تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

در این مقاله می خواهیم در مورد تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه صحبت کنیم. همراه ما بمانید.

اگر شما هم در حوزه اینترنت و کامپیوتر فعال باشید، حتما تا کنون با واژه سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه روبه رو شده اید. سئو یکی از مباحث مهم برای وبمسترها و صاحبان کسب و کارهای مجازی است. اگر هنوز معنای این واژه ها را نمی دانید، بهتر است تا انتهای مقاله تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه را مطالعه کنید.

شما می توانید جهت برون سپاری سئو سایت خود به صورت کاملا کلاه سفید با ما در تماس باشید. 

اینفوگرافیک تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

در زیر می توانید در قالب یک اینفوگراقیک چند تفاوت اصلی سئو کلاه سیاه و کلاه سفید را مشاهده نمایید.

اینفوگرافیک تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید
اینفوگرافیک تفاوت سئو کلاه سیاه و کلاه سفید

 

آن چه در نوشتار تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه مطالعه می نمایید:

سئو چیست؟

انواع سئو را بیان نمایید.

سئوی کلاه سیاه

برخی از روش های سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سفید

برخی از روش های سئوی کلاه سفید

سئوی کلاه خاکستری

برخی از روش های سئوی کلاه خاکستری

تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه

سئوی واقعی کدام است؟

سخن پایانی

سئو چیست؟

سئو چیست؟
سئو چیست؟

در ابتدا بگذارید به این سئوال پاسخ دهیم که اصولا سئو چیست؟ سئو (CEO) یا بهینه سازی سایت برای
موتورهای جست و جو، روش ها و اقداماتی است که شما انجام می دهید تا در گوگل رتبه بگیرید.

بعد از به وجود آمدن اینترنت و پیدایش موتورهای جست و جو، موتورهای جست و جو مثل گوگل، بینگ و … یک سری الگوریتم ها و قوانینی را پیاده سازی کردند تا به این وسیله بتوانند سایت های موجود در اینترنت را رتبه بندی کنند و در صفحه نتایج گوگل نشان بدهند.

در واقع موتورهای جست و جو، سایت های اینترنتی را طبق الگوریتم هایی که دارند، بررسی و رتبه بندی می کنند و در موقعی که کاربران عبارتی را در موتور جست و جو سرچ می کنند، طبق رتبه بندی هایی که از قبل انجام شده، سایت های مختلف را به کاربران نشان می دهند.

امروزه بیشتر وبمستران تلاش می کنند که رتبه های 1 تا 3 گوگل را از آن خود کنند. دلیل این کار هم بسیار واضح است. زیرا اکثرا کاربران بر روی لینک های اول تا سوم نتایج کلیک می کنند و تعداد خیلی کمی از افراد به صفحه دوم و سوم نتایج گوگل سر می زنند.

حال که با اصل مفهوم سئو آشنا شدید، بهتر می توانید تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه را درک کنید.

انواع سئو

انواع سئو
انواع سئو

در واقع فرآیند سئو کردن سایت، 3 روش مختلف دارد:

  • سئوی کلاه سیاه
  • سئوی کلاه خاکستری
  • سئوی کلاه سفید

هر کدام از این موارد، مزایا و معایب خودشان را دارند که در ادامه، هر کدام را برسی می کنیم.

پیشنهاد می کنیم از پست آموزش سئو یک کلمه کلیدی دیدن کنید.

سئوی کلاه سیاه

سئوی کلاه سیاه
سئوی کلاه سیاه

اولین روش یعنی سئوی کلاه سیاه (Black Hat SEO) همان طور که از اسمش پیداست، روشی است که با استفاده از تقلب و یک سری کارهای غیر قانونی انجام می شود.

این که می گوییم تقلب و کارهای غیر قانونی؛ در واقع از نظر گوگل انجام روش سئوی کلاه سیاه مورد قبول نیست و مخالف اصول الگوریتم های گوگل است.

در روش سئوی کلاه سیاه، شما در ابتدا پیشرفت بسیار قابل قبولی دارید و می توانید بازدید و رتبه های خوبی در گوگل کسب کنید. اما با گذشت زمان و تغییر الگوریتم های گوگل، سایت شما در اصطلاح پنالتی می شود.

پنالتی شدن سایت به این معنی است که یک دفعه سایت شما از نتایج گوگل حذف می شود و به نوعی سایت شما از طرف گوگل جریمه می شود.

علت اصلی پنالتی شدن سایت نیز استفاده از روش های سئوی کلاه سیاه است و فرایند برسی علت و رفع پنالتی سایت نیز زمانبر است و شاید در مواردی پنالتی سایت شما برداشته نشود.

اگر شما صاحب سایت هستید و قصد دارید که سئوی سایتتان را به کسی بسپارید، بهتر است تا در جریان کارها و امور سئوی سایتتان قرار بگیرید و تاکید کنید که از روش های کلاه سیاه استفاده نکند.

برخی از روش های سئوی کلاه سیاه

برخی از روش های سئوی کلاه سیاه
برخی از روش های سئوی کلاه سیاه

از مهم ترین و پر استفاده ترین روش های سئوی کلاه می توان به مخفی کاری و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نام برد.

شاید شما هم سایت هایی را دیده باشید که هر جمله آن ها پر است از کلمات کلیدی و در یک مقاله تعداد زیادی کلمه کلیدی کار گذاشته اند. در واقع این کار از نظر گوگل خلاف قوانین است و استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی باعث جریمه شدن سایت می شود.

یکی از مقاله های سایت را باز می کنید و در انتهای مقاله می بینید که فاصله زیادی بین دو پاراگراف وجود دارد و هیچ متنی در آن نوشته نشده است. اما کاملا در اشتباه هستید. در این قسمت، مدیر سایت تعداد زیادی کلمه کلیدی را تایپ کرده است و رنگ آن ها را همرنگ پس زمینه سایت قرار داده است.

استفاده از متن همرنگ با بک گراند سایت نیز یکی دیگر از روش های رایج در سئوی کلاه سیاه است که در بیشتر موارد به تنهایی به کار نمی رود و با سایر روش ها ترکیب می شود.

سئوی کلاه سفید

سئوی کلاه سفید
سئوی کلاه سفید

در مقابل روش کلاه سیاه، سئوی کلاه سفید (White Hat SEO) قرار دارد. در این روش؛ مطابق با قوانین گوگل، سایت سئو می شود و از نظر گوگل این روش کاملا قانونی و تایید شده است.

در این روش؛ پیشرفت شما به اندازه روش کلاه سیاه نیست، اما بر خلاف روش سئوی کلاه سیاه، در روش کلاه سفید پیشرفت شما همیشگی است و این طور نیست که سایت شما پنالتی شود و یا توسط گوگل جریمه شود.

برخی از روش های سئوی کلاه سفید

برخی از روش های سئوی کلاه سفید
برخی از روش های سئوی کلاه سفید

چون این روش ها تعداد نستبا زیادی دارد و اکثر افراد با این روش ها آشنا هستند، به توضیحات اضافی نمی پردازیم و فقط تیتر هر کدام را نام می بریم:

  • انتخاب درست کلمات کلیدی
  • تولید محتوای با کیفیت و جذاب
  • رعایت چگالی کلمات کلیدی
  • استفاده از URL های کوتاه و خوانا
  • نوشتن عنوان های جذاب
  • استفاده از تصاویر با کیفیت و سایر عناصر گرافیکی
  • کدنویسی اصولی سایت
  • بهینه سازی سرعت لود شدن سایت
  • بروز رسانی محتوای قدیمی
  • و …

سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری
سئوی کلاه خاکستری

سئوی کلاه خاکستری (Grey Hat SEO) در واقع ترکیبی از روش های کلاه سیاه و کلاه سفید است. در این روش، هم از ترفند های کلاه سیاه و هم از ترفندهای کلاه سفید استفاده می شود.

البته منظور از ترفندهای کلاه سیاه مثل روش های سئوی کلاه سیاه نیست. در روش کلاه سیاه، افراد از روش هایی استفاده می کنند که صراحتا توسط موتورهای جست و جو منع شده است. اما در روش کلاه خاکستری، افراد از روش هایی استفاده می کنند که موتورهای جست و جو نظر خاصی در مورد آن ها ندارند و فقط اظهار کرده اند که بهتر است از این روش ها استفاده نشود.

اما اگر شما از این روش ها استفاده کنید، به این صورت نیست که مانند روش کلاه سیاه، آینده سایت شما به خطر بیفتد، در واقع شاید در آپدیت های بعدی الگوریتم موتورهای جست و جو، این موارد کلاه خاکستری به موارد کلاه سیاه تبدیل شود.

در این موارد شما اگر به فکر سایت و کسب و کارتان هستید، باید به سرعت روش های کلاه خاکستری که به لیست روش های کلاه سیاه رفته اند را از سایت خودتان پاک سازی کنید تا مشمول جریمه و پنالتی شدن نشوید.

درواقع میزان خطر و احتمال پنالتی شدن سایت در این روش بستگی به مقدار و روش های استفاده از سئوی کلاه سیاه دارد.

در این روش؛ هم احتمال پنالتی شدن سایت وجود دارد، هم احتمال گرفتن رتبه خوب و پایدار در گوگل. اما اگر درصد بیشتری از سایت شما را سئوی کلاه سیاه تشکیل داده باشد، احتمال پنالتی شدن سایت شما وجود دارد.

برخی از روش های سئوی کلاه خاکستری

برخی از روش های سئوی کلاه خاکستری
برخی از روش های سئوی کلاه خاکستری

به عنوان مثال شاید شما تا به حال به تبلیغاتی برخورد کرده اید که بعد از کلیک کردن روی آن تبلیغ، به یک سایت هدایت شده اید که هرگز ربطی به موضوع تبلیغ نداشته است.

این روش یکی از روش های سئوی کلاه خاکستری است که کاربران را با استفاده از محتوای اغراق آمیز و دروغین، به سایت هدف هدایت می کنند.

و یا ایجاد مطلب برای کسانی که به آن موضوع نیاز دارند. به عنوان مثال شما به دنبال لینک دانلود فیلم هایی که در حال اکران در سینماها هستند، می باشید. با سایت هایی مواجه می شوید که ادعا دارند که این فیلم ها را برای دانلود گذاشته اند اما بعد از ورود به سایت، یا لینک دانلود را پیدا نمی کنید چون اصولا لینک دانلودی وجود ندارد یا بعد از کلیک بر روی لینک دانلود، هزاران سایت و تبلیغات پاپ اپ برای شما باز می شود.

تفاوت سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه

تفاوت سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه
تفاوت سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه

در سئوی کلاه سفید، وبسمتر طبق دستورالعمل ها و الگوریتم های موتورهای جست و جو پیش می رود و به دنبال جذب اعتماد کاربران است.

اما در سئوی کلاه سیاه، وبمستر درست بر خلاف قوانین موتورهای جست و جو عمل می کند و هیچ توجهی به کاربر ندارد و فقط گرفتن رتبه و پیشرفت سریع جزو اهداف آن ها است.

سئوی کلاه سفید بلند مدت است و برای رسیدن به اهداف خود باید صبر کنید. زیرا انجام دستورالعمل موتورهای جست و جو کمی زمانبر است. اما در مقابل، در بلند مدت ثابت و بدون ضرر و ریسک پنالتی شدن وجود دارد.

در مقابل؛ سئوی کلاه سیاه زودبازده و سریع است، زیرا با تقلب می توان زودتر به اهداف خود دست یافت. اما در بلند مدت ریسک جریمه و پنالتی شدن توسط موتورهای جست و جو را به دنبال دارد.

سئوی کلاه سیاه و سئوی کلاه خاکستری تقریبا تا حد زیادی شبیه به هم هستند. اما تفاوت اصلی آن ها در مقدار ریسک پذیری آن ها است. در روش کلاه خاکستری، ریسک پنالتی شدن سایت کمتر و در روش کلاه خاکستری ریسک کمتر است.

معمولا روش های کلاه سیاه توسط افرادی استفاده می شود که دید بلند مدت ندارند

معمولا روش های کلاه سیاه توسط افرادی استفاده می شود که دید بلند مدت ندارند و فقط می خواهند در یک مدت زمانی کسب و کارشان رونق پیدا کند و بعد از افت کسب و کارشان، به سراغ کسب و کاری جدید بروند؛ این افراد معمولا بودجه و سرمایه زیادی برای استفاده از روش های درست را ندارند.

اما کسانی که از روش های کلاه سفید استفاده می کنند، با برنامه ریزی دقیق به دنبال برند سازی برای کسب و کارشان هستند. این افراد معمولا برای پیشرفت و رسیدن به هدفشان سرمایه متفاوتی را نیاز دارند و دیدگاه مثبتی نسبت به آینده کسب و کارشان در اینترنت دارند.

معمولا به دست آوردن رضایت کاربران بیشتر توسط سئوی کلاه سفید صورت می پذیرد تا سایر روش ها. به این دلیل که الگوریتم موتورهای جست و جو بیشتر تاکید بر رفاه و رضایت کاربران دارد و وقتی سایتی توسط سئوی کلاه سفید رشد می کند، یعنی این الگوریتم ها را به درستی رعایت کرده است و همین باعث افزایش رضایت کاربران از آن سایت یا کسب و کار می شود.

در مقابل؛ روش های کلاه سیاه یا برخی روش های کلاه خاکستری توجه زیادی به مخاطب های سایت ندارد و بیشتر به دنبال گرفتن رتبه در گوگل هستند. به همین دلیل میزان رضایت افراد و کاربران از سایت هایی با سئوی کلاه سفید بیشتر از سایت هایی با سئوی کلاه سیاه و خاکستری است.

سئوی واقعی کدام است؟

سئوی واقعی کدام است؟
سئوی واقعی کدام است؟

برخی از افراد ادعا دارند که سئوی واقعی سئوی کلاه خاکستری است، زیرا پیشرفت بیشتری نسبت به روش کلاه سفید دارد و ریسک کمتری هم نسبت به روش کلاه سیاه دارد. در نتیجه سایت ما با ریسک کم و سرعت بیشتر، سئو می شود.

و البته این افراد اعتقاد دارند که یک سئو کار واقعی هیچ وقت نمی گذارد که سایتش درگیر جریمه و پنالتی شود و باید به صورتی از روش های کلاه خاکستری استفاده کرد که کمترین ریسک را در بر داشته باشند.

و البته این حرف ها تا حدی هم قابل قبول است. اما زمانی که این روش به بهترین نحو ممکن انجام شود، یعنی یک فرد ماهر بتواند با ریسک بسیار پایین سایت را با روش های کلاه خاکستری سئو کند که پیدا کردن این جور افرادی تقریبا غیر ممکن است!

اما بهترین روش برای سئو کردن، همان روش کلاه سفید است. زیرا شما با مخاطب ها و موتور جست و جو صادق و رو راست هستید و هیچ مورد اشتباهی برای پنهان کاری ندارید.

از طرفی روش های سئوی کلاه سفید پیچیدگی خاصی ندارند و همان طور که گفته شد، به هیچ عنوان ریسک و خطر جریمه شدن هم سایت شما را تعقیب نمی کند.

سخن پایانی

سخن پایانی
سخن پایانی

در نهایت اگر شما قصد دارید تا یک کار اصولی و آینده دار را شروع کنید، بهتر است که برای سئوی سایتتان از روش های کلاه سفید استفاده کنید. اما اگر برنامه خاصی برای آینده سایتتان ندارید و سایتتان برایتان اهمیت چندان زیادی ندارد، می توانید از روش های کلاه سیاه یا کلاه خاکستری استفاده کنید.

در این مقاله همان طور که خواندید، در ابتدا به بررسی مفهوم سئو پرداختیم و سپس انواع مهم سئوی سایت ها را معرفی کردیم و برخی از روش های هر یک را نام بردیم و در آخر به بررسی تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه پرداختیم.

دیدگاهتان را بنویسید