد.

آن چه در این نوشتار کاربردی، مورد مطالعه قرار می گیرد:

چرا باید مشاوره بگیریم؟

عوامل موثر بر مشاوره را بیان کنید.

چرا باید برای مشاوره هزینه کنیم؟

مشاوره کسب و کار چگونه انجام می شود؟

نحوه انجام مشاوره کسب و کار چگونه است؟

از چه کسانی باید مشاوره گرفت؟

عوامل موثر بر هزینه مشاوره کسب و کار

نتیجه گیری

 

چرا باید مشاوره بگیریم؟

چرا باید مشاوره بگیریم؟
چرا باید مشاوره بگیریم؟

مشاوره گرفتن از قدیم بین مردم امری رایج بوده است. افراد هنگامی که قصد کاری را داشته اند که در آن کار تجربه کافی ندارند، سراغ افراد با تجربه و جا افتاده آن کار می روند و از ایشان در مورد کار و ایده خودشان نظر خواهی می کنند تا بتوانند از تجربیاتشان استفاده کنند.

امروزه مشاوره گرفتن از حالت سنتی خود خارج شده و مانند زمان قدیم، مشاوره گرفتن فقط محدود به موضوعات خاصی نیست، بلکه امروزه مشاوره گرفتن و مشاوره دادن در تمام موضوعات زندگی انسان ها نفوذ کرده است.

این که چرا باید مشاوره بگیریم، پاسخ مشخص و واضحی دارد. ما مشاوره می گیریم که بتوانیم از تجربیات دیگران استفاده کنیم.

معمولا کسانی مشاوره می گیرند که در کاری که می خواهند انجام دهند، ضعف دارند و با جنبه های مختلف آن کار آشنا نیستند. به همین دلیل از افرادی که در آن کار تجربه دارند، درخواست مشاوره می کنند و جنبه های مثبت و منفی را بررسی می کنند.

این که می گوییم افرادی که می خواهند مشاوره بگیرند ضعف دارند، به این معنی نیست که این افراد ناتوان هستند

البته این که می گوییم افرادی که می خواهند مشاوره بگیرند ضعف دارند، به این معنی نیست که این افراد ناتوان هستند و مشاوره گرفتن امری نادرست است؛ بلکه مشاوره گرفتن نشان می دهد که این افراد به دنبال کار اصولی و حرفه ای هستند و شاید در انجام کاری ناتوان و بی تجربه باشند، اما به دنبال یادگیری و تجربه کردن هستند.

هر فردی با توجه به تفکراتش به نوعی فکر می کند و معمولا نمی توانید افرادی را پیدا کنید که درست مانند هم در همه موضوعات همفکر باشند.

مشاوره گرفتن از افراد مختلف باعث می شود تا موضوع کاری شما از چند جهت بررسی شود و شما با مشکلات و فواید طرح و کسب و کارتان آشنا شوید. زیرا هر کسی از نگاهی به موضوع کار شما نگاه می کند و با توجه به تجربه هایش موارد مختلفی را به شما گوشزد می کند که شاید شما این موارد را نادیده گرفته باشید.

مدیران شرکت های بزرگ و بین المللی نیز دارای چندین مشاور مختلف هستند که به مدیران کمک می کنند تا بتوانند موضوعات را بهتر بررسی کنند و در نتیجه بهتر تصمیم گیری کنند.

پس به صورت کلی بهتر است قبل از تصیم گیری، چه در زندگی شخصی و چه در تصمیم گیری برای کسب و کارتان، با یک یا چند فرد با تجربه و زبده مشاوره کنید تا بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

عوامل موثر بر مشاوره

عوامل موثر بر مشاوره
عوامل موثر بر مشاوره

مشاوره گرفتن امروزه به یک شغل تبدیل شده است و افرادی با عنوان مشاوره کسب و کار در حال فعالیت هستند. با توجه به این که امروزه تعداد این افراد زیاد شده است، شما باید برای انتخاب یک مشاور و مشاوره گرفتن، یک سری عوامل را بررسی کنید و بعد تصمیم بگیرید.

مانند هر شغل دیگری در مشاوران نیز ما مشاور خوب و مشاور بد داریم. این که می گوییم مشاوره گرفتن خوب است، درواقع همیشه هم نتیجه خوبی ندارد. زیرا افراد و کسب و کارهای مختلفی به دلیل تصمیم گیری های اشتباه که ناشی از مشاوره های نادرست بوده است، نابوده شده اند.

شما باید فردی را برای مشاوره گرفتن انتخاب کنید که به آن شخص اعتماد داشته باشید

پس شما باید فردی را برای مشاوره گرفتن انتخاب کنید که به آن شخص اعتماد داشته باشید و بدانید که در کار خودش تجربه و دانش مورد نیاز را دارد. البته باز هم هر چقدر که در انتخاب مشاوره وسواس به خرج دهید، باز هم شاید شما تصمیمات نادرستی بگیرید که موضوعی طبیعی است.

اگر در 10 تصمیم گیری مهم، 8 تصمیم درست گرفتید و 2 تصمیم اشتباه، امری طبیعی است. حتی اگر 4 تصمیم اشتباه هم بگیرید باز هم طبیعی است. اما در مدت طولانی اگر این روند ادامه داشته باشد، باید در مورد چرایی تصمیم گیری های اشتباه و نحوه کار مشاورتان فکر کنید و عوامل مخرب را شناسایی کنید.

عواملی مختلفی در مشاوره نقش دارند که هرکدام به صورت جداگانه جای بحث و صحبت دارند، در ادامه برخی از این عوامل به صورت مختصر بیان شده است.

شما باید بین افراد و مشاوران مختلف بررسی هایی انجام دهید تا بتوانید بهترین مشاوران را انتخاب کنید. البته قبل از انتخاب مشاور، تصمیم گیری کنید که می خواهید یک مشاور دائمی داشته باشید و یا فقط در موارد مختلف نیاز به مشاوره دارید، سپس برای استخدام یک مشاور یا دریافت مشاوره تصمیم گیری کنید.

چرا باید برای مشاوره هزینه کنیم؟

چرا باید برای مشاوره هزینه کنیم؟
چرا باید برای مشاوره هزینه کنیم؟

اگر بتوانید معنی و مفهوم مشاوره و کاری که یک مشاور برای شما انجام می دهد را به خوبی درک کنید، می توانید پاسخ این سئوال را هم بدهید.

پس در ابتدا بهتر است نگاهی دوباره به توضیحات بالا بیندازید و بعد به سراغ ادامه مطلب بروید. همان طور که گفتیم، امروزه مشاوره دادن به یک شغل تبدیل شده است.

افراد مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند، مشاوران در واقع به شما کمک می کنند که برای کسب و کارتان بهتر تصمیم گیری کنید و قاعدتا در ازای کمک کردن و راهنمایی هایشان مبلغی را هم دریافت می کنند که امری طبیعی است و در همه شغل ها همین موضوع مطرح است.

اما شما باید توجه کنید که درصد هزینه مشاوره کسب و کار نسبت به درامدهایتان به چه صورت است. به طور مثال شما صاحب یک شرکت بزرگ هستید و با کمک مشاورتان یک پروژه جدید را قبول کرده و انجام می دهید. در پایان به طور مثال حقوق مشاور شما 3 میلیون تومان است اما میزان سود انجام همان یک پروژه 10 میلیون تومان بوده است.

در این مثال واضح است که وجود مشاور و هزینه کردن برای مشاوره کسب و کارتان نه تنها باعث ضرر رسیدن به شما نشده است، بلکه سود مالی و سایر مزیت ها را هم برای کسب و کار شما به دنبال داشته است.

در دنیای امروز برای هر کاری باید هزینه کنید

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در دنیای امروز برای هر کاری باید هزینه کنید، اما باید به نحوه انجام کار و قابل برگشت بودن سرمایه و هزینه هایتان توجه داشته باشید.

در واقع شما در حال معامله کردن هستید. در یک طرف معامله هزینه استخدام مشاور را در نظر بگیرید و در طرف دیگر، سود حاصل از داشتن مشاور.

در این حالت بررسی کنید که آیا به طور مثال 5 میلیون تومان ارزش دارد تا مانع پیشرفت کسب و کار شما شود و یا حتی در مواردی باعث شود تا کسب و کار شما پسرفت کند؟

قاعدتا هر کسی با محاسبه سود و زیان می تواند تشخیص دهد که کدام مورد به نفع خودش است، در اینجا نیز طبق تجربیات و مطالعات ما بهتر است تا یک مشاور خوب استخدام کنید تا درگیر موارد مطرح شده نشوید.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت آیلین وب دیدن کنید.

مشاوره کسب و کار چگونه انجام می شود؟

مشاوره کسب و کار چگونه انجام می شود؟
مشاوره کسب و کار چگونه انجام می شود؟

مشاوره کسب و کار امروزه به روش های گوناگونی انجام می شود. روش های مختلف و تعرفه های گوناگون مشاوره کسب و کار در طول سالیان متمادی افزایش پیدا کرده است و امروزه برای مشاوره کسب و کار، روش ها و تعرفه های مختلفی ایجاد شده است.

تعرفه های ساعتی

تعرفه های ساعتی
تعرفه های ساعتی

همان طور که از عنوان پیداست، تعرفه های ساعتی بر مبنای محاسبه زمان هستند و شما با توجه به زمانی که مشاوره دریافت می کنید، هزینه پرداخت می کنید.

به طور مثال تعرفه های نیم ساعتی، یک ساعتی، دو ساعتی و … از تعرفه های ساعتی معمول برای مشاوره کسب و کار هستند.

تعرفه های توافقی

تعرفه های توافقی
تعرفه های توافقی

در تعرفه های توافقی، شما با مشاور بر سر قیمت مشخصی توافق می کنید و مبلغ توافق شده را در ازای مشاوره پرداخت می کنید. در این نوع تعرفه، زمان مشاوره متغیر است و طبق توافق شما با مشاور مشخص می شود.

در این نوع تعرفه بهتر است شما از قبل قیمت و هزینه مشاوره های ساعتی و درصدی و … را استعلام کنید و بعد برای توافق بر سر قیمت با مشاور صحبت کنید.

تعرفه های درصدی

تعرفه های درصدی
تعرفه های درصدی

در این نوع از تعرفه ها شما و مشاور بر سر درصد مشخصی از سود و یا مبلغی که در آینده دریافت می کنید، توافق می کنید. درواقع می توان این مورد را هم زیر مجموعه تعرفه های توافقی حساب کرد اما نحوه محاسبه هزینه به صورت درصدی و متفاوت است.

توجه داشته باشید که قبل از توافق های درصدی حتما به زمان بعد از مشاوره هم توجه کنید و تمام جنبه های بعد از مشاوره گرفنن و انجام کار را بررسی کنید تا بعدا برای محاسبه درصد هزینه ها به مشکل بر نخورید.

نحوه انجام مشاوره کسب و کار

نحوه انجام مشاوره کسب و کار
نحوه انجام مشاوره کسب و کار

پلتفرم و نحوه مشاوره گرفتن نیز یکی از عواملی است که امروزه به صورت های گوناگونی انجام می شود، به طور مثال، مشاوره می تواند به صورت حضوری، اینترنتی و یا تلفنی انجام شود.

در روش حضوری؛ همان طور که مشخص است، به صورت حضوری با مشاور ارتباط برقرار می کنید. در روش تلفنی؛ با استفاده از گفت و گوی صوتی مشاوره دریافت می کنید.

در روش های اینترنتی؛ شما با استفاده از هر یک از ابزارهای اینترنتی اعم از:

ایمیل

شبکه های اجتماعی

وب سایت های مختلف

ویدئو چت

و … با مشاور خود ارتباط برقرار می کنید و مشاوره می گیرید. هر کدام از این روش ها مزیت ها و معایب خودشان را دارند و شما با توجه به شرایط و نوع کارتان می توانید یکی از انواع مشاوره ها را انتخاب کنید.

باید توجه داشته باشید که هزینه های مشاوره حضوری از سایر روش ها به خاطر اضافه شدن هزینه رفت و آمد و اثر بیشتر مشاوره حضوری، کمی بیشتر از سایر روش ها است.

علاوه بر روش های فوق، روش های گوناگون دیگری هم هستند که نسبت به موارد گفته شده در اقلیت هستند. اما بهتر است قبل از مشاوره گرفتن کمی هم در مورد سایر روش ها اطلاعات نسبی داشته باشید.

از چه کسانی باید مشاوره گرفت؟

از چه کسانی باید مشاوره گرفت؟
از چه کسانی باید مشاوره گرفت؟

آیا شما می توانید از هر فردی مشاوره دریافت کنید؟ مطمئنا خیر؛ زیرا هر فردی توانایی و شرایط مورد نیاز برای مشاوره دادن به شما را ندارد.

همان طور که گفتیم، امروز مشاوره دادن به یک شغل تبدیل شده است و شما برای تبدیل شدن به یک مشاور کسب و کار باید یک سری از شرایط و مهارت ها را داشته باشید تا بتوانید به افراد و کسب و کارها مشاوره دهید.

مهم ترین شرط یک مشاور، داشتن تجربه و دانش است تا بتواند یک موضوع را از جنبه های مختلف بررسی کند و مزیت ها و معایب آن را شناسایی و برطرف کند.

انتخاب یک مشاور کار بلد و زبده می تواند به کسب و کار شما کمک زیادی کند و طبیعتا انتخاب یک فرد بی تجربه هم می تواند ضررهای زیادی برای کسب و کار شما ایجاد کند و باعث پسرفت و افت کسب و کار شما شود.

انتخاب مشاور یکی از بخش های مهم کار است که اگر بتوانید این مرحله را با موفقیت پشت سر بگذارید، بقیه مراحل نیز خود به خود حل می شوند.

علاوه بر داشتن تجربه و دانش کافی، داشتن مدارک تخصصی در زمینه کاری هم می تواند یکی از عوامل انتخاب مشاور باشد. این مورد مانند داشتن تجربه و دانش و مهارت مهم نیست، اما در انتخاب مشاور به عنوان یک مزیت محسوب می شود.

عوامل موثر بر هزینه مشاوره کسب و کار

عوامل موثر بر هزینه مشاوره کسب و کار
عوامل موثر بر هزینه مشاوره کسب و کار

همان طور که گفتیم، مشاوره کسب و کار به روش های مختلفی انجام می شود و با توجه به تخصص مشاور، سابقه کار، نوع پروژه و توافق صورت گرفته، هزینه مشاوره کسب و کار متغیر است.

مواردی که در ابتدای مقاله تا به اینجا گفته شد، همه عواملی هستند که بر هزینه مشاوره کسب و کار تاثیر گذار هستند و هر مشاوره ای با هر کدام از موارد مطرح شده، هزینه متفاوتی دارد.

به طور مثال شما برای محاسبه هزینه ها، در ابتدا از چند نفر در مورد هزینه مشاوره کسب و کار سئوال کنید تا حدود قیمتی هزینه ها را بدانید و بعد مشاوره مورد نظرتان را شناسایی کنید و با توجه به هزینه و عوامل موثر بر هزینه بررسی کنید تا بهترین و معقول ترین هزینه برای مشاوره را پیدا و پیشنهاد کنید.

انتخاب مشاور برای کسب و کار شما می تواند به دو صورت کلی انجام شود:

  • استخدام مشاوره ثابت
  • استخدام مشاوره موقتی

در روش اول؛ شما برای کسب و کارتان یک مشاور تمام وقت و ثابت انتخاب می کنید. این فرد با توجه به شرایط و وظایفی که دارد، به صورت ثابت و بلند مدت در کسب و کار شما فعالیت می کند و به مدیران در بخش های مختلف کسب و کار، مشاوره می دهد.

اما در روش موقتی؛ شما به صورت یکی از تعرفه های ارائه شده در همین مطلب اقدام به دریافت مشاوره می کنید. این روش هزینه کمتر و قاعدتا زمان و اثر بخشی کمتری هم دارد اما برای آشنایی شما با مشاوره و نحوه کار مشاور مفید است.

توصیه می شود در ابتدا از مشاورهای موقتی استفاده کنید و هنگامی که درخواست های شما برای مشاوره بیشتر شد و نیاز وجود یک مشاور ثابت را در کسب و کارتان احساس کردید، به دنبال استخدام یک مشاور کسب و کار ثابت باشید.

مشاوره های موقتی باعث می شود تا شما با فرایند مشاوره و درصد اثر بخشی آن بر کسب و کارتان آشنا شوید

مشاوره های موقتی باعث می شود تا شما با فرایند مشاوره و درصد اثر بخشی آن بر کسب و کارتان آشنا شوید و حتی می توانید مشاوره های موقتی مختلفی را امتحان کنید و بهترین مشاوره موقتی را شناسایی و بعدا برای کار تمام وقت به همان مشاوره موقتی پیشنهاد کار دهید.

در این صورت شما با روحیات و ویژگی های آن مشاور آشنا هستید و مشاور شما هم به کسب و کار شما آشناست و می توانید در بلند مدت همکاری خوبی با هم داشته باشید.

به مشاور به دید یک دوست و شریک نگاه کنید، مشاوران در کنار مدیران اصلی فعالیت می کنند و به مدیران کمک می  کنند تا بهتر تصمیم گیری کنند.

مطمئنا اگر با مشاورتان با عنوان یک دوست و یا شریک رفتار کنید، مشاور شما هم خودش را جزئی از کسب و کار فرض می کند و برای کسب و کار تلاش بیشتری می کند.

بعد از مدتی درصدی از سهام شرکت را هم به مشاوران بدهید

حتی اگر شده بعد از مدتی درصدی از سهام شرکت را هم به مشاوران بدهید تا بدانند که شرکت و کسب و کار شما متعلق به ایشان هم می باشد تا از کار کردن دلسرد نشوند، اما این کار را به صورت دقیق و با برنامه انجام دهید و مواظب باشید که کل سهام و دارایی شرکت را صرف افراد خود شرکت نکنید.

استخدام یک مشاور باعث کاهش احتمال ورشکستگی، کاهش درصد ناموفق بودن طرح ها، تبدیل ایده های معمولی به ایده های پولساز، افزایش فروش و جذب سرمایه، تحلیل و بررسی رقبا، ایجاد انگیزه و شور و اشتیاق در کسب و کار و موارد دیگری می شود.

اما مشاوری می تواند از پس این موارد بر بیایید که کار بلد و زبده باشد نه مشاوران بی تجربه که بدون مهارت کافی وارد بازار کار شده اند؛ از طرفی شما باید فردی را به عنوان مشاور انتخاب کنید که مورد اعتماد باشد.

بسیاری از شرکت ها با توطئه ی رقبا و با استفاده از مشاوران نا کارامد، اقدام به تخریب شرکت رقبت خود و تسخیر بازار کرده اند. خواه یا نا خواه مشاوران در تصمیم گیری های شما نقش دارند و می توانند تصمیمات شما را دچار تغییر کنند. پس در انتخاب مشاور دقت لازم را به عمل آورید تا بعدا دچار مشکلات دیگری نشوید.

نتیجه گیری

نتیجه گیری
نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی مشاوره کسب و کار پرداختیم و هزینه مشاوره کسب و کار، مزیت ها و چرایی مشاوره گرفتن را برای شما ارائه دادیم.

قاعدتا مدیران کسب و کارها بعد از مدتی نیاز به مشاور دارند تا بتوانند تصمیمات موثرتر و بهتری در مورد کسب و کارشان بگیرند. در ابتدا شاید هر مدیر کسب و کاری سودای موفقیت در سر داشته باشد. اما آیا همه این افراد موفق می شوند؟

بعد از مدتی به افراد مختلفی در کسب و کارتان نیاز دارید تا بتوانید بخش های مختلف کسب و کارتان را جلو ببرید. این افراد باید ویژگی ها و دانش مورد نیاز را داشته باشند و هیچ وقت یک نفر نمی تواند همه کارها را خودش به تنهایی انجام دهد.

در مورد مشاور هم قضیه به همین صورت است، زیرا مدیر یک کسب و کار بعد از مدتی نمی تواند به همه امور کسب و کار رسیدگی کند و در این هنگام، مشاوران به کمک مدیران می آیند تا یک مدیر بتواند بهتر کسب و کار خودش را اداره کند.

اما در صورتی که هنوز از انتخاب مشاور و فواید داشتن مشاور مطمئن نشده اید، بهتر است زندگی نامه مدیر شرکت های بزرگ که امروزه به موفقیت های چشمگیری رسیده اند را بخوانید و به نقش مشاوران در زندگی این افراد توجه کنید تا شاید نظر شما در مورد انتخاب مشاور تغییر کند.

منبع : https://cutt.ly/bEjzCTY

دیدگاهتان را بنویسید