قوانین دیجیتال مارکتینگ

قوانین دیجیتال مارکتینگ

فهرست مطالب

با ما همراه باشید تا بیشتر با قوانین دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید.

در ابتدا توضیح مختصری در رابطه با دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال داده شده و سپس به قوانین دیجیتال مارکتینگ پرداخته ایم. برخی قوانین عبارتند از برقراری ارتباط با مخاطبین، مرکزگرایی و تمرکز، توجه به کیفیت محصول و …

آن چه در نوشتار قوانین دیجیتال مارکتینگ، مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد:

منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ و قوانین دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به صورت عملی

قوانین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

 

اینفوگرافیک قوانین دیجیتال مارکتینگ

اینفوگرافیک قوانین دیجیتال مارکتینگ
اینفوگرافیک قوانین دیجیتال مارکتینگ

منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟
منظور از دیجیتال مارکتینگ چیست؟

خرید کردن علاوه بر رفع نیازهای اولیه باعث می شود تا احساس خوشایندی به انسان دست بدهد. اما همیشه امکان خرید به صورت حضوری و فیزیکی به دلیل گرمای هوا یا شاغل بودن و … فراهم نیست و خرید به صورت غیر حضوری یا خرید از همان بازارهای اینترنتی یا دیجیتال در این زمان به کمک انسان ها می آید.

همان طور که خرید به صورت حضوری دارای قوانین مشخصی است، در بازاریابی دیجیتال نیز قوانین متعددی تعریف شده است که از آن ها تحت عنوان قوانین دیجیتال مارکتینگ یاد می شود. در این مطلب قصد داریم تا توضیح مختصری در رابطه با بازاریابی دیجیتال دهیم و سپس در رابطه با قوانین آن نیز صحبت می کنیم.

دیجیتال مارکتینگ و قوانین دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ و قوانین دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ و قوانین دیجیتال مارکتینگ

همان طور که در مطلب بالا عنوان کردیم، امروزه بسیاری از مردم به دلیل آسان و راحت بودن، کم کم دارند به سمت خریدهای اینترنتی و آنلاین کشیده می شوند و این استقبال مردم باعث می شود تا فضای رقابتی بین فروشندگان و یا صاحبان کسب و کار ایجاد شود و باعث شود تا صاحبان کسب و کار به هر تلاشی روی بیاورند تا بتوانند کاری کنند که جنس و کالایی که قصد ارائه و فروش آن را دارند، دیده شود و مورد توجه خریداران قرار بگیرد. در حال حاضر هنوز بعضی از صاحبان کسب و کار از افرادی به عنوان بازاریاب به صورت حضوری استفاده می کنند.

به این صورت که فردی تحت عنوان بازاریاب با در دست داشتن نمونه ی محصول به فروشگاه هایی در سطح شهر مراجعه می کند. مزایای محصول را عنوان می کند و دلایلی را نام می برد که تا حد امکان صاحب فروشگاه را مجاب به خرید محصول کند. اما این کار نیازمند زمان و افراد زیادی است که مهارت های کلامی قوی داشته باشند.

پیشرفت علم

اما با پیشرفت علم می توانیم از فضای مجازی به عنوان ابزاری برای بیشتر دیده شدن محصول و افزایش میزان فروش و همچنین کنار گذاشتن برخی رقبا و کسب اطمینان مشتریان استفاده ی مفید داشته باشیم. به این کار، بازاریابی دیجیتال یا اصطلاحا دیجیتال مارکتینگ گفته می شود.

در بازاریابی دیجیتال، صاحبان کسب و کار می توانند برای جذب مشتری دست به آزمون و خطا بزنند. یعنی برای افزایش فروش محصولات خود می توانند اکثر راهکارهایی که به ذهنشان خطور می کند را به ترتیب اولویت امتحان کنند و ببینند که با انجام هر کدام از راهکارهای پیشنهادی می توانند چه مقدار مشتری جذب کنند و درصد فروش را افزایش دهند.

این آزمون و خطا باعث می شود که صاحبان کسب و کار هزینه های زیادی برای بعضی از تبلیغات ناکارآمد که هیچ فایده ای برای افزایش فروش ندارند را متحمل نشوند.

دیجیتال مارکتینگ به صورت عملی

دیجیتال مارکتینگ به صورت عملی
دیجیتال مارکتینگ به صورت عملی

می خواهیم به سراغ یک خرید به صورت اینترنتی برویم تا طی مراحل خرید، نقش و اهمیت بازاریابی دیجیتال را در هنگام دریافت و ارائه ی کالا بررسی کنیم.

مبنا را بر این می گذاریم که شما به عنوان یک خریدار نیاز به تهیه ی یک قلم کالا دارید و به دلیل مشغله ی کاری یا هر چیز دیگری، امکان خرید حضوری برایتان فراهم نیست و به دنبال خرید کالای مورد نظر به صورت اینترنتی و آنلاین هستید. ابتدایی ترین چیزی که به آن احتیاج دارید، اینترنت و وسیله ای مثل موبایل یا کامپیوتر است.

پس از فراهم کردن این موارد، وارد مرحله ی اول می شویم. در این مرحله شما نیاز دارید تا اطلاعات کافی در رابطه با محصولی که قصد خرید آن را دارید، به دست آورید. این اطلاعات اولیه می توانند شامل مواردی از جمله قیمت کالا، عملکرد محصول و … باشد. حالا در همین مرحله به سراغ عملکرد بازاریابی دیجیتال می رویم.

دیجیتال مارکتر باید فیلم ها یا محتواهای متنی مفید و مناسبی را در این زمینه ارائه بدهد

کاربرد دیجیتال مارکتینگ در اینجا مشخص می شود. دیجیتال مارکتر باید فیلم ها یا محتواهای متنی مفید و مناسبی را در این زمینه ارائه بدهد تا افراد بتوانند با مطالعه مطالب و مشاهده ی فیلم های موجود، اطلاعات لازم را کسب کنند.

سپس در گام دوم به سراغ سنجش کالا با موارد مشابه آن می رویم. وقتی با مطالب زیادی برخورد می کنیم، موارد حساس و جزئی می توانند باعث جلب نظر خریدار شوند.

دیجیتال مارکتر در این مرحله، وظیفه دارد که تبلیغات و مطالب را با رعایت تمام جزئیات طوری طراحی کند که توجه شخص را از بین هزاران مطلب مشابه جلب کند.

در گام سوم باید محتواهای تبلیغاتی قوی داشته باشیم تا مشتری رغبت به خرید پیدا کند و در گام آخر پس از انجام خرید، دیجیتال مارکتر باید کاری کند که مشتری علاوه بر این که اگر نیاز به خرید داشت، مجددا به همان فروشنده مراجعه کند و اطرافیان خود را نیز مجاب به خرید از آن فروشگاه کند.

قوانین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

قوانین دیجیتال مارکتینگ چیست؟
قوانین دیجیتال مارکتینگ چیست؟

همان طور که می دانید، در حال حاضر برای انجام هر فعالیتی قوانین و مقررات مشخصی وضع شده است که مقوله ی بازاریابی دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیست و برای آن قواعد مشخصی در نظر گرفته شده است که قصد داریم به قوانین دیجیتال مارکتینگ اشاره کنیم.

ارتباط با مشتری

اولین قانون از قوانین دیجیتال مارکتینگ که باید در نظر بگیریم، این است که با مشتری ها و افرادی که طرف حساب ما هستند، ارتباط برقرار کنیم.

در صورتی که بتوانیم با آن ها ارتباطی مفید برقرار کنیم، در نتیجه می توانیم خواسته ها و نیازهای آن ها را بهتر بشناسیم و ببینیم که آن ها به چه چیزهایی احتیاج دارند و پس از شناخت کافی از خواسته ها و نیازهای مخاطب، می توانیم مطالب و تبلیغاتی تولید کنیم که توجه آن ها را جلب کند و آن ها را وادار به دریافت و مشاهده ی موارد تولید شده کنیم.

به عبارت دیگر در این قاعده توجه به حواس پنج گانه به خصوص حس شنوایی اهمیت بسیار بالایی دارد. ما در این مرحله باید به خوبی خواسته های مخاطب را بشنویم و در رابطه با رفع خواسته های مخاطب، حداکثر تلاش نیروها را به کار گیریم.

مرکزگرایی

قانون دومی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که به سراغ مرکزگرایی برویم. منظور از مرکزگرایی در این موضوع این است که توجه و حواسمان را روی یک موضوع مشخص در رابطه با تبلیغ کسب و کار و جلب نظر مخاطبین متمرکز کنیم و به سراغ مسائل حاشیه ای که نیاز به صرف وقت زیادی دارند و نتیجه ی مطلوبی ارائه نمی دهند، نرویم.

این روش باعث می شود تا زودتر به نتیجه ی مطلوب و مورد نظر یعنی ایجاد یک سری مطالب و محتوای مفید در راستای جلب مخاطب برسیم.

کیفیت محصول ارائه شده

قانون سومی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که اگر می خواهیم کسب و کاری داشته باشیم که تداوم داشته باشد، باید حتما بر روی کیفیت محصولی که به مخاطب تحویل می دهیم، دقت نظر کافی داشته باشیم.

اگر به کیفیت کالاهای تولیدی که در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهیم توجه کنیم، این کار باعث می شود تا مخاطبین واقعی داشته باشیم که حتی پس از مصرف کالا آن را به دیگران نیز معرفی می کنند.

صاحبان کسب و کار ترجیح می دهند تا مخاطبین اندکی داشته باشند که به صورت پیوسته مطالبی که برای بازاریابی دیجیتال ارائه می شود را دنبال کنند و آن ها را به اشتراک بگذارند تا این که مخاطبینی با تعداد زیاد داشته باشند که بعد از دیدن نخستین مطالب مربوط به بازاریابی دیجیتال، دیگر پیگیر سایر مطالبی که ارائه می شود، نباشند یا به عبارتی دیگر محتواهایی که برای جلب مخاطب تولید می شوند، آن ها را جذب نکند.

صبور باشید

قانون چهارمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، مصداق این ضرب المثل است که می گوید: نمی توانیم یک شبه راه صد ساله را طی کنیم. برای جذب مخاطب حتی در بازاریابی دیجیتال هم نباید عجله کنیم و یا زود ناامید شویم.

باید تمام تلاشمان را به منظور تولید محتوای ارزشمند برای جذب مخاطب داشته باشیم و اجازه بدهیم که گذر زمان و کیفیت بالای محصولات و سایر مزایای دیگر، باعث شود تا مخاطبین جذب شوند و امر جذب مخاطب میسر نمی شود مگر با صبر و تلاش. در شروع هر کاری اگر صبر پیشه کنیم و تمام تلاشمان را به کار بگیریم، قطعا موفقیت به دنبال خواهد داشت.

تمرکز بر تولید محتوا

قانون پنجمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که باید تمام توجه مان را بر روی مطالبی که تولید می کنیم، بگذاریم. هر چقدر محتوای تولید شده با مفهوم باشد و قابلیت جذب مخاطب را داشته باشد، باعث می شود تا یک شخص آن را برای دیگری ارسال کند و دیگری برای دیگری و به همین ترتیب این چرخه ادامه پیدا کند.

یا شخصی که پس از بازدید محتوا نسبت به آن علاقه مند شود و آن را در شبکه های اجتماعی که در آن ها فعالیت دارد، به اشتراک بگذارد و از این طریق تمام دوستان آن شخص مطلب را مشاهده می کنند و این ترکیب کردن برای گسترش کسب و کار و همچنین بیشتر دیده شدن کسب و کار سودمند و مفید خواهد بود.

تاثیرگذاری اشخاص

قانون ششمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که علاوه بر توجه به کیفیت محتوای تولیدی و سایر مواردی که تا به حال عنوان کردیم، می توانیم کار دیگری انجام دهیم تا بیشتر دیده شویم.

گاهی اوقات ممکن است افراد با چند بار دیدن یا خواندن محتوا نسبت به آن دلسرد شوند و برایشان حالت تکرار ایجاد کند و نسبت به قبل دیگر رغبت زیادی برای دنبال کردن محتواهای تولید شده در دیجیتال مارکتینگ نداشته باشند.

در این مرحله، ما می توانیم به جهت جذب مخاطب و همچنین ایجاد تغییرات مثبت برای جلوگیری از یکسان بودن شرایط، از افراد دیگری استفاده کنیم.

به این صورت که برخی افراد که در بستر وب و فضای مجازی دارای شهرت هستند و افراد زیادی آن ها را می شناسند و دنبال می کنند، می توانند کمک شایانی به صاحبان کسب و کار بکنند و به نوعی تبلیغات محصول را انجام بدهند تا مخاطبین پس از تولید محتوای جدید جذب شوند. به این کار اثرگذاری توسط شخص یا ارگان دیگر نیز می گویند.

بها دادن به مخاطب

قانون هفتمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که به مخاطب خود بها بدهیم و برایش ارزش قائل شویم. به عنوان مثال اگر برای تولید محتوا و جذب مخاطب به دنبال جست و جوی مطالب در اینترنت باشیم و از خودمان هیچ خلاقیت و نوآوری ارائه ندهیم، یعنی ارزش زیادی برای مخاطب قائل نشده ایم. یا مثلا محتوایی تولید کنیم که اثر منفی داشته باشد.

یعنی به جای جذب مخاطب باعث دفع و ریزش مخاطب شود. مثلا اگر محتوایی بسیار طولانی تولید کنیم که بیش از حد به جزئیات پرداخته باشد، سبب دلزدگی و سر بردن حوصله ی مخاطب شده و هرگز تا انتها آن را دنبال نخواهد کرد.

پس باید ذهن، زمان و سایر شرایط مخاطب را در نظر بگیریم و برای آن ها ارزش قائل شویم تا همواره مخاطبین خود را داشته باشیم و شاهد افزایش آن ها باشیم.

شبیه سازی کردن

قانون هشتمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که شبیه سازی کنیم. ببینیم مخاطب ما در هنگام خرید کالا یا دریافت خدمات به صورت حضوری به چه چیزهایی احتیاج دارد و در بازاریابی دیجیتال نیز به آن فاکتورها توجه کنیم.

یکی از مسائلی که برای مخاطب خیلی مهم است، توجه کافی است. ما باید به نیازهای مخاطب توجه کنیم. سوالات و ابهامات ذهنش را برطرف کنیم تا با آرامش خاطر جذب کسب و کار ما و کالا و خدماتی که ارائه می دهیم، شود. اگر این قانون دیجیتال مارکتینگ را رعایت کنیم، قطعا با افزایش تعداد دنبال کننده ها مواجه خواهیم شد.

پیشنهاد می کنیم از پست لزوم دیجیتال مارکتینگ دیدن کنید.

پیگیری و پاسخگویی مداوم

قانون نهمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که همواره پیگیر و پاسخگو باشیم. بعضی از مخاطبین ما شامل افرادی هستند که زیاد صبور نیستند و دوست دارند تا در کمترین زمان یه پاسخ پرسش هایشان برسند و ابهامات موجود در ذهنشان برطرف شود تا بتوانند اعتماد کنند.

بنابراین ما باید سعی کنیم که همیشه در دسترس و پاسخگو باشیم تا بتوانیم اعتماد مخاطبین را جذب کنیم. زیرا با توجه به رقابتی بودن شرایط، اگر شما در همان لحظه ای که مخاطب نیاز دارد، در دسترس نباشید، ممکن است مخاطب به سرعت جذب سایر رقبا شود و شانس خود را برای جذب آن از دست بدهید.

تعامل با همکاران

قانون دهمی که در بازاریابی دیجیتال باید در نظر بگیریم، این است که با همکاران خود تعامل داشته باشیم و به آن ها در جهت بیشتر دیده شدن کمک کنیم تا آن ها هم در زمان لازم متقابلا برای ما به همین صورت عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید