چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم

چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم

فهرست مطالب

امروز با موضوع چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم در خدمت شما هستیم.

تبلیغات نقشی اساسی در پیشرفت کسب و کار ها و شرکت ها دارد. بدون تبلیغات هیچ کسب و کاری نمی تواند پیشرفت کند و نمی تواند از حدی فرا تر برود. تبلیغات به دسته های مختلفی تقسیم می شود و کار های مختلفی برای تبلیغات انجام می شود.

یکی از این دسته ها، شعار تبلیغاتی می باشد و مهم است بدانیم که چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم. شعار تبلیغاتی مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و مردم و مشتری های بسیاری را به سوی برند جذب بکند. برای ساختن شعار تبلیغاتی مناسب باید نکته هایی رعایت بشود که در این مقاله به آن ها اشاره شده است و همچنین بررسی کرده ایم که چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم.

اگر هنرمند هستید لطفا قبل از این مقاله، مقاله شعار تبلیغاتی برای هنر را مطالعه نمایید.

چرا با نداشتن شعار تبلیغاتی ورشکست می‌شویم؟

به نظرم این جمله همواره درست نیست.

داشتن شعار تبلیغاتی برای برندهای بزرگ بسیار خوب و پرکاربرد است اما این طور نیست که کسانیکه شعار تبلیغاتی ندارند ورشکسته می شوند.

با این شعار چه پیامی را می‌خواهید برسانید؟

بسیار مهم است که شعار شما می خواهد دقیقا چه چیزی را به مخاطبانتان اعلام کند.

اینکه شما به کار خود مطمئن هستید.

اینکه شما بسیار پرقدرت هستید؟

اینکه شما یک برند لاکچری هستید؟

چگونه یک شعار تبلیغاتی خوب بنویسیم؟

برای اینکار بهتر است ابتدا با پی رایتر حرفه ای صحبت کنید.

در این صحبت و جلسه حتما باید تمامی مزایا و معایب برند خود و همچنین نکاتی دیگری که برخی از آنها در بالا قید شد را به وی گویزد کنید.

او در این راه به شما کمک خواهد کرد.

البته همه این ها به شرطی است که حاضر باشید برای مشاوره و تخصص کپی رایترها ارزش قائل شده و هزینه وی را نیز بپردازید.

محصول کار کپی رایترها معمولا فقط یک جمله است.

اما آن جمله گاهی بدجور ارزشش را دارد.

فهرست مطالب:

1-  چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم؟

2- شعار تبلیغاتی باید متناسب با زمان باشد.

3- شعار تبلیغاتی باید شامل ویژگی های برند باشد.

4- شعار باید مفهومی داشته باشد.

5- شعار تبلیغاتی باید ساده باشد.

6- چه کلماتی باید برای شعار تبلیغاتی انتخاب بشوند؟

7- بهتر است شعار تبلیغاتی طنز باشد.

8- شعار باید صادقانه باشد.

9- شعار باید لحن مناسبی داشته باشد.

 

چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم؟

چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم؟
چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم؟

برای ساختن یک شعار تبلیغاتی نکته هایی باید مد نظر گرفته بشود. رعایت این نکته ها باعث می شود تا شعار تبلیغات اثر بسیار زیادی داشته باشد و در نتیجه مخاطب جذب برند می شود و فروش افزایش می یابد.

یک شعار تبلیغاتی مناسب باید ویژگی هایی داشته باشد. در ادامه به ویژگی های شعار تبلیغاتی اشاره شده است. یک شعار تبلیغاتی خوب باید مناسب زمان و موقعیتی باشد که شعار در آن استفاده خواهد شد. همچنین در یک شعار تبلیغاتی باید به امکانات و ویژگی هایی که برند دارد، اشاره بشود. مهم ترین نکته ای که یک شعار تبلیغاتی باید داشته باشد، رساندن پیام و مفهموم برند می باشد. سادگی نیز یکی دیگر از ویژگی های شعار های تبلیغاتی می باشد.

شعار هایی که رگه هایی از طنز در آن ها وجود داشته باشد، راحت تر در ذهن مردم می مانند و به همین دلیل استفاده از طنز در شعار تبلیغاتی می تواند بسیار مفید باشد. شعار نباید خشک و بی روح باشد و بهتر است تا از احساسات در شعار استفاده شود. همچنین شعار تبلیغاتی باید واقع بینانه باشد و از مطالب غیر واقعی و اغراق های بی مورد راجع به برند استفاده نشود. در نهایت باید توجه داشت که شعاری خوب است که ماندگار باشد.

پیشنهاد می کنیم از پست خدمات مشاور تبلیغاتی دیدن کنید.

در نتیجه یک شعار تبلیغاتی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

  • متناسب با زمان باشد.
  • به ویژگی های برند اشاره داشته باشد.
  • مفهوم و پیام برند را برساند.
  • ساده باشد.
  • بهتر است طنز باشد.
  • بی روح نباشد.
  • واقع بینانه باشد.

در ادامه تمام ویژگی های یک شعار تبلیغاتی مناسب بررسی شده است.

شعار تبلیغاتی باید متناسب با زمان باشد.

شعار تبلیغاتی باید متناسب با زمان باشد.
شعار تبلیغاتی باید متناسب با زمان باشد.

برای یک کسب و کار، زمان های مختلفی وجود دارد که شعار تبلیغاتی باید متناسب با این زمان ها باشد. همچنین کسب و کار ها و شرکت ها به دلایل مختلفی شعار تبلیغاتی می سازند. ممکن است یک شرکت در ابتدای راه باشد و حتی نامی برای برند خود نداشته باشد اما نیاز به یک شعار تبلیغاتی داشته باشد. شعار تبلیغاتی در این مواقع متفاوت از شعار های تبلیغاتی در مواقع دیگر است. زیرا در این زمان برند نامی ندارد و نمی توان از یک نام مشخص در شعار استفاده کرد.

به عنوان مثال می توان گفت که ممکن است برند با مشکلاتی دست و پنجه نرم بکند و راه رهایی از این  مشکلات، یک شعار تبلیغاتی مناسب و خوب باشد. در نتیجه زمان ساختن شعار و زمان و موقعیتی که قرار است شعار در آن استفاده شود بسیار مهم می باشد.

شعار تبلیغاتی باید شامل ویژگی های برند باشد.

شعار تبلیغاتی باید شامل ویژگی های برند باشد.
شعار تبلیغاتی باید شامل ویژگی های برند باشد.

شعار باید به گونه ای باشد که ویژگی های و داشته هایی که برند دارد را دارا باشد و بتواند آن ها را انتقال بدهد. همچنین زمینه ی فعالیت برند نیز بسیار مهم می باشد. نکته ی مهم دیگری که وجود دارد این است که ممکن است یک برند، از قبل شعاری داشته باشد و با آن تبلیغات کند. در این زمان کاری که باید انجام شود، بررسی مجدد شعار می باشد. باید بررسی شود که شعار به تغییر نیاز دارد یا نه. ممکن است لازم باشد تا شعار کوتاه تر بشود و یا کلماتی جایگزین کلمات داخل شعار بشود.

تمام این موارد باید بررسی شود و بر اساس ویژگی های برند یک شعار مناسب ساخته شود. ممکن است یک برند تازه شروع به کار کرده باشد، در این صورت باید به تمام جنبه های مختلف برند توجه کرد و سپس شعاری برای آن ساخت. بنا بر این توجه به ویژگی هایی که یک برند دارد، برای ساخت شعار بسیار مهم می باشد. این موضوع در بررسی شعار های مختلف نیز بسیار کمک می کند. ممکن است شعاری احتیاج به اصلاح و تنظیم دوباره داشته باشد. تمام این موارد باید بر اساس برند و ویژگی های آن سنجش بشوند.

شعار باید مفهومی داشته باشد.

شعار باید مفهومی داشته باشد.
شعار باید مفهومی داشته باشد.

از ویژگی های مهم یک شعار خوب این است که پیامی را به مخاطب برساند و بدون مفهوم نباشد. شعاری که پیام خاصی برای مخاطب نداشته باشد، در ذهن مخاطب نمی ماند و از یاد او می رود. هر برندی پیام خاص خود را دارد و خدمات خاصی را به مردم ارائه می دهد.

در نتیجه شعار تبلیغاتی نیز باید این مفهوم را داشته باشد و پیامی را به مردم و مخاطبان برساند. هر برند در زمینه ی خاصی به مردم خدماتی ارائه می دهد و شعار تبلیغاتی باید متناسب با این زمینه باشد. در واقع کسی که شعار تبلیغاتی را می سازد، باید به صورت جزیی راجع به برند تفکر کند و تمام جزییات آن را در نظر بگیرد. این شخص باید پیام برند را کاملا درک بکند و آگاه باشد که چه شعاری م یتواند بهترین مفهوم را به مخاطبان برساند.

شعار تبلیغاتی باید ساده باشد.

شعار تبلیغاتی باید ساده باشد.
شعار تبلیغاتی باید ساده باشد.

هنگامی که به دنبال پاسخی برای سوال چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم هستید، یکی از جواب هایی که به آن خواهید رسید، ساده بودنو شعار می باشد. در واقع شعار هر چه سادگی بیش تری داشته و به دور از پیچیدگی های غیر ضروری باشد، راحت تر در ذهن مخاطب می ماند و باعث جذب بیش تر مخاطب به برند می شود.

البته باید گفت که هیچ کس تعیین نمی کند که شعار در چه اندازه ای باشد. در واقع قانونی موجود نیست که اعلام بکند که شعار تبلیغاتی باید در اندازه ی مشخصی باشد. یک شعار تبلیغاتی می تواند یک یا دو کلمه باشد و همچنین ممکن است شعاری به صورت جمله باشد و اندازه ی بزرگی داشته باشد. ساده بودن شعار به اندازه ی آن بستگی ندارد.

البته بدیهی است که شعار های کوتاه تر سادگی بیش تری دارند اما ممکن این شعار کوتاه در عین سادگی، هیچ تاثیری بر روی مخاطب نگذارد و ممکن است شعاری وجود داشته باشد که متشکل از چند کلمه باشد و اندازه ی بزرگی داشته باشد اما تاثیر بسیار زیادی بر روی مخاطب بگذارد.

کاملا صحیح است که شعار هر چه کوتاه تر باشد، مردم راحت تر آن را می خوانند و راحت تر در ذهن آن ها جای می گیرد. اما ممکن است کلمه هایی که در یک شعار کوتاه انتخاب شده اند، کلمه های بدی باشند و تاثیر گذاری بسیار کمی بر روی مخاطب داشته باشند و همچنین ممکن است که یک شعار تبلیغاتی بلند دارای کلمه ها و لحن بسیار زیبایی باشد و تاثیر زیادی بر روی مخاطب بگذارد.

هر شعار کوتاهی ساده نیست و تاثیر بالایی ندارد

بنابراین هر شعار کوتاهی ساده نیست و تاثیر بالایی ندارد و هر شعار تبلیغاتی بلندی نیز پیچیده نیست و مردم از خواندن آن خسته نمی شوند. بنا بر عقیده ی بعضی از افراد، شعار تبلیغاتی باید کوتاه باشد و مهم نیست که در این شعار از چه کلمه هایی استفاده شده است.

این افراد بر این عقیده هستند که شعار های بلند باعث دل زدگی مردم و خواننده می شوند و بنا بر این تاثیر کمی می گذارند. این حرف در صورت کلی درست می باشد. اما همانطور که گفته شد، ساده بودن یک شعار و تاثیر پذیری آن، اتکای بیش تری بر روی کلمات انتخابی و لحن شعار دارد و اندازه ی شعار در وهله ی بعدی بررسی می شود.

در همین راستا باید اشاره کرد که شعار هایی تبلیغاتی وجود دارند که در حد دو جمله می باشند ولی لحن و کلمات این شعار به قدری با یک دیگر هماهنگ هستند که باعث جذب مردم می شوند و به راحتی در ذهن خواننده باقی می مانند. در عین حال، شعار هایی هم وجود دارند که از چند کلمه تشکیل شده اند و بسیار کوتاه هستند اما تاثیری بر روی مخاطب ندارند و نمی توانند در ذهن مخاطب برای خود جایی داشته باشند.

استفاده از کلمات نا مناسب

دلیل این موضوع استفاده از کلمات نا مناسب در شعار و لحن بد شعار می باشد که به سختی بر روی ذهن مخاطب اثر می گذارد. بنا بر این هنگامی که شخصی بخواهد یک شعار تبلیغاتی بسازد، باید از کلمه های مناسبی در این کار استفاده بکند و هماهنگی این کلمه ها با یک دیگر و لحن کلی شعار را به گونه ای قرار دهد که تاثیر بالایی بر روی مخاطب بگذارد.

هر فردی که شعار تبلیغاتی می سازد، باید خودش را به جای مخاطب و خواننده ی این شعار قرار بدهد و بررسی کند که فردی که برای دفعه ی اول این شعار را می بیند، می شنود و یا می خواند، چه تاثیری از آن می گیرد و آیا در ذهن ماندگار می شود یا خیر. این موارد باعث می شوند تا یک شعار تبلیغاتی بسیار مناسب ساخته شوند. بدیهی است که در صورتی که کلمات مناسب انتخاب شوند و لحن شعار تاثیر گذار باشد، اندازه ی شعار هر چه کم تر باشد، بهتر است و تاثیر بالایی می گذارد. اما لحن و کلمات در اولویت بالا تری قرار دارند.

همچنین کوتاه بودن شعار ها، ممکن است عیب های دیگری نیز داشته باشند. شعار های کوتاه از کلمه های کمی تشکیل شده اند و به همین دلیل ممکن است نتوانند پیام را به درستی به مخاطب برسانند و نتوانند ضروریت ها را به درستی برای مخاطب روشن بنمایند. البته این ایراد می تواند برای شعار های بلند نیز وارد باشد و ممکن است شعار هایی باشند که بلند باشند ولی باز هم نتوانند پیام را به درستی به مخاطب منتقل بنمایند. در این زمینه نیز اهمیت کلمات استفاده شده در شعار دیده می شود.

چه کلماتی باید برای شعار تبلیغاتی انتخاب بشوند؟

چه کلماتی باید برای شعار تبلیغاتی انتخاب بشوند؟
چه کلماتی باید برای شعار تبلیغاتی انتخاب بشوند؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، کلماتی در شعار تبلیغاتی استفاده می شوند بسیار مهم می باشند. در واقع بخش مهمی از پاسخ به سوال چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم، در انتخاب کلمات مناسب نهفته می باشد. بررسی شد که کلمات نامناسب می توانند باعث نرسیدن مناسب پیام به مخاطب بشود و همچنین ممکن است باعث پیچیده شدن شعار شده و از سادگی خارج بشود که منجر به حوصله سر بر بودن شعار و خستگی خواننده و مخاطب خواهد شد.

کلماتی باید برای شعار تبلیغاتی انتخاب بشوند که ساده باشند و در عین حال بتوانند مفهومی را برسانند. همچنین این کلمات نباید پیچیده باشد. کلمات نباید به گونه ای انتخاب شوند که باعث فکر کردن مخاطب بر روی معنی کلمات بشود.

هدف شعار تبلیغاتی این است که مخاطب جذب برند و بشود و در نتیجه این شعار باید بتواند این کار را در سادگی تمام انجام بدهد. اگر کلماتی انتخاب بشوند که برای مخاطب قابل فهمیدن نباشند، مخاطب به جای این که راجع به برند فکر کند و جذب برند بشود، به معنی شعار فکر خواهد کرد و این از اهداف یک شعار تبلیغاتی مناسب نیست.

شعار باید به گونه ای باشد که مردم و مخاطبان بتوانند پیام آن را تجسم بکنند و راجع به برند فکر بکنند. نباید کلمات به گونه ای انتخاب شود که باعث سختی فهمیدن مخاطب بشود. بنا بر این هر چه از کلمات ساده تر استفاده شود، بهتر است. همچنین این کلمات علاوه بر سادگی باید بتوانند مفهوم خاصی را برسانند که متناسب با برند باشد.

بهتر است شعار تبلیغاتی طنز باشد.

بهتر است شعار تبلیغاتی طنز باشد.
بهتر است شعار تبلیغاتی طنز باشد.

اول از همه باید اشاره شود که استفاده از طنز در شعار تبلیغاتی ضروری نیست و هر شعاری می توند جدی یا طنز باشد و باز هم اثر مناسبی بر روی مخاطب بگذارد. اما باید توجه داشت که شعاری که طنز باشد و از مطالب طنز در آن استفاده شده باشد، ارتباط بیش تری با مخاطب می گیرد.

در واقع هر شخصی ارتباط بیش تری با مطالب طنز بر قرار می کند و این مطالب راحت تر در یاد مخاطبان می مانند. همچنین می توان گفت به صورت کلی، مخاطب بیش تر جذب شعار طنز می شود تا شعار های جدی. البته ممکن است یک شعار جدی به قدری خوب و تاثیر گذار باشد که کاملا در ذهن مخاطب ماندگار شود.

اما طبق تحقیقات و به صورت کلی، ارتباط مخاطب با شعار طنز بیش تر می باشد. البته باید گفت که برخی از برند ها هستند که برای آن ها نمی توان از شعار های طنز استفاده کرد و در واقع ذات و ماهیت برند به گونه ای نیست که سازگار با شعار های طنز باشد. زیرا یکی از ویژگی های یک شعار تبلیغاتی خوب، سازگار بودن با ویژگی های برند می باشد و استفاده از شعار طنز برای برندی که این قابلیت را ندارد، نه تنها باعث جذب مخاطب نمی شود؛ بلکه می تواند اثر منفی نیز بر روی ذهن مخاطب بگذارد.

نکته ی دیگری که در استفاده از طنز برای شعار حائز اهمیت می باشد

نکته ی دیگری که در استفاده از طنز برای شعار حائز اهمیت می باشد، این است که شعار نباید خنده دار باشد. مرز باریکی بین خنده دار و مضحک بودن و همچنین طنز بودن وجود دارد. شعاری که دارای رگه های طنز باشد باعث جذب بیش تر مخاطب می شود اما شعاری که مضحک باشد، به جای این که اثر مثبتی بر روی مخاطب بگذارد، باعث می شود تا تبلیغات منفی برای برند اتفاق بیفتد که به هیچ عنوان خوب نمی باشد.

تبلیغات منفی باعث مشهور شدن برند می شود ولی این شهرت در زمینه ی خوبی نیست و باعث بد نامی برند نیز می شود و ممکن است افراد زیادی به مسخره کردن برند بپردازند. به همین دلیل ضروری است تا هنگام تولید یک شعار،  مرز بین طنز بودن و مضحک بودن، حفظ بشود.

شعار باید صادقانه باشد.

شعار باید صادقانه باشد.
شعار باید صادقانه باشد.

بدیهی است که اغراق کردن یکی از زمینه های تبلیغات می باشد که البته این اغراق نیز اندازه ای دارد و نباید بیش از اندازه از اغراق در تبلیغات استفاده شود. در شعار تبلیغاتی نیز همین موضوع صادق می باشد. استفاده ی به اندازه از اغراق می تواند باعث جذب بیش تر مخاطب بشود و تاثیر پذیری شعار را افزایش می دهد. اما در نهایت شعار باید صادقانه باشد و نباید پیامی غیر واقعی و اغراق آمیز را به مخاطب منتقل بکند. این موضوع باعث بی اعتمادی مخاطب به برند می شود.

زیرا توسط یک شعار غیر واقعی و اغراق آمیز جذب برند می شود و بعد از خرید محصول و استفاده از آن، پیام شعار را درک نمی کند و توقعی که شعار نسبت به برند در ذهن مخاطب ایجاد کرده بود، فرو می ریزد و به دلیل صادق نبودن شعار، اعتماد مخاطب به برند از بین می رود.

این موضوع ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی قضایی نیز برای برند بشود. زیرا شعاری که غیر واقعی باشد و انتظارات مخاطب را بر آورده نکند می تواند باعث ایجاد دردسر برای برند بشود. در نتیجه بهتر است هنگام طراحی و ساخت یک شعار تبلیغاتی، به واقعیت های موجود راجع به برند اشاره بشود و از دروغ گویی و اغراق بیش از حد پرهیز شود. راست گویی و صادق بودن برند باعث می شود تا مخاطب بتواند به برند اعتماد بکند و بعد از خرید محصول نیز، اعتمادش به برند از بین نرود.

شعار باید لحن مناسبی داشته باشد.

شعار باید لحن مناسبی داشته باشد.
شعار باید لحن مناسبی داشته باشد.

لحن شعار نباید خشک باشد. همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، لحن شعار در جذب مخاطب بسیار مهم می باشد. لحن شعار باید به گونه ای باشد که مخاطب بتواند با آن ارتباط بگیرد و همچنین باعث بر انگیخته شدن احساسات خواننده شود. شعاری که خشک  و بی روح باشد، نمی تواند مخاطبان را جذب برند بکند. در واقع لحن شعار باید به گونه ای باشد که علاوه بر ذهن مخاطب، قلب او را نیز درگیر بکند و پیام شعار را احساس نیز بکند.

این موضوع باعث می شود تا مخاطب به راحتی جذب برند بشود و البته بدیهی است که ساختن شعاری که بتواند به درستی احساسات مخاطبان را درگیر بکند، کاری سخت می باشد. همچنین شعاری که زیبا باشد نیز می تواند بر روی احساسات مخاطب تاثیر بگذارد.  در واقع مهم این است که لحن شعار خشک نباشد و باعث بی روح بودن شعار نشود تا مخاطب بتواند ارتباط بیش تری با شعار بگیرد.

شعاری خوب است که بتواند برای خود جایی در قلب و ذهن مخاطب باز کند

در نهایت باید توجه داشت که شعاری خوب است که بتواند برای خود جایی در قلب و ذهن مخاطب باز کند و برای همیشه در ذهن مخاطب باقی بماند و ماندگار باشد. هدف نهایی شعار نیز ماندگار بودن آن می باشد که این موضوع با رعایت موارد بالا به دست می آید. لحن شعار در این ماندگاری تاثیر بسیاری دارد و اگر شعار بتواند بر روی احساسات مخاطبان تاثیر بگذارد، به راحتی در ذهن آن ها حک می شود و جاودانه می شود.

جمع بندی:

جمع بندی:
جمع بندی:

این که چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم، مسئله ای است که هم می تواند باعث پیشرفت برند بشود و هم پسرفت و به عقب برگشتن برند را رقم بزند. در نتیجه باید ملزومات ساخت یک شعار تبلیغاتی خوب برای برند، رعایت بشود و با استفاده از قواعد و نکته های ساخت شعار تبلیغاتی، یک شعار تبلیغاتی مناسب و تاثیر گذار ساخته شود. در این مقاله به قواعد ساخت شعار تبلیغاتی اشاره شد و بررسی شد که چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم و یک شعار تبلیغاتی خوب چه ویژگی هایی دارد.

منبع:

cutt.ly/

۱ دیدگاه دربارهٔ «چگونه شعار تبلیغاتی بسازیم;

دیدگاهتان را بنویسید