دامین اتوریتی چیست؟

دامین اتوریتی چیست؟

فهرست مطالب

با موضوع دامین اتوریتی چیست؟ در خدمت شما هستیم.

شاید شما هم تابه حال نام دامین اتوریتی را شنیده باشید اما در مورد آن اطلاعات کافی نداشته باشید. در این مقاله به برسی چیستی دامین اتوریتی، نحوه افزایش اعتبار دامنه، عوامل اثر گذار، اسپم اسکور و چند نکته مهم در مورد دامین اتوریتی می پردازیم، پس در ادامه هم همراه ما باشید.

دامین اتوریتی چیست؟

دامین اتوریتی چیست؟
دامین اتوریتی چیست؟

دامین اتوریتی (Domain Authority, DA) یا همان اعتبار دامنه عددی بین 1 تا 100 است که مشخص می کند اعتبار سایت شما به چه مقداری است، هر چه این عدد به 100 نزدیک تر باشد یعنی سایت شما محبوبیت و اعتبار بیشتری دارد.

در ابتدا سایت ها به وسیله پیج رنک (PageRank) که توسط گوگل تعیین می شد به نوعی رتبه بندی می شدند، پیج رنک عددی بین 1 تا 10 بود که به این وسیله گوگل سایت ها را رتبه بندی می کرد.

بعدتر گوگل اعلام کرد که دیگر از پیج رنک برای رتبه بندی سایت ها استفاده نمی کند و بعد از آن پیج رنک از سر زبان ها افتاد تا این که شرکت های مختلفی که در زمینه اینترنت و وب سایت ها فعال هستند اقدام به طراحی مواردی مشابه با پیچ رنک گوگل کردند.

یکی از این شرکت ها شرکت ماز (MOZ) بود که رتبه بندی خاص خودش را برای سایت ها به نام دامین اتوریتی ارائه داد.

این شرکت یکی از معروف ترین و معتبرترین شرکت های سئو و بهینه سازی سایت در جهان است، بعد از ارائه رتبه بندی توسط این شرکت، دامین اتوریتی جای پیج رنک را گرفت و امروزه دامین اتوریتی به یکی از عوامل مهم در سئو تبدیل شده است.

سایت هایی که اعتبار دامنه بالاتری نسبت به رقبایشان دارند

در واقع سایت هایی که اعتبار دامنه بالاتری نسبت به رقبایشان دارند می توانند جایگاه بهتری در صفحه نتایج جستوی موتورهای جستجو کسب کنند.

البته دامین اتوریتی بالا به معنی سئوی عالی نیست و خود شرکت ماز اعلام کرده است که دامین اتوریتی یکی از پارامترهای نسبی است که می توان از ان برای مقایسه سایت های مختلف استفاده کرد.

همان طور که گفتیم دامین اتوریتی یک پارامتر نسبی است و بهتر است برای برسی سئوی یک سایت از الگوریتم ها و پارامتر هایی که توسط گوگل ارائه شده استفاده کنیم.

زیرا الگوریتم های گوگل در حدود 200 پارامتر مختلف سایت را برسی می کنند در حالی که الگوریتم های سرکت ماز برای مشخص کردن دامین اتوریتی فقط حدود 40 پارامتر مختلف را برسی می کنند.

ایا میزان دامین اتوریتی را فقط شرکت ماز مشخص می کند؟

ایا میزان دامین اتوریتی را فقط شرکت ماز مشخص می کند؟
ایا میزان دامین اتوریتی را فقط شرکت ماز مشخص می کند؟

همان طور که گفتیم دامین اتوریتی توسط شرکت ماز ارائه شد اما امروزه شرکت های مختلفی اقدام به مشخص کردن میزان دامین اتوریتی با توجه به معیارهای خاص خودشان کرده اند.

به عنوان مثال یکی از معروف ترین شرکت های بازاریابی به نام Ahrefs ابزاری دارد برای برسی دامین اتوریتی و رنک پیج. این سایت طبق الگوریتم های منحصربه فرد خودش اقدام به تعیین دامین اتوریتی به نام Ahrefs rank می کند.

و یا منابع و مجموعه های دیگری مثل Semrush که ابزار و الگوریتم های خاص خودش برای بدست اوردن دامین اتوریتی را دارد.

البته نیازی به نگرانی نیست زیرا اکثر الگوریتم های اصلی در این ابزارها مشترک است و اگر شما الگوریتم ها و قوانین اصلی را به خوبی رعایت کنید می توانید در بیشتر این شرکت ها نتایج خوبی بدست آورید.

عوامل اثرگذار بر دامین اتوریتی و نحوه محاسبه اعتبار دامنه

عوامل اثرگذار بر دامین اتوریتی و نحوه محاسبه اعتبار دامنه
عوامل اثرگذار بر دامین اتوریتی و نحوه محاسبه اعتبار دامنه

همان طور که گفتیم حدود 40 پارامتر در مشخص کردن دامین اتوریتی یک سایت دخیل هستند، در این قسمت به معرفی چند مورد از مهم ترین این پارامترها می پردازیم.

در واقع دامین اتوریتی سایت شما از میانگین امتیازات شما در هر یک از این 40 پارامتر بدست می آید، حال برخی از این پارامترها نقش مهم تری در تعیین دامین اتوریتی دارند و برخی نقش کم رنگ تری دارند.

لینک سازی و لینک بیلدینگ

لینک سازی و لینک بیلدینگ
لینک سازی و لینک بیلدینگ

اولین مورد این پارامترها بستگی به لینک سازی و کیفیت بک لینک های سایت شما دارد، افرادی هم هستند که اعتقاد دارند دامین اتوریتی سایت فقط مربوط به بک لینک ها و لینک سازی است و پارامتر های دیگر تاثیر خیلی خیلی کمی بر روی دامین اتوریتی دارند.

شما برای داشتن دامین اتوریتی بالا، باید موقع لینک سازی به کیفیت بک لینک ها توجه کنید اگر می بینید که اعتبار بک لینک ها کمتر از اعتبار سایت شماست از گرفتن بک لینک خودداری کنید.

بک لینک هایی اعتبار دارند که از دامنه های با اعتبار و قدیمی گرفته شده باشند، البته موارد و پارامتر های دیگری هم برای گرفتن و پیدا کردن بک لینک مناسب وجود دارد اما این مورد یکی از مهم ترین موارد است که باید به آن توجه کنید.

پیشنهاد می کنیم از پست دلایل افت دامین آتوریتی (Domain Authority) دیدن کنید.

شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی

این که سایت شما در شبکه های اجتماعی مختلف حساب داشته باشد هم یکی از موارد مهم سئوی سایت است هم باعث بالا رفتن دامین اتوریتی سایت شما می شود.

این که بخشی از ترافیک ورودی به سایت شما از طرف شبکه های اجتماعی باشد می تواند بر روی دامین اتوریتی تاثیر مثبت زیادی داشته باشد.

فعالیت در شبکه های مجازی امروزه به یکی از اصلی ترین اقدامات هر کسب و کاری تبدیل شده است و کسب و کارها موفق اکثرا در چند شبکه اجتماعی حساب کاربری فعال دارند و به صورت مستمر با کاربران در تعامل هستند.

برند سازی

برند سازی
برند سازی

این که تعداد زیادی کاربر اسم برند شما را در گوگل جستجو کنند و به دنبال برند شما باشند هم یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین دامین اتوریتی است.

بهتر است برای برند سازی هم استراتژی مخصوصی داشته باشید زیرا علاوه بر تاثیر مثبت بر میزان دامین اتوریتی، برند سازی باعث افزایش فروش و تاثیر بر سئو سایت شما هم می شود.

در واقع برند سازی اقداماتی است که باعث شهرت کسب و کار شما در بین کاربران و مردم می شود و قاعدتا هر چه شهرت کسب و کار شما بیشتر باشد میزان فروش و محبوبیت کسب و کار شما هم افزایش پیدا می کند.

قدرت دامنه

قدرت دامنه
قدرت دامنه

همان طور که گفتیم قدرت دامنه و اعتبار دامنه یکی از عوامل بسیار مهم در تعیین میزان دامین اتوریتی است و می توان با این معیار کیفیت بک لینک های سایت شما را هم مشخص کرد.

این که چه مدت از ساخت سایت و ثبت دامنه شما می گذرد و قدمت دامنه شما هم در تعیین میزان دامین اتوریتی تاثیر دارد.

چگونه دامین اتوریتی را افزایش دهیم؟

چگونه دامین اتوریتی را افزایش دهیم؟
چگونه دامین اتوریتی را افزایش دهیم؟

حال که با موارد تاثیرگذار بر دامین اتوریتی آشنا شدید به اسانی می توانید پاسخ این سئوال را بدهید که چگونه می توان دامین اتوریتی را افزایش داد.

رعایت مواردی که در بالا گفته شد می تواند به بالاتر رفتن دامین اتوریتی سایت شما کمک زیادی کند. همپنین علاوه بر موارد بالا خالی از لطف نیست که به موارد زیر هم اهمیت بدهید، تا بتوانید به بهترین میزان دامین اتوریتی دست پیدا کنید.

تولید محتوای با کیفیت برای افزایش ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی

تولید محتوای با کیفیت برای افزایش ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی
تولید محتوای با کیفیت برای افزایش ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی

اگر شما بتوانید محتوای با کیفیت و جذاب تولید کنید در بسیار از موارد بهینه سازی سایت جلو تر از رقبایتان هستید.

تولید محتوای با کیفیت باعث می شود تا کاربران سایت شما از محتوا راضی بوده و آن را در شبکه های اجتماعی برای دوستان و نزدیکان شان ارسال کنند و به این وسیله میزان ترافیک ورودی از شبکه های اجتماعی سایت شما افزایش پیدا می کند.

رعایت اصول سئو

رعایت اصول سئو
رعایت اصول سئو

رعایت قوانین و الگوریتم های گوگل باعث پیشرفت رتبه سایت شما و دامین اتوریتی آن می شود البته اصول سئو یک عبارت کلی است. در واقع شما باید هم به سئوی خارجی و هم سئوی داخلی سایت خودتان اهمیت بدهید.

شما باید برای هر بخش یک استراتژی جداگانه داشته باشید و با برنامه جلو بروید، درواقع شما باید از سئوی خارجی به عنوان یک نیروی پشتیبان برای بالا بردن دامین اتوریتی سایتتان استفاده کنید.

اگر موارد بالا را رعایت کنید می توانید تا حد زیادی دامین اتوریتی سایتتان را افزایش دهید البته فاکتورهایی که در دامین اتوریتی تاثیر گذار هستند فقط به موارد بالا ختم نمی شود و باید به موارد دیگری هم توجه کنید.

و در این قسمت هم ما به صورت کلی مواردی را مطرح کردیم، اما در اصل هر کدام از موارد بالا تعداد زیادی زیر مجموعه دارند و هر کدام بحث متفاوتی با دیگری دارند.

اسپم اسکور در مقابل دامین اتوریتی

اسپم اسکور در مقابل دامین اتوریتی
اسپم اسکور در مقابل دامین اتوریتی

اسپم اسکور (Spam Score) درست در مقابل دامین اتوریتی قرار دارد، اسپم اسکور هم مثل دامین اتوریتی یکی از پارامترهایی است که وبمستران برای برسی قدرت دامنه استفاده می کنند.

اسپم اسکور هم توسط شرکت ماز معرفی شده است و در مشخص کردن اسپم اسکور هر سایت عوامل مختلفی مورد برسی قرار می گیرد.

در الگوریتم تعیین اسپم اسکور 27 مورد از خط قرمز های گوگل که باعث جریمه شدن سایت ها می شود ملاک قرار داده شده و سایت شما اگر هر کدام از این خط قرمز ها را رد کرده باشد امتیاز منفی می گیرد و میزان اسپم اسکور سایت شما بالاتر می رود.

با بالاتر رفتن اسپم اسکور سایت شما احتمال جریمه شدن سایت شما توسط گوگل هم افزایش پیدا می کند و اسپم اسکور بالا به این معنی است که سایت شما ساختار درستی ندارد.

پیج اتوریتی و دامین اتوریتی

پیج اتوریتی و دامین اتوریتی
پیج اتوریتی و دامین اتوریتی

پیج اتوریتی (Page Authority) همان طور که از اسمش پیداست، اعتبار یک صفحه را مشخص می کند. معمولا میزان پیج اتوریتی صفحات اصلی سایت بالاتر از سایر صفحات است.

دامین اتوریتی اعتبار کلی یک دامنه را مشخص می کند و دامین اتوریتی در واقع میانگین پیج اتوریتی صفحات مختلف سایت است.

مخاطب گرامی شما در حال مشاهده مقاله دامین اتوریتی چیست؟ هستید.

چگونه میزان دامین اتوریتی سایتمان را برسی کنیم؟

چگونه میزان دامین اتوریتی سایتمان را برسی کنیم؟
چگونه میزان دامین اتوریتی سایتمان را برسی کنیم؟

روش های مختلفی برای برسی میزان دامین اتوریتی وجود دارد، شرکت ماز که پایه گذار دامین اتوریتی است ابزاری برای برسی دامین اتوریتی دارد.

برای برسی میزان دامین اتوریتی به سایت ماز مراجعه کنید و بعد از ثبت نام و ورود به حساب کاربری، وارد قسمت لینک اکسپلور شوید و ادرس دامنه خودتان را وارد کنید.

بعد از برسی، اطلاعات کلی سایت شما نمایش داده می شود و در قسمت Overview می توانید به صورت نموداری میزان دامین اتوریتی سایتتان را مشاهده کنید.

اگر سایت شما میزان دامین اتوریتی بالایی ندارد نگران نباشید چون تعداد سایت هایی که میزان دامین اتوریتی آنها در ایران بالاست، کم است و در اصل شما باید میزان دامین اتوریتی سایتتان را با سایت های هم رده و هم موضوع سایت خودتان مقایسه کنید.

شما در حال خوانئن پست دامین اتوریتی چیست؟ هستید

چند نکته در مورد دامین اتوریتی

چند نکته در مورد دامین اتوریتی
چند نکته در مورد دامین اتوریتی

در مورد دامین اتوریتی چند نکته مهم است که باید به آنها توجه کنید، میزان دامین اتوریتی ربطی به جریمه های گوگل نداردو اگر سایتی توسط گوگل جریمه شده باشد میزان دامین اتوریتی ان کاهش پیدا نمی کند.

به جای تمرکز بر افزایش دامین اتوریتی بهتر است بر افزایش سئوی کلی ساتتان تمرکز کنید، زیرا دامین اتوریتی صرفا محدود به حدود 40 پارامتر است اما گوگل برای افزایش رتبه و سئوی سایت در حدود 200 پارامتر را در نظر می گیرد.

پس اگر شما بتوانید سئوی کلی ساتتان را افزایش دهید به همان میزان هم دامین اتوریتی سایت شما هم افزایش پیدا می کند.

افزایش میزان دامین اتوریتی امری زمان بر است زیرا باید مجموعه ای از عوامل زنجیره وار برسی و در صورت درست بودن، دامین اتوریتی افزایش پیدا می کند.

همچنین قدرت دامنه شما به طور نامنظم در حال تغییر است زیرا هر روز سایت شما هم در حال تغییر است و لینک های بیشتری از سایت شما در گوگل ایندکس می شود، پس بهتر است برای برسی میزان سئوی سایت فاکتورهای دیگری را مورد برسی قرار دهید.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

در این مقاله به توضیح دامین اتوریتی، اسپم اسکور، پیج اتوریتی و نحوه محاسبه و افزایش دامین اتوریتی پرداختیم.

اما شما باید به این نکته توجه کنید که دامین اتوریتی و اسپم اسکور فقط ابزارهایی هستند که شما بتوانید با استفاده از انها سایت خودتان را با سایر سایت های رقیب است و نباید فقط افزایش دامین اتوریتی به هدف اصلی شما تبدیل شود.

از اینکه تا انتهای پست دامین اتوریتی چیست؟ با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست دامین اتوریتی چیست؟ بهره لازم را برده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید