قالب وردپرس ممتاز کدومه!؟ چطور بتونیم بهترین قالب رو انتخاب کنیم : [بررسی 0 تا 100]

choose best wp theme

فهرست مطالب

در دنیای امروزی راه‎اندازی یک سایت به کمک نرم‎افزارهای مدیریت محتوا مانند وردپرس به سادگی و با چند کلیک امکان‎پذیر شده است. سیستم مدیریت محتوای وردپرس جزء موفق‎ترین نرم‎افزارهای راه‎اندازی و طراحی سایت است که این قابلیت را به فرد می‎دهد بدون نیاز به دانش فنی و برنامه‎نویسی، یک سایت کاملا پویا و انعطاف‎پذیری راه‎اندازی کند.

یکی از شروط موفقیت یک سایت بدون شک ظاهر آن است و این وظیفه به عهده قالب وردپرس است که ظاهر سایت را به وجود می‎آورد. اگر بخواهیم به سادگی توضیح دهیم، باید بگوییم قالب وردپرس مجموعه‎ای از فایل‎ها یا کدهایی است که با افزودن آن‎ها به وردپرس می‎توانید ظاهر سایت خود را عوض کنید. در نتیجه زمانی که بازدیدکننده‎ای به سایت شما می‎آید، رضایت او را حفظ می‎کنید و کم کم بازدیدکننده به مشتری شما تبدیل خواهد شد.

[toc]

قالب وردپرس
Wp Theme

مقدمه

قالب وردپرس ظاهر یک وب‎سایت را تشکیل می‎دهد ولی چون وردپرس ظرفیت به مراتب بیشتری برای این کار دارد، یک قالب قادر است ابزارهای گوناگونی را در خود           داشته باشد که امکانات و قابلیت‎های مختلفی را در اختیار مدیر سایت یا کاربر قرار دهد.به عبارتی خصوصیات فرعی قالب‎ها که ریشه در ظاهر آن‎ها دارد، زمینه‎های گوناگونی برای کاربرد آن‎ها به وجود می‎آورد. از وردپرس در حوزه‎های گوناگونی استفاده می‎شود و قالب‎های وردپرس نیز همین مسیر را در پیش گرفته‎اند.

[su_note note_color=”#ec6d7e” text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]به عنوان مثال امکان طراحی یک قالب وردپرس برای یک وب‎سایت             فروشگاهی وجود دارد و این قالب در دسته قالب‎های فروشگاهی قرار می‎گیرد یا یک قالب خبری وردپرس مخصوص سایت‎های خبری طراحی شده است. به عبارت دیگر تنوع قالب‎های وردپرس بسیار زیاد است و هر کدام امکانات و ویژگی‎های گوناگونی در خود دارند.[/su_note]

ساختار کلی قالب ها

با این مقدمه به ساختار کلی یک قالب و فایل‎های آن نگاهی می‎اندازیم:

ساختار قالب وردپرس
ساختار کلی یک قالب وردپرس که هر قالبی باید از فایل های زیر تشکل شده باشند.

index.php

این فایل، فایل اصلی هر قالب به شمار می‎رود که در پوشه اصلی آن قرار می‎گیرد.

style.css

فایل استایل قالب که به عنوان شیوه‎نامه نیز شناخته می‎شود مربوط به طراحی قالب می‎شود. این فایل کدهایی دارد که مشخص‎کننده رنگ، ابعاد، عناصر، ظاهر کلی، افکت‎ها و رسپانسیو بودن قالب و پاسخ‎گویی آن به کلیک‎ها و ناوبری‎ها است. توسعه‎دهنده قالب توضیحات خود را در این فایل قرار می‎دهد.

rtl.css

این فایل همچنین نسخه راست به چپ (راستچین) فایل شیوه نامه یا Style.css است. تمامی عناصر که مشخص کرده‎اند چطور در سایت قرار گیرند، در این فایل به همان شکل تکرار شده‎اند ولی این مرتبه جهت نمایش از راست به چپ و متفاوت با فایل اصلی است. این فایل، بخش اصلی فارسی قالب‎های وردپرس است و اغلب اوقات بعضی از قالب‎ها چنین فایلی برای بالا بردن سطح فروش یا تعداد دانلودها دارند، ولی بعضی از قالب‎های موجود در فروشگاه‎های بین‎المللی چنین فایلی را ندارند و افرادی که پوسته را فارسی می‎کنند معمولا این فایل را برای هر قالب در نظر می‎گیرند.

comments.php

این فایل همانطور که اسم آن ممکن است نشان دهد وظیفه مشخص‎سازی دیدگاه‎ها در قالب را برعهده دارد.

front-page.php

اسم این فایل نشان می‎دهد که همیشه به عنوان برگه نخست وب‎سایت به کار گرفته می‎شود، البته اگر موجود باشد و از بخش تنظیمات > خواندن در پنل وردپرس تنظیمات روی این برگه به کار گرفته می‎شود.

home.php

این فایل همانند با مورد قبل وظیفه ارائه برگه اصلی وب‎سایت را دارد. زمانی که وردپرس را روی برگه ایستا تنظیم نکرده باشید این فایل به صورت پیشفرض برگه اصلی سایت به اسم «خانه» را تحویل می‎دهد.

header.php

این فایل تعیین‎کننده هدر (سربرگ) سایت است و معمولا لینک‎های درون سایت، دسترسی به ابزارها و اسکریپت‎ها را در خود دارد و محل آن بالاترین قسمت وب‎سایت است.

singular.php

پست یک سایت از این فایل استفاده می‎کنند. زمانی که پست یکتا یا برگه‎ای وجود ندارد، این برگه به کار گرفته می‎شود و حتی در صورت نبود این برگه، برگه مربوط به فایل index.php به کار گرفته می‎شود.

single.php

زمانی این فایل به کار گرفته می‎شود که کاربر در یک پست باشد.

single-{post-type}.php

زمانی که کاربر یک پست را از گروه پست‎های سفارشی وب‎سایت شما درخواست می‎کند، این فایل به کار گرفته می‎شود و در صورت نبود آن، فایل index.php استفاده می‎شود.

archive-{post-type}.php

گاهی اوقات کاربران سایت شما ممکن است یک پست سفارشی از دسته بایگانی سایت شما درخواست کنند، در این مواقع این پست به کار گرفته می‎شود و زمانی که موجود نباشد و کاربر پست سفارشی از بایگانی را درخواست کند، فایل archive.php بازخوانی می‎شود.

page.php

زمانی که کاربر در حال بازدید از یک برگه باشد، به عبارتی درخواستی را بفرستد، این فایل برای برگه به کار گرفته می‎شود و خود برگه همچنین در قالب به وسیله عناصر گوناگون مانند برگه ساز وردپرس طراحی شده است.

page-{slug}.php

نام برگه هنگامی به کار گرفته می‎شود که کاربر یک برگه یکتا درخواست کند، به عنوان مثال برگه در مورد ما که در این حالت اسم آن به page-about.php تغییر می‎کند.

category.php

زمانی کاربر براساس دسته‎بندی‎های مشخص سایت پست‎ها را درخواست می‎کند، این فایل به وسیله وردپرس به کار گرفته می‎شود.

tag.php

مانند دسته‎بندی‎ها، این فایل همچنین برای پاسخ‎دهی به درخواست‎های کاربر در زمان درخواست پست‎ها به وسیله برچسب‎ به کار گرفته می‎شود.

taxonomy.php

این فایل زمانی نقش خود را نشان می‎دهد که از دسته‎بندی‎های سفارشی وردپرس شما پستی به وسیله کاربر فراخوانی شود.

author.php

زمانی که کاربر به دنبال مشاهده برگه نویسنده باشد این برگه استفاده می‎شود.

date.php

استفاده از این فایل برای نشان دادن روز و تاریخ سایت است.

archive.php

استفاده از فایل بایگانی زمانی است که کاربر درخواست‎های خود را از نویسنده‎ها، پست‎ها، دسته‎بندی‎ها یا تاریخ می‎فرستد. در صورت وجود فایل‎هایی مانندcategory.php, author.php و date.php فایل بایگانی به کار گرفته نمی‎شود.

search.php

همانطور که نام این فایل نشان می‎دهد برای نشان دادن نتایج جستجوی کاربر به کار گرفته می‎شود.

attachment.php

استفاده از این فایل زمانی است که یک فایل الحاقی جداگانه مانند تصاویر، فایل‎های PDF یا سایر فایل‎های رسانه‎ای نمایش داده می‎شود.

image.php

این فایل تحت عنوان فایل رسانه‎های تصویر یک نسخه ویژه‎تر از فایل قبلی یعنی attachment.php است و هنگامی به کار گرفته می‎شود که یک تصویر به تنهایی نشان داده شود و در صورت نبود آن، وردپرس از فایل attachment.php استفاده می‎کند.

۴۰۴.php

خطای معروف 404 به هنگام فراخوانی این فایل نشان داده می‎شود یعنی هنگامی که وردپرس نمی‎تواند درخواست کاربر را پیدا کند، به عنوان مثال زمانی که یک پست پاک شده است ولی همچنان در فهرست جستجوی گوگل آدرس آن ایندکس است.

انواع موجود قالب وردپرس

همانطور که می‎دانید وردپرس یک محتوای متن باز / Opensource است، یعنی تعداد ابزارها و امکانات رایگانی متعددی برای این محصول وجود دارد ولی معنای این حرف این نیست که تجارتی در رابطه با آن وجود ندارد. سایت وردپرس قالب‎‏های خود را در دو گروه متفاوت قرار می‎دهد یعنی قالب رایگان وردپرس (Free WordPress Theme) و قالب وردپرس حرفه‎ای یا تجاری (Premium WordPress Theme).

انواع قالب های وردپرس
قالب ها در حالت کلی به قالب های رایگان و قالب های پریمیوم یا پولی تقسیم نی شوند

تکلیف قالب‎های رایگان مشخص است و بیشتر توسط افرادی استفاده می‎شوند که به دنبال راه‎اندازی یک سایت بدون هزینه هستند ولی قالب‎های تجاری بیشتر توسط کسب و کارها یا افراد حرفه‎ای به کار گرفته می‎شود. خود سایت وردپرس قالب‎های گوناگونی را می‎فروشد که تمامی آن‎ها از نظر مواردی مانند کدنویسی و توسعه‎دهندگی بسیار حرفه‎ای طراحی شده‎اند و تقریبا هیچ گونه نقصی ندارند.

علاوه بر این سایت‎های گوناگونی در جهان اینترنت دیده می‎شوند که محوریت کسب و کار آن‎ها طراحی قالب وردپرس است و بسیار موفق عمل می‎کنند. از جمله آن‎ها می‎توانیم به وب‎سایت تم فارست (Theme Forest)، زیر مجموعه شرکت اینواتو (Envato)، اشاره کنیم که حرفه‎ای ترین و بهترین سایت دنیا برای فروش قالب‎های تجاری وردپرس است.

معرفی مجموعه بزرگ اینواتو

مجموعه بزرگ و عظیم انواتو (Envato)
مجموعه بزرگ و عظیم انواتو (Envato)

اینواتو شرکتی جهانی با فعالیت بر پایه همکاری در فروش است که مکانی عالی برای انتشار کارهای گوناگون توسعه‎دهندگان وب، طراحان و گرافیست‎های طراز اول دنیا به شمار می‎رود. یکی از زیر مجموعه‎های این شرکت به قالب‎های گوناگون سیستم‎های مدیریت محتوا مربوط می‎شود.

معرفی سایت بزرگ تم فارست

سایت تم فارست که در بالا به آن اشاره کردیم تنها قالب وردپرس ندارد، در این فروشگاه عظیم می‎توانید انواع قالب‎های جوملا، دروپال، مجنتو، HTML و حتی Shopify را جستجو و پیدا کنید. باید بگوییم این فروشگاه نزدیک به 35 هزار قالب وردپرس دارد و همین قضیه طیف وسیعی از علاقه‎مندان را به سمت این سایت کشانده است. به عبارت دیگر جدا از خود سایت وردپرس، تعداد قالب‎های وردپرسی که در یکی از فروشگاه‎های جهانی قالب وردپرس دیده می‎شود تقریبا 35 هزار مورد است.

[su_note note_color=”#009142″ text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]وجود قالب‎های وردپرس رایگان و پرمیوم گوناگون در اینترنت باعث شده است افراد نتوانند به درستی قالب مورد نظر خود را انتخاب کنند. انتخاب یک قالب بسیار مهم است چون یک قالب خوب می‎تواند تعداد مخاطبان یک سایت را به مراتب بیشتر کند و فرصت‎های کسب و کار را افزایش دهد.[/su_note]

قالب رایگان انتخاب کنیم یا پولی!؟

هنگام انتخاب یک قالب وردپرس مناسب باید به نکات بسیار مهمی دقت کنید. تعدادی از این نکات که باعث می‎شوند راحت و سریع مناسب‎ترین قالب را انتخاب کنید به صورت زیر هستند:

رایگان یا پولی؛ مسائله این است!

از گذشته تا به امروز بحث‎ و جدل‎های زیادی در بین تعداد زیادی از توسعه‎دهندگان وب‎سایت‎های وردپرسی وجود داشته است که چرا باید از گزینه‎های رایگان در وردپرس استفاده کرد. استفاده از نوع قالب وردپرسی و پرداخت یا عدم پرداخت هزینه برای آن پیشینه‎ای طولانی دارد. هنگام انتخاب یک قالب می‎توانید صحبت کاربران در مورد آن و نظرات انتقادی را مطالعه کنید و امکانات و معایب قالب مورد نظر را بسنجید. امکانات یک قالب رایگان و پولی را در مقابل یکدیگر قرار دهید و سپس با بررسی کامل براساس نیاز خود یکی از آن‎ها را انتخاب کنید.

قالب وردپرس که انتخاب می کنیم چه مزیت هایی باید داشته باشد؟

ما پیشنهاد می‎کنیم هنگام انتخاب به ویژگی‎های یک قالب حرفه‎ای وردپرس که در ادامه نام می‎بریم دقت کنید و مواردی مانند تجربه کاربری بازدیدکنندگان و ظاهر سایت را فراموش نکنید. رایگان بودن یک قالب الزاما به معنای بد بودن آن نیست و در صورتی این قالب تمامی امکانات مورد نظر شما را دارد، آن را بدون شک انتخاب کنید.

ویژگی های مهم یک قالب بهینه
یک قالب وردپرس ایده آل چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

از طرفی اگر می‎خواهید یک سایت حرفه‎ای با کارکرد تجاری داشته باشید، باید قالبی با کیفیت بالا و امکانات وسیع انتخاب کنید که به شما کمک کند نسبت به رقبا برتر باشید، بازدیدکننده بالایی را جلب کنید و فرصت‎های بی شمار تجاری به وجود آورید

سادگی

دوران عناصر پر زرق و برق تمام شده است و سادگی در دنیای وب امروزی یک اصل به شمار می‎‌رود. وب‎سایتی که ظاهر و طراحی ساده‎ای دارد به سادگی می‎تواند  میلیون‎ها بازدیدکننده را به خود جلب کند و فرصت‎های کسب و کار متعددی را برای صاحبان سایت به همراه آورد. بسیاری از طراحان و توسعه‎دهندگان وب‎سایت‎ها، قالب‎های وردپرسی با رنگ‎بندی‎های گوناگون، عناصر پویای شلوغ و طراحی‎های پیچیده می‎پسندند ولی چنین چیزهایی ممکن است بازدیدکنندگان را فراری دهد چون آن‎ها به دنبال محتوا هستند نه سردرگمی به دلیل شلوغی یک سایت.

مواردی مانند شلوغ بودن یک سایت، استفاده بی رویه از تبلیغات، رعایت نکردن نکات مربوط به روانشناسی رنگ و طراحی‎های رابط کاربری شلوغ به شهرت یک سایت لطمه می‎زنند.

[su_note note_color=”#450069″ text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]همیشه فراموش نکنید حفظ جذابیت به همراه سادگی یکی از نکات مهم در انتخاب قالب وردپرس است. قالب مناسب باید توجه کاربر را جلب کند، آشفتگی او در پیدا کردن مطالب دلخواه را کاهش دهد، استفاده از آن ساده باشد و سریعا لود شود.[/su_note]

واکنش‎گرا بودن یا رسپانسیو (Responsive)

هرچه تعداد استفاده کاربران از دستگا‎ه‎های موبایل برای گردش در اینترنت یا خرید کالا بیشتر شود، توجه طراحان وب‎سایت‎ها به ویژگی واکنش‎گرایی (رسپانسیو بودن) یک سایت بیشتر می‎شود تا در نمایشگر انواع دستگاه‎ها به شکل مناسبی به نمایش در آید.

براساس تحقیقاتی که انجام شده است تقریبا 50 درصد از کاربران سایت‎ها در دنیای امروزی از دستگاه‎های موبایل استفاده می‎کنند. اگر قصد دارید طراحی رسپانسیو قالب را امتحان کنید، سایت Mobile Friendly گوگل را پیشنهاد می‎کنیم.

اکثریت قالب‎‏های وردپرس به صورت پیش فرض واکنش‎گرا هستند، ولی حتما پیش از انتخاب قالب این ویژگی را بررسی کنید. تعداد زیادی از فروشندگان هنوز قالب‎هایی با طراحی نامناسب را می‎فروشند، در نتیجه تنها با بررسی دموهای قالب می‎توانید متوجه شوید در دستگاه‎های مختلف به درستی نشان داده می‎شود یا نه.

سازگاری با مرورگرهای مختلف

بدون شک تعداد مرورگرهایی که کاربران از آن‎ها استفاده می‎کنند روز به روز بیشتر می‎شود. بنابراین هر سایتی که می‎خواهد تعداد بالایی از مخاطبان را برای خود به دست آورد و شرایط را برای بازگشت آن‎ها در آینده فراهم کند، باید سایت و قالب وردپرس او با مرورگرهای مدرن سازگار باشد. به عنوان مثال مشتری که در مرورگر اپرا خود نتواند بخش قابل توجهی از سایت شما را به درستی ببیند، آن را ترک می‎کند و شما یک مشتری بالقوه را از دست خواهید داد.

[su_note note_color=”#e11708″ text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]توجه کنید هرگز نمی‎توانید یک کاربر را ملزم به استفاده از تنها یک مرورگر کنید.[/su_note]

در نتیجه هنگام انتخاب قالب وردپرس، گزینه‎هایی را مد نظر قرار دهید که با مرورگرهای مختلف سازگار باشند. برای بررسی این کار می‎‎توانید از ابزارهای مختلف استفاده کنید.

بررسی امتیاز قالب و نظرات کاربران

هر محصول قسمتی به اسم امتیاز دارد. این امتیاز براساس کاربران محصول به آن داده شده‎اند. امتیازهای یک قالب وردپرس یکی از شاخص‎های عالی برای انتخاب آن است. بررسی نظرات سایر کاربران و امتیاز قالب باعث می‎شود نسبت به قالب، امکانات، کیفیت و معایب آن ذهنیت مناسبی به دست آورید. از همین شاخص می‎توانید زمان انتخاب افزونه‎های وردپرس استفاده کنید.

[su_note note_color=”#618955″ text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]سعی کنید قالب انتخابی شما رتبه و امتیاز بالایی داشته باشد و اکثر کاربران از آن تعریف کنند.[/su_note]

حالا فرض کنید اسم سایت خود را انتخاب کردید، وردپرس را روی آن نصب کردید و قالب مورد نظر خود را نیز پیدا کردید. ولی آیا این قالب خوب است؟ چه ویژگی‎هایی باید داشته باشد؟ آیا در دستگاه‎های موبایل سایتتان به درستی نشان داده می‎شود یا نه؟ این سوالات به همراه انبوهی از سوالات دیگر در ذهن هر کاربری شکل می‎گیرند.

می‎خواهیم به شما کمک کنیم تا با خصوصیات یک قالب حرفه‎ای وردپرس آشنا شوید.

توجه داشته باشید قالب انتخابی شما ممکن است تمامی این ویژگی‎ها را داشته باشد یا هیچ کدام از آن‎ها را نداشته باشد. نگران نباشید چون با نصب تعدادی از افزونه‎ها می‎توانید بخشی از این قابلیت‎ها را به قالب وردپرس سایت خود اضافه کنید.

ویژگی‎های ممتاز یک قالب حرفه‎ای وردپرس

شاگرد ممتاز قالب های وردپرس چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟
شاگرد ممتاز قالب های وردپرس چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟

پنل تنظیمات کامل

بدون شک پنل تنظیمات قالب یکی از قسمت‎های بسیار مهم یک قالب وردپرس است چون اگر قالب یک پنل تنظیمات کامل یا قدرتمند در اختیار شما نگذارد، برای اعمال تغییرات حتی ساده در سایت خود باید به کدنویسی مسلط باشید و تحت این شرایط وقت زیادی از شما گرفته می‎شود و حتی مجبور می‎شوید از یک متخصص کمک بگیرید و بدون شک هزینه‎بر خواهد بود.

علاوه بر این هنگامی که یک طراح انرژی زیادی روی پیاده‎سازی یک پنل تنظیمات قدرتمند و کامل می‎گذارد، قدرت آن قالب و انعطاف‎پذیری بالای آن را نشان می‎دهد.

سازگاری با افزونه‎های معروف

واقع بیش از 50 درصد سایت‎های ورودپرسی در دنیا از افزونه‎های مختلف وردپرس استفاده می‎کنند. بنابراین پیش از خرید یک قالب وردپرس برای سایت خود بررسی کنید آیا این قالب با افزونه‎های شناخته شده‎ای مانند افزونه فرم تماس ۷ و افزونه چند زبانه کردن سایت یعنی WPML و اسلایدرساز Revolution Slider سازگاری دارد یا نه. از جمله سایر افزونه‎های معروف می‎توانیم به افزونه صفحه‎ساز ویژوال کامپوزر، افزونه Yoast Seo (بهترین افزونه برای سئو) اشاره کنیم.

[su_note note_color=”#618955″ text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]بعضی از اوقات طراح قالب وردپرس همراه با طراحی قالب افزونه‎های دلخواه خود را پیاده‎سازی می‎کند.[/su_note]

صفحه‎ساز قدرتمند

بدون شک مدیریت یک سایت به معنای ساخت صفحات مختلف است. بعضی از قالب‎های وردپرس صفحه‎ساز ندارند و تنظیم صفحه اصلی در آن‎ها به کمک ابزارک‎ها انجام می‎شود. یک قالب وردپرس حرفه‎ای باید از یک صفحه‎ساز قدرتمند با ابزارک‎ها و امکانات متعدد بهره ببرد تا کاربر یا مشتری بتواند براساس میل خود قالب را شخصی‎سازی کند.

سرعت بارگذاری بالا

بدون شک بالا بردن تعداد امکانات و قابلیت‎های یک قالب وردپرس زمان بارگذاری یا لود آن را زیاد می‎کند. بعضی از قالب‎ها با آن که دارای امکانات واقعا متعددی هستند ولی   به دلیل زمان لود بالا عیب بزرگی دارند و همین قضیه روی فروش آن‎ها تاثیر منفی می‎گذارد. سرعت لود بالا نه تنها روی تجربه کاربر از نمایش سایت تاثیر می‎گذارد بلکه یکی

از نکات بسیار مهم در رتبه‎بندی سایت و مباحث سئو به شمار می‎رود.

طراحی واکنشگرا و AMP

بدون شک پیشرفت دنیای موبایل باعث بالا رفتن تعداد کاربران دستگاه‎های همراه به نسبت کاربران دستگاه‎های رومیزی شده است. در نتیجه باید سایت خود را برای نمایش بدون عیب در دستگاه‎های موبایل بهینه کنید تا محتوای آن براساس نمایشگر دستگاه کاربر رندر شود.

از طرفی اگر سایت فروشگاهی دارید بدون شک چنین عاملی روی بالا بردن سطح فروش شما تاثیر قابل توجهی می‎گذارد و تعداد مشتریان ورودی به سایت از طریق موتورهای جستجو به ویژه گوگل بیشتر می‎شوند.

پشتیبانی از شورت‎ کد‎های وردپرس   

شورت کدها امکانات بسیار حرفه‎ای هستند که به همراه هر یک از قالب‎های این سیستم مدیریت محتوا عرضه می‎شود. به کمک شورت کدها می‎توانید در بخش‎های گوناگون سایت خود امکانات بسیار جالبی را به عنوان مثال در بین یک مقاله، در ابتدای یک برگه یا هر بخش دیگری، اضافه کنید.

قالب‎های حرفه‎ای وردپرس شورت کدهای متعددی دارند که هنگام انتخاب یک قالب باید به این قضیه توجه کنید.

تعداد دموها

بعضی از قالب‎های حرفه‎ای وردپرس به صورت اختصاصی برای یک موضوع ویژه طراحی شده‎اند یا چند منظوره هستند. بدون شک قالب‎های چند منظوره طرفدار بیشتری دارند و وجود چند دمو و پیش نمایش در آن سبب می‎شود تا تعداد خریدها افزایش یابد و همچنین کاربران از بین پیش نمایش‎های مختلف یک قالب وردپرس بهترین آن را انتخاب کنند.

[su_note note_color=”#618955″ text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]به عنوان مثال قالب Be (BeTheme) جزو 5 رتبه اول پرفروش‎ترین قالب‎های وردپرس در دنیا است که علت اصلی آن وجود بیش از 300 دمو و پیش نمایش برای این قالب است.[/su_note]

کدنویسی سئو و بهینه در قالب وردپرس

بدون شک زمانی که سایت خود را به تازگی راه‎اندازی کردید هیچ بازدیدکننده‎ای آدرس سایت شما را بلد نیست و به مرور زمان کاربران از طریق موتورهای جستجو مانند گوگل باید وارد سایت شوند، در نتیجه بهینه‎سازی وب‎سایت یا سئو نکته بسیار مهمی در مدیریت سایت و انتخاب قالب است. اگر قالب وردپرس انتخابی شما برای موتورهای جستجو استاندارد نباشد، هر قدر قالب زیبایی را انتخاب کرده باشید اما هیچ بازدیدکننده‎ای برای شما به همراه نمی‎آورد.

طراحی براساس رابط کاربری و تجربه کاربری

بدون شک ظاهر یک سایت به واسطه رابط کاربری زیباتر می‎شود و تجربه کاربری روی سطح بهینه‎ بودن سایت برای کاربر تاکید می‎کند. اگر چنین مواردی را رعایت کنید، بازدیدکنندگان سایتتان از حالت موقت به حالت دائم تبدیل می‎شوند. همچنین بازدیدکنندگان سایت شما اگر از تجربه کاربری آن راضی بودند، بدون شک با تبلیغ شفاهی آن و معرفی به دوستان و آشنایان خود، تعداد مخاطبان سایت شما را افزایش می‎دهند.

پشتیبانی

بدون توجه به نوع قالبی که استفاده می‎کنید، حتی اگر بهترین و حرفه‎ای ترین باشد، در هر صورت روزی در سایت خود با مشکل روبرو می‎شوید. وجود مشکل در سایت به معنای از دست رفتن مخاطبان و بازدیدکنندگان آن است. تصور کنید پشتیبانی برای رفع این مشکل وجود نداشته باشد. فاجعه رخ می‎دهد!

بنابراین زمان خرید قالب وردپرس یا انتخاب هر کدام از موارد رایگان حتما به پشتیبانی از آن توجه کنید چون در کنار یک قالب وردپرس حرفه‎ای همیشه طراح آن به عنوان پشتیبان قرار می‎گیرد و با رفع مشکل مشتریان خود به شهرت خود می‎افزاید.

بررسی قالب های محبوب وردپرس

حالا که قالب خود را انتخاب کرده‎اید این قالب باید چه ویژگی‎هایی داشته باشد؟ در ادامه مطلب به ویژگی‎های یک قالب حرفه‎ای وردپرس اشاره می‎کنیم تا با استفاده از آن بتوانید سریعا و با کارآمدی بالا کسب و کار خود را توسعه دهید.

در ادامه مطلب شما را به 4 قالب معروف و شناخته شده وردپرس یعنی قالب زفایر، قالب آوادا، قالب Be و قالب انفولد آشنا می‎کنیم و با بررسی خصوصیات این قالب‎ها، آن‎ها را با یکدیگر مقایسه می‎کنیم.

تمامی چهار قالب وردپرس بالا جزو بهترین و حرفه‎ای ترین قالب‎های وردپرسی محسوب می‎شوند که هر کدام از آن ها ویژگی‎های مشترکی دارند ولی امکانات بی همتا و جذاب آن‎ها باعث جذب کاربران متفاوتی شده است که در ادامه به ویژگی‎های این قالب‎ها اشاره می‎کنیم.

ویژگی های مهم قالب های وردپرس ذکر شده

امکانات و ویژگی‎های مشترک:

  • تمامی چهار قالب زفایر ، قالب آوادا ، قالب BE و قالب انفولد از ویژگی رسپانسیو و واکنشگرایی بهره‎ می‎برند.
  • علاوه بر این تمامی این 4 قالب پنل تنظیمات حرفه‎ای دارند که این توانایی را به کاربر می‎دهد بدون نیاز به دانش کدنویسی و به سادگی تغییرات مورد نظر خود را اعمال و سایت را شخصی‎سازی کند.
  •   این 4 قالب با رعایت تمامی نکات کدنویسی و بهینه بودن کدها جزو بهترین و پیشرفته‎ترین قالب‎ها به شمار می‎روند و فروش متعدد آن‎ها که این قالب‎ها را جزو 10 قالب پر فروش دنیا قرار می‎دهد، مهر تاییدی برای این ادعا است.
  • قالب آوادا، زفایر و Be صفحه‎‌ساز اختصاصی مخصوص به خود را دارند تا بدون نیاز به دانش کدنویسی امکان طراحی سایت‎های حرفه‎ای و زیبا وجود داشته باشد. از طرفی قالب زفایر page builder (صفحه‎ساز) ویژوال کامپوزر دارد که جزو بهترین و پر امکانات‎ترین صفحه‎‎سازها به شمار می‎رود. در صورتی که قالب Be را انتخاب کنید. این قابلیت را در اختیار شما می‎گذارد تا در کنار صفحه‎ساز اختصاصی خود قالب از صفحه‎‌ساز ویژوال کامپوزر استفاده کنید، در نتیجه انعطاف‎پذیری قالب بسیار بالا است.
  • امکان استفاده از تمامی 4 قالب برای طراحی سایت‎های تجاری یا شرکتی وجود دارد. علاوه بر این کاربر می‎تواند با استفاده از افزونه‎هایی مانند ووکامرس به عنوان یک سایت فروشگاهی از آن‎ها استفاده کند.

شهرت قالب Be به تعداد بالای پیش‎نمایش‎ها یا دموهای آن (بیش از 300 مورد) بر می‎گردد که می‎توانید از آن برای طراحی و ساخت هر نوع سایت و کاربردی استفاده کنید. تعداد دموهای قالب انفولد و آوادا نیز زیاد هستند اما تعداد پیش نمایش‎های آماده قالب انفولد و قالب آوادا به نسبت قالب Be کمتر است.

[su_note note_color=”#5d5d5d” text_color=”#ffffff” radius=”8″ class=”.aylin_mahmoud”]در پایان روی هم رفته اگر شک دارید از بین کدام یک از این 4 قالب انتخاب کنید بهتر است به دموهای آماده این قالب‎ها نگاهی بیاندازید.[/su_note]

تمامی آن‎ها با فراهم‎سازی سطح بالایی از امکانات و خصوصیات حرفه‎ای جزو بهترین قالب‎های وردپرس محسوب می‎شوند و این سلیقه شما در ظاهر قالب است که نقش اساسی در تصمیم‎گیری نهایی‎تان ایفا می‎کند. همچنین راحی استفاده از این قالب‎ها و صفحه‎ساز آن‎ها نکته دومی است که روی انتخاب شما تاثیر می‎گذارد.

براساس تجربه و پیشنهاد ما اگر با ویژوال کامپوزر تا حالا کار کرده‎اید و مشکلی با آن ندارید، بهتر است از قالب زفایر یا قالب Be استفاده کنید.

[su_button url=”https://aylinweb.com/what-in-visual-composer/” target=”blank” style=”flat” background=”#11eb4b” size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: leanpub”]دوره رایگان آموزش کار با افزونه ویژوال کامپوزر[/su_button]

 

به این علت که صفحه‎ساز انفولد و آوادا اختصاصی است و در صورتی برای مرتبه اول می‎خواهید از آن‎ها استفاده کنید و اطلاعات زیادی از طراحی سایت نداشته باشید، کمی زمان می‎برد تا با خصوصیات و شیوه کار با page builder این دو قالب آشنا شوید. البته باید بگوییم شیوه کار با صفحه ساز دو قالب انفولد و آوادا بسیار راحت است و به شیوه کشیدن و رها کردن (drag and drop) می‎توانید این کار را انجام دهید.

البته توجه کنید هر 4 قالب امکانات اختصاصی ممکن است داشته باشند تا برگ برنده آن‎ها به شمار رود. به عنوان مثال براساس تجربه شخصی ما قالب انفولد کامل‎تر است  چون نه تنها ماژول‎های متعددی برای طراحی سایت در اختیار طراح می‎گذارد، بلکه قابلیت شخصی‎سازی هر کدام از ماژول‎ها را به شکل بی نقص و وسیعی فراهم می‎کند تا ظاهر سایت را مطابق با سلیقه خود طراحی کنید. از طرفی قالب انفولد ماژولی اختصاصی به اسم چرخنده دارد که دو قالب Be و آوادا آن را ندارند و اگر در قالب زفایر افزونه Ultimate Addons را نصب کنید چند ویژگی به قالب اضافه می‎کند.

[su_button url=”https://aylinweb.com/product/ultimate-vc-addons-for-visual-composer/” target=”blank” style=”flat” background=”#11eb4b” size=”6″ center=”yes” radius=”0″ icon=”icon: shopping-basket”]خرید افزونه Ultimate Addons[/su_button]

در ادامه مطلب تعدادی از خصوصیات هر کدام از قالب‎ها را به صورت مجزا بررسی می‎کنیم.

خصوصیات و امکانات قالب زفایر در یک نگاه:

  • قالب وردپرس زفایر کاملا واکنش‎گرا است و در تمامی دستگاه‎ها با هر اندازه و دقتی به درستی نشان داده می‎شود.
  • پنل تنظیمات به زبان فارسی دارد. به عبارتی اگر ارتباط خوبی با زبان انگلیسی ندارید می‎توانید از پنل تنظیمات فارسی آن استفاده کنید.
  • دارای قسمت تنظیمات کلی که حالت‎های کلی وب‎سایت را دارد.
  • در پنل تنظیمات قالب قسمتی برای طرح‎بندی‎ها وجود دارد که امکان انتخاب طرح‎بندی به صورت تمام صفحه، جعبه‎ای و غیره وجود دارد.
  • 6 رنگ از پیش مشخص شده دارد تا از آن برای رنگ‎بندی قالب سایت استفاده کنید ولی در پنل تنظیمات قالب قسمتی برای تنظیمات رنگ‎بندی بخش‎های گوناگون سایت است که تعداد رنگ‎های قابل پشتیبانی بی انتها است.
  • قالب زفایر بخشی برای تنظیمات مربوط به هدر دارد که کاربر می‎تواند از سه حالت گوناگون هدر (چسبنده، شفاف و پنهان) انتخاب کند.
  • وجود بخشی به اسم تنظیمات پیشرفته که مربوط به مدیریت محتوای آن می‎شود.
  • تنظیمات لوگو که در قسمت‎های معینی می‎توانید آن را فراخوانی کنید.
  • تنظیمات مربوط به فهرست‎ها که مربوط به فونت، اندازه و رنگ‎بندی‎ها می‎شود.
  • تنظیمات تایپوگرافی که قسمت‎های فراوان فونت‎ها را در بر می‎گیرد.
  • سازگاری با افزونه ترجمه سایت wpml و پشتیبانی از وب‎سایت‎های چند زبانه
  • سازگاری و هماهنگی بدون نقص با افزونه ویژوال کامپوزر که یک صفحه ساز کاملا گرافیکی است که با روش درگ اند دراپ (کشیدن و رها کردن) می‎توانید صفحات را بسازید.
  • اسلایدر فوق‎العاده زیبایی که به کمک قوی‎ترین افزونه یعنی Slider Revolution طراحی شده است
  • دو پیش نمایش نصبی برای Slider Revolution دارد.
  • قابلیت درون ریزی فقط با یک کلیک
  • پشتیبانی و ادغام با پلاگین فروشگاه‎سازی ووکامرس
  • بهینه‎سازی کامل قالب و کدنویسی استاندارد و بهینه برای به دست آوردن رتبه بهتر در موتورهای جستجو
  • انتخاب پس زمینه به شکل پارالکس و وجود افکت‎های پارالاکس برای بک گراند
  • دارای مجموعه‎ای از 1273 آیکون زیبا
  • فرم آماده
  • دارای ویرایشگر CSS سفارشی
  • نمایش به حالت رتینا
  • استفاده از زبان‎های طراحی css3 و htms5 و تمرکز کامل روی جزئیات
  • بهره‎مندی از 8 نوع انیمیشن برای ستون‎ها و تصاویر
  • نصب ساده قالب با امکان وارد کردن دموهای آزمایشی
  • استفاده از قابلیت Slick Slider به منظور نمایش لوگوی مشتریان
  • تنظیمات مربوط به قسمت نمونه کارها
  • لینک اختصاصی به آیتم‎های قسمت نمونه کارها
  • حالت متفاوت چینش عنوان برای آیتم‎های قسمت نمونه کارها
  • صفحه‎بندی و لود صفحات به صورت Ajax
  • امکان فیلتر دسته‎بندی‎ها
  • فعال یا غیرفعال‎سازی نمایش توضیحات نوشته از جمله اسم نویسنده، تاریخ و غیره.
  • 3 سبک متفاوت برای نمایش خلاصه مطلب
  • امکان استفاده از فونت‎های گوگل یا آپلود فونت‎های فارسی شخصی
  • تنظیم اندازه فونت‎ها برای 9 عنصر بی همتای صفحه
  • سازگاری و پشتیبانی کامل از افزونه فرم تماس 7

خصوصیات و امکانات قالب زفایر در یک نگاه:

  • بهره‎مندی از طرح فوق‎العاده زیبا که آن را زیباترین قالب وردپرس معرفی کرده‎اند.
  • امکانات بسیار متعدد با پنل تنظیمات حرفه‎ای و به زبان فارسی
  • بهره‎مندی از دموهای آماده زیبا برای صفحه اصلی سایت
  • بهینه‎سازی بسیار قوی برای موتورهای جستجو
  • بهره‎مندی از یک صفحه‎ساز ویژه تحت عنوان fusion builder که یک افزونه صفحه‎ساز گرافیکی قدرتمند است.
  • سازگاری بی نقص با ووکامرس برای راه‎اندازی یک سایت فروشگاهی
  • سازگاری با افزونه wpml یا افزونه چند زبانه وردپرس
  • سازگاری کالم با bbpress برای راه‎اندازی سایت‎های شبکه اجتماعی وردپرسی
  • بهره‎مندی از مگا منوی کاملا حرفه‎ای
  • رنگ‎بندی نامحدود و قابلیت سفارشی‎سازی رنگ قالب یا بی نهایت رنگ
  • قابلیت انتخاب دو حالت شفاف و تیره برای رنگ قالب
  • کسب رتبه A در سایت gtmetrix.com در زمینه سرعت لود بسیار بالا
  • برخورداری از هدرهای گوناگون و جذاب
  • این قالب امکان ساخت وب‎سایت تک صفحه‎ای را در اختیار کاربر می‎گذارد.
  • استفاده از زبان طراحی و فناوری css3 و html5
  • قابلیت ساید بار به تعداد بی شمار
  • قسمت نوشته‎ها ویژگی‎های بسیار حرفه‎ای دارد.
  • بهره‎مندی از یک صفحه 404 اختصاصی
  • سازگاری با انواع مرورگرها
  • کاملا واکنش‎گرا و رسپانسیو
  • برخورداری از دو حالت جعبه‎ای و تمام عرض
  • استفاده از شورت کدهای بسیار اختصاصی و حرفه‎ای
  • امکان تنظیم دستی عرض هر صفحه
  • امکان تنظیم ستون‎ها از 1 تا 6
  • دارای دو اسلایدار کاملا حرفه‎ای
  • امکان نمایش رتینا

خصوصیات و امکانات قالب Be در یک نگاه:

  • قابلیت انواع سایت‎های مختلف از جمله: خبری، شرکتی، فروشگاهی، هاستینگ، خدمات بهینه‎سازی سایت، رستوران‎ها، گالری تصاویر، آشپزی، املاک، تناسب اندام.
  • برخورداری از صفحات پیش فرض مانند: تماس با ما، درباره ما، صفحه شخصی، صفحه 404، صفحه خصوصیات کاری، گالری سایت، مرکز خدمات، صفحه «نحوه انجام»، تیم ما، صفحه تعیین قیمت و غیره.
  • امکان نصب و راه‎اندازی پیش نمایش فارسی فقط با یک کلیک
  • سازگاری بی نقص از افزونه فروشگاه‎سازی ووکامرس
  • پشتیبانی کامل از افزونه صفحه‎ساز ویژوال کامپوزر
  • بهره‎مندی از صفحه‎ساز ویژه به اسم مافین بیلدر
  • دارای بیش از 300 پیش نمایش برای هر نوع سایت با هر نوع محتوایی
  • پشتیبانی کامل از افزونه چند زبانه وردپرس (wpml)
  • دارای پنل تنظیمات حرفه‎ای به زبان فارسی
  • دارای بیش از 15 نوع سبک گوناگون برای هدر
  • پشتیبانی از تنوع رنگی نامحدود
  • رنگ‎بندی و شخصی‎سازی تمامی بخش‎های سایت براساس سلیقه کاربر
  • دارای شورت کدهای کاملا حرفه‎ای
  • کاملا واکنش‎گرا و نمایش صحیح سایت در تمامی دستگاه‎ها با رزولوشن‎های مختلف
  • امکان نمایش رتینا
  • دارای ابزارک‎های کاملا اختصاصی
  • پشتیبانی از گوگل مپ
  • دارای آیکون‎های انواع رسانه‎های اجتماعی
  • منوی اختصاصی فوتر
  • استفاده از فناوری‎های Css3 و html5
  • سازگاری با انواع مرورگرها
  • امکان طراحی سایت در عرض چند دقیقه
  • تنظیمات ساده قالب
  • دارای بیش از 300 آیکون با کیفیت بالا
  • پشتیبانی کامل از css سفارشی
  • قابلیت فعال یا غیر فعال‎سازی منوی چسبان

خصوصیات و امکانات قالب انفولد در یک نگاه:

  • طراحی و کدنویسی پیشرفته، مدرن و متفاوت برای هر نوع سلیقه و سایتی
  • صفحه‎ساز گرافیکی با قابلیت درگ اند دراپ قسمت‎ها تا هر نوع طراحی را به کمک این صفحه‎ساز پیاده‎سازی کنید.
  • بهره‎مندی از تنظیمات پیشرفته برای سربرگ سایت و چندین استایل برای فوتر سایت
  • رنگ‎بندی نامحدود و قابلیت انتخاب رنگ دلخواه برای سایت توسط بخشی به اسم color picker در پنل تنظیمات قالب
  • بهینه‎سازی کامل قالب برای موتورهای جستجو و بالا بردن رتبه سایت
  • امکان گزینش طرح جعبه‎ای یا تمام پهنا برای سایت
  • برخورداری از دموهای آماده با قابلیت نصب و درون ریزی از راه پنل تنظیمات قالب تنها با یک کلیک
  • برخورداری از یک فرم‎ساز پیشرفته برای به عنوان مثال ساخت فرم تماس با ما و دیگر فرم‎ها و قابلیت انتخاب مواردی مانند ورودی، محدوده متن، منوی کشویی و غیره
  • پشتیبانی کامل از فرم‎ساز گراویتی فرم
  • سازگاری کامل با تمامی دستگاه‎های موبایل و دسکتاپی و حتی نمایشگرهای کوچک
  • پشتیبانی کامل از افزونه چند زبانه وردپرس یعنی wpml
  • سازگاری بی نقص با افزونه فروشگاهی ووکامرس
  • قابل استفاده برای تمامی انواع سایت‎ها از جمله فروشگاهی، شرکتی، شخصی
  • نمایش نمونه کارها با زبان Ajax
  • پشتیبانی از نمایش رتینا برای بالا بردن کیفیت خوانایی متنون در گوشی‎های هوشمند و تبلت‎ها
  • سازگاری با افزونه خبرنامه میل‎چیمپ
  • پشتیبانی از افزونه‎های رویداد Events Calendar و Events Calendar Pro
  • امکان به کارگیری چندین اسلایدشو در هر صفحه، پشت یا نوشته‎های سایت
  • بهره‎مندی از شورت کدهای حرفه‎ای
  • قابلیت مدیریت نوارهای جانبی یا سایدبارها
  • اسلایدر سه‎ بعدی حرفه‎ای
  • سازگاری کامل با افزونه layer Slider
  • دارای قابلیت راست چین استاندارد
  • کدنویسی متفاوت و کیفیت طراحی بالا
  • امکان غیرفعال‎سازی حالت واکنشگرا از پنل تنظیمات با یک کلیک
  • امکان تعریف حالت پست‎ها از جمله کلیپ، صوت، متن و نقل قول
  • امکان افزودن ساده نمونه کارها
  • پشتیبانی کامل از نمایش ویدئو در سایت
  • پشتیبانی کامل از پخش صدا در سایت

همچنین ویدئویی در یوتیوب وجود دارد که بهتر می تواند شما را در انتخاب قالب وردپرس راهنمایی کند. این ویدئو به زبان انگلیسی است ولی براحتی می توانید تمامی قسمت ها را درک کنید.

[su_youtube url=”https://www.youtube.com/watch?v=L51Xakm_xDI”]

دیدگاهتان را بنویسید