باگ های امنیتی وردپرس

باگ های امنیتی وردپرس

فهرست مطالب

باگ های امنیتی وردپرس موضوع بحث این مقاله است که علاوه بر معرفی چند نمونه از رایج ترین آن ها، به روش هایی که برای برطرف کردن و شناسایی این باگ ها وجود دارد نیز خواهیم پرداخت. باگ های امنیتی وردپرس در برخی سیستم ها می توانند آسیب جدی به سایت وارد کنند تا جایی که بعضی از سایت های وردپرسی به دلیل بروز باگ های امنیتی وردپرس از بین رفته و دسترسی به آن ها مختلف می شود.

بررسی باگ های امنیتی وردپرس شرایط مختلفی داشته و به روش های متفاوتی انجام می شود که در این مقاله به برخی از ساده ترین و موثرترین روش ها برای پیدا کردن باگ های امنیتی خواهیم پرداخت، همچنین توضیحاتی در مورد شیوه های جلوگیری از ایجاد باگ های امنیتی وردپرس نیز توضیحاتی ارائه خواهیم کرد. اگر در مورد باگ های امنیتی وردپرس اطلاعاتی ندارید یا درگیر این مشکل شده اید با این مقاله همراه باشید.

  1. باگ امنیتی وردپرس چیست؟
  2. رایج ترین باگ های امنیتی وردپرس شامل چه مواردی است؟
  3. چه روش هایی برای پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس وجود دارد؟
  4. چه عواملی در افزایش بروز باگ امنیتی وردپرس و دسترسی هکرها به سایت بیشترین نقش را دارند؟
  5. در صورت مشاهده باگ های امنیتی وردپرس چه اقداماتی باید انجام شود؟
  6. اسکن وردپرس برای پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس به چه شکل انجام می شود؟
  7. برای جلوگیری از نفوذ و اثرگذاری باگ های امنیتی وردپرس چه افزونه هایی وجود دارد؟
  8. باگ های امنیتی وردپرس را بیشتر در کدام قسمت ها می توان پیدا کرد؟

باگ امنیتی وردپرس چیست؟

باگ امنیتی وردپرس چیست؟
باگ امنیتی وردپرس چیست؟

حفظ امنیت سایت، چه در سایت های وردپرسی و چه سایت هایی که از طریق برنامه نویسی طراحی می شوند از مهم ترین نکات مدیریت سایت است. گاهی اوقات یک خطای کوچک در مدیریت سایت می تواند باعث دسترسی هکرها به اطلاعات سایت شده و در برخی موارد حتی اطلاعات شخصی کاربران نیز مورد حمله قرار گرفته و پخش می شوند. این خطاهای کوچک باگ نام دارد که در این بخش در مورد آن توضیح خواهیم داد.

اهمیت امنیت در وردپرس

اهمیت امنیت در وردپرس
اهمیت امنیت در وردپرس

از زمان عرضه وردپرس تا به محبوبیت رسیدن این ابزار مدت زیادی زمان صرف نشد، به عبارت دیگر با وردپرس به محض عرضه عمومی و جهانی خیلی زود توانست در میان سیستم های مدیریت سایت و محتوا جایگاه خود را پیدا کرده و به محبوبیت دست پیدا کند که این مسئله تا حد زیادی به علت سادگی کار با این سیستم و امکانات زیادی بود که در اختیار کاربران قرار می گرفت.

سادگی استفاده از این سیستم تاثیری در کیفیت آن ندارد و تمام نکاتی که در مورد سایت‌های دیگر باید به آن توجه شود در مورد سایت های وردپرسی نیز حائز اهمیت است که یکی از آنها امنیت سایت وردپرسی میباشد. امنیت سایت وردپرسی هم در زمینه اطلاعات کاربران و هم در زمینه اطلاعات مدیر و محتواهای تولید شده باید به درستی حفظ شود.

باگ امنیتی

باگ امنیتی
باگ امنیتی

یکی از مسائلی که می تواند امنیت سایت را دچار مخاطره کند، باگ هایی هستند که در مدیریت، طراحی قالب سایت و… ایجاد می شوند. باگ در اصطلاح خطاهای کوچکی است که در ابتدای بروز آسیب زیادی به سایت نمی رساند اما می تواند موجب اختلال در استفاده کاربران از سایت شود.

این باگ ها در صورتی که به موقع شناسایی و برطرف نشوند می توانند بهترین راه نفوذ هکرها به سایت باشند که گاها حتی تا نابودی سایت نیز پیش خواهد رفت و موجب از بین رفتن تمامی محتواهای سایت می شود. باگ های امنیتی یکی از مهم ترین باگ ها هستند که سرعت در شناسایی و رفع آن از اهمیت زیادی برخوردار می باشد.

رایج ترین باگ های امنیتی وردپرس شامل چه مواردی است؟

رایج ترین باگ های امنیتی وردپرس شامل چه مواردی است؟
رایج ترین باگ های امنیتی وردپرس شامل چه مواردی است؟

مانند هر سیستم دیگر، وردپرس نیز بدون خطا نیست. باگ هایی که در وردپرس ایجاد می شوند ممکن است به دلیل نصب نسخه نامناسب بوده یا در اثر اضافه کردن یک افزونه نامطمئن بروز پیدا کنند.

برای رفع باگ های امنیتی مهم ترین مسئله شناسایی آن هاست و شناسایی صحیح باگ های امینتی نیز زمانی اتفاق می افتد که با انواع باگ ها و چگونگی بروز آن ها حداقل آشنایی لازم را داشت. در این بخش به معرفی چند نوع از رایج ترین باگ های امنیتی وردپرس می پردازیم.

حملات ورودی بیش از حد

حملات ورودی بیش از حد
حملات ورودی بیش از حد

یکی از باگ های سیستم وردپرس اجازه آزمون و خطا کردن بدون محدودیت کدهای ورود است. در واقع هکرها می توانند با استفاده از یک ربات تا بی نهایت نام کاربری و رمز عبور را امتحان کنند تا در نهایت به پسورد اصلی دست پیدا کرده و وارد محیط کاربری یک شخص شوند.

در صورتی که هکر وارد محیط کاربری مدیر سایت شده باشد میتواند به تمام اطلاعات محتوای سایت دسترسی مستقیم داشته باشد و حتی اقدام به حذف کردن سایت کند و حتی اگر هکر یا سیستم مخرب نتواند به سایت نفوذ کند نیز به دلیل تلاش های پی در پی ممکن است از طرف هاست، سایت منفی و مخرب تلقی شود و دامنه را تعلیق کنند که علاوه بر ضررهای مالی غالباً سنگین باعث از دست رفتن تعداد زیادی از کاربران و در نتیجه اثر بسیار منفی بر سئو سایت می شود.

پیشنهاد می کنیم از پست افزونه رفع باگ وردپرس دیدن کنید.

آسیب پذیری کد php

آسیب پذیری کد php
آسیب پذیری کد php

یکی دیگر از باگ های امنیتی وردپرس، امنیت نامناسب و ضعیف کد php است، این کد که در اجرا شدن افزونه ها و قالب های سایت نقش دارد ممکن است به سادگی مورد سو استفاده هکرها قرار گیرد.

هکرها با اطلاع از این مسئله می توانند به پرونده کانفیگ وردپرس که یکی از مهم ترین پرونده های امنیتی است دست پیدا کنند و از طریق آن آسیب های زیادی به سایت وارد کنند. به عنوان مثال تغییرهای ساختاری در قالب یا وارد کردن محتواهای نامناسب.

نفوذپذیری پایگاه داده

نفوذپذیری پایگاه داده
نفوذپذیری پایگاه داده

تمام سایت های وردپرسی برای مدیریت به یک پایگاه داده نیاز دارند که به sql معروف می باشد. یکی از باگ های سیستم وردپرس نفوذ به این پایگاه است که موجب دسترسی هکرها به تمام اطلاعات موجود در پایگاه داده می شود.

دسترسی به پایگاه داده می تواند یکی از مشکل ساز ترین مسائل امنیتی باشد، چون با این کار هکر امکان طراحی یک حساب کاربری جدید را دارد و دیگر نیازی به استفاده از هک و… نیست و با همان حساب کاربری می تواند انواع اقدامات مخرب را در سایت انجام دهد.

اشکالات کدنویسی

اشکالات کدنویسی
اشکالات کدنویسی

یکی از مهم ترین دلایل ایجاد باگ های امنیتی وردپرس، مشکلاتی است که در کدنویسی سایت انجام می شود. برخی از کاربران به علت عدم آشنایی با کد نویسی و عدم توانایی در استفاده از افزونه ها و با تصور کاهش هزینه ها، کدهای مورد نیاز خود را از سایت های مختلف کپی کرده و در قالب سایت وارد می کنند.

دریافت این کدها از سایت های نامعتبر ممکن است باعث دسترسی مخرب ها به سایت شود که یکی از رایج ترین مشکلات این دسترسی، دستیابی به اطلاعات کاربران است.

بد افزارها

بد افزارها
بد افزارها

آخرین باگی که در این بخش به معرفی آن خواهیم پرداخت، باگ ناشی از بدافزارهاست که یکی از آن ها malware می باشد. این بد افزار کدی است که به هکر امکان دسترسی به پرونده های اصیل سایت، داده ها، اطلاعات کاربران و… را می دهد که اثر این بدافزارها گاهی اوقات تا مرز نابودی سایت نیز پیش می رود.

چه روش هایی برای پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس وجود دارد؟

چه روش هایی برای پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس وجود دارد؟
چه روش هایی برای پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس وجود دارد؟

با توجه به آسیب هایی که باگ های امنیتی وردپرس می توانند در سایت ایجاد کنند شناسایی به موقع و رفع زودهنگام آن ها ضروری ترین مسئله ای است که باید به آن توجه کرد. روش های زیادی برای پیدا کردن این باگ ها وجود دارند که برخی بسیار حرفه ای بوده و نیاز به متخصص دارند و برخی توسط افراد مبتدی تر نیز قابل استفاده می باشند.

اهمیت پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس

اهمیت پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس
اهمیت پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس

در بخش قبلی در مورد برخی از رایج ترین باگ های امنیتی وردپرس صحبت شد. همان طور که در توضیحات این باگ ها گفته شد باگ امنیتی در برخی موارد تا زمان دسترسی کامل هکر به سایت مشخص نمی شود و دسترسی هکر نیز تا زمانی که صدمات جدی به سایت وارد نشود بدون نشانه است

که این مسائل موجب می شود در موارد زیادی باگ امنیتی به موقع کشف نشده و حتی سایت نیز به طور کامل از دست رود که این آسیب علاوه بر ضرر مالی، ضرری جبران ناپذیر به وقت و اعتبار مدیر سایت نیز خواهد زد. به همین دلیل نیاز است قبل از مشکل ساز شدن باگ آن را شناسایی کرد، روش های مختلفی برای شناسایی باگ وجود دارد.

روش های پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس

روش های پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس
روش های پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس

راه های مختلفی برای پیدا کردن باگ های امنیتی وجود دارد، یکی از این روش ها اسکن کردن سرور به منظور یافتن فایل های مخرب است. برای این کار افزونه های مختلفی وجود دارد که هرکدام برای اسکن کردن یکی از قسمت های وردپرس کاربرد دارد.

با نصب این افزونه ها و اسکن کردن پایگاه و سایر بخش های سایت می توان تمام راه های نفوذی به آن را پیدا کرد و پیش از دسترسی هکرها به آن اقدامات لازم را به جهت افزایش امنیت سایت وردپرسی انجام داد.

چه عواملی در افزایش بروز باگ امنیتی وردپرس و دسترسی هکرها به سایت بیشترین نقش را دارند؟

چه عواملی در افزایش بروز باگ امنیتی وردپرس و دسترسی هکرها به سایت بیشترین نقش را دارند؟
چه عواملی در افزایش بروز باگ امنیتی وردپرس و دسترسی هکرها به سایت بیشترین نقش را دارند؟

هرچند با استفاده از افزونه ها می‌توان باگ های امنیتی وردپرس را به سادگی پیدا کرد و آنها را برطرف کرد اما این کار همیشه موثر نیست و گاهی اوقات ممکن است به علت قدرت باگ شناسایی آن توسط افزونه به درستی انجام نشده و در نتیجه به طور کامل برطرف نشود که این مسئله ضرر و زیان های زیادی برای مدیر سایت به همراه خواهد. بهترین کار به جای استفاده از افزونه ها جلوگیری از بروز باگ های امنیتی است که از طریق روش های مختلف می توان این کار را انجام داد.

نام کاربری ساده

نام کاربری ساده
نام کاربری ساده

همان طور که در بخش های قبل گفته شد یکی از باگ های اساسی وردپرس امکان وارد کردن بی نهایت نام کاربری و پسورد بدون ارور زمان و محدودیت ورود است، زمانی که مدیر سایت از یک نام کاربری ساده به خصوص برای دیتابیس خود استفاده می کند هکرها می توانند به سادگی به دیتابیس دسترسی پیدا کنند. نام کاربری باید غیرقابل تشخیص باشد و از ترکیبات پیچیده در ایجاد آن استفاده شود.

رمز عبور ضعیف

رمز عبور ضعیف
رمز عبور ضعیف

دیگر مسئله ای که با رعایت آن می توان تا حد زیادی مانع ایجاد باگ های امنیتی وردپرس شد استفاده از رمز عبور مناسب است. برخی افراد رمز عبور را از اعداد ساده و قابل حدس طراحی می کنند، در این صورت هک کردن پنل کاربری به خصوص توسط آشنایان به سادگی ممکن می شود.

رمزی که برای پنل کاربری و ورود به وردپرس انتخاب می شود نباید شامل سال تولد، اسامی پرکاربرد و پرطرفدار، اعداد خاص و نمادین و… باشد، بهترین حالت رمز عبور ترکیب حروف و اعداد می باشد.

عدم آپدیت به موقع

عدم آپدیت به موقع
عدم آپدیت به موقع

دیگر مسئله ای که بی توجهی به آن می تواند موجب بروز اختلال در سایت شود، عدم آپدیت به موقع آن است. وردپرس علاوه بر سیستم و نرم افزار اصلی تشکیل شده از افزونه ها و قالب های مختلفی است که در زمان های مختلف آپدیت می شوند. به محض عرضه نسخه جدید از افزونه ها یا قالب باید آن را بروز رسانی کرد چون در هر بروزرسانی اطلاعات امنیتی جدیدی به آن ها اضافه می شوند که به کاهش باگ ها کمک به سزایی می کند.

عدم استفاده از تصویر امنیتی

عدم استفاده از تصویر امنیتی
عدم استفاده از تصویر امنیتی

وردپرس برای راحتی کاربران ثبت نام در سایت های وردپرسی را بدون نیاز به تصویر امنیتی ممکن می سازد، این مسئله علاوه بر کاربران واقعی به ربات ها نیز امکان ساخت حساب کاربری در یک سایت وردپرسی را می دهد که ممکن است مشکلات زیادی را در سایت به وجود آورد.

به منظور جلوگیری از این مشکل صاحبان سایت می توانند قابلیت استفاده از تصویر امینتی را برای ثبت نام کاربران فعال کنند، این قابلیت موجب می شود تنها اشخاص واقعی به سایت دسترسی داشته باشند چون تصاویر برای ربات ها قابل تشخیص و بررسی نیستند در نتیجه هیچ رباتی نمی تواند به عنوان کاربر وارد سایت شود.

تاخیر در بکاپ گیری

تاخیر در بکاپ گیری
تاخیر در بکاپ گیری

یکی دیگر از مسائلی که عدم توجه به آن ممکن است باعث بروز باگ  های امنیتی در سایت های وردپرسی شود عدم بکاپ گیری به موقع از اطلاعات سایت است.

در صورتی که هنگام وارد کردن یک کد یا استفاده از افزونه باگی در سایت ایجاد شود و نیاز به حذف کردن آن باشد ممکن است بخش زیادی از اطلاعات قبلی نیز با این باگ از بین رود که در صورت داشتن یک نسخه بکاپ می توان به سادگی آن را بازیابی کرد.

عدم بررسی امنیتی به موقع

عدم بررسی امنیتی به موقع
عدم بررسی امنیتی به موقع

همان طور که در بخش های قبلی گفته شد، باگ های امنیتی وردپرس در مواردی تا زمان استفاده توسط هکر بروز نمی کنند که این مسئله می تواند آسیب های زیادی به مدیریت سایت وارد کند. به منظور جلوگیری از این مشکل الزامی است که مدیر سایت با افزونه های اسکن، هرچند وقت یکبار تمام بخش های سایت را بررسی کند تا از عدم وجود باگ و بخش مخرب اطمینان حاصل کند.

در صورت مشاهده باگ های امنیتی وردپرس چه اقداماتی باید انجام شود؟

در صورت مشاهده باگ های امنیتی وردپرس چه اقداماتی باید انجام شود؟
در صورت مشاهده باگ های امنیتی وردپرس چه اقداماتی باید انجام شود؟

هرچند باگ های امنیتی در صورت عدم اسکن و بررسی به موقع سایت خیلی زود تشخیص داده نمی شوند اما در برخی از انواع ممکن است باگ به شکل های مختلف بروز کند. به عنوان مثال در صورتی که در زمان ورود به سایت پسورد یا نام کاربری پذیرفته نشود، در صورت عدم تغییر این اطلاعات ممکن است هشدار دهنده یک باگ باشد، یا برخی باگ ها که در کدنویسی سایت ایجاد می شوند می توانند سرعت بارگذاری سایت را کاهش دهند.

در صورت مشاهده هر کدام از این مشکلات باید فورا به جستجوی باگ امنیتی پرداخت. باگ ممکن است در هرکدام از بخش های سایت ایجاد شده باشد، قالب ها، افزونه ها،  دیتابیس و… همگی می توانند محل نفوذ باگ باشند که باید مورد بررسی قرار گیرند و بررسی تمام آن ها بدون ابزار کاری سخت و زمان بر است،

با مشاهده اولین علائم باگ در سایت باید یک افزونه رفع باگ نصب کرد تا به وسیله آن احتمال وجود باگ های امنیتی وردپرس در بخش های مختلف بررسی شود. بسته به نوع افزونه و باگ ممکن است برطرف کردن آن به طور خودکار توسط افزونه انجام شود اما برخی باگ ها نیاز به ایجاد تغییرات توسط مدیر سایت دارند

به عنوان مثال در صورتی که مخرب یا باگ یکی از افزونه های نصب شده باشند مدیر سایت باید آن را حذف و داده های آن را نیز از دیتابیس پاک کند. بعد از رفع عوامل ایجاد باگ نیز باید یکبار دیگر تمام قسمت های سایت بررسی شوند تا از عدم وجود باگ به طور کامل اطمینان حاصل کرد.

برای جلوگیری از نفوذ و اثرگذاری باگ های امنیتی وردپرس چه افزونه هایی وجود دارد؟

برای جلوگیری از نفوذ و اثرگذاری باگ های امنیتی وردپرس چه افزونه هایی وجود دارد؟
برای جلوگیری از نفوذ و اثرگذاری باگ های امنیتی وردپرس چه افزونه هایی وجود دارد؟

سیستم مدیریت محتوای وردپرس به طور کل یک محیط کاربری ساده دارد که امکانات مختلفی را در اختیار کاربر قرار می دهد با این حال وردپرس باز هم به دنبال کاهش مشکلات کاربران و جلب رضایت آن هاست به همین دلیل افزونه های زیادی را برای ساده تر کردن فعالیت های کاربران در این محیط ایجاد کرده است که در زمینه های مختلف قابل کاربرد می باشند.

افزونه Debug Bar

افزونه Debug Bar
افزونه Debug Bar

افزونه Debug Bar برای تشخیص مشکلاتی که در هنگام نصب وردپرس و ایجاد سایت ایجاد می شوند قالب کاربرد می باشد. با استفاده از این افزونه می توان خطاهای php، وضعیت کش و عواملی که موجب کند شدن سایت می شوند را شناسایی و اقدامات لازم را برای برطرف کردن آن ها انجام داد.

با نصب این افزونه در محیط وردپرس منویی در اختیار کاربر قرار می گیرد که هرکدام از بخش های گفته شده به طور مجزا در آن مشخص است و با ورود به هر بخش، باگ های موجود در آن شناسایی و برطرف می شوند.

افزونه Wordfence Security

افزونه Wordfence Security
افزونه Wordfence Security

افزونه Wordfence Security برای اسکن و بررسی فایروال، افزونه های مختلف وردپرس و ایجاد امینیت در ورود به محیط کاربری مدیر سایت مورد استفاده قرار می گیرد، این افزونه می تواند باگ های امنیتی وردپرس در بخش های گفته شده را شناسایی کند و با ایجاد امنیت قوی تر، ورود به پنل مدیریت را سخت تر کند، به عنوان مثال با این افزونه می توان تعداد دفعات ورود رمز و نام کاربری اشتباه را مشخص کرد.

افزونه Exploit Scanner

افزونه Exploit Scanner
افزونه Exploit Scanner

این افزونه نیز برای اسکن کردن پوشه های وردپرس و دیتابیس آن مورد استفاده قرار می گیرد و در صورت مشاهده باگ بدون اقدام خودکار، ابتدا وضعیت باگ و محل بروز آن را به مدیر گزارش می دهد تا بسته به نیاز و مطابق با نظر خود برای رفع باگ از طریق این افزونه یا سایر افزونه ها اقدام کند.

افزونه های گفته شد برخی از رایج ترین افزونه های پیدا کردن باگ های امنیتی وردپرس می باشند اما افزونه های امنیتی به این موارد محدود نمی شوند و انواع متنوعی دارند.

باگ های امنیتی وردپرس را بیشتر در کدام قسمت ها می توان پیدا کرد؟

باگ های امنیتی وردپرس را بیشتر در کدام قسمت ها می توان پیدا کرد؟
باگ های امنیتی وردپرس را بیشتر در کدام قسمت ها می توان پیدا کرد؟

در آخرین بخش مقاله باگ های امینتی وردپرس، قصد داریم به معرفی بخش هایی که بیشتر دچار باگ می شوند بپردازیم تا با آشنایی با آن ها، در صورت مشاهده علائم باگ در سایت آن را به شکل راحت تری پیدا کرد و اقدامات امنیتی برای برطرف کردن باگ را به شکل ساده تری انجام داد.

قالب ها

قالب ها
قالب ها

یکی از بخش هایی که ممکن است باگ های امنیتی در آن بروز کند قالب سایت است. قالب سایت ممکن است از ابتدا حاوی باگ باشد که این نوع به دلیل طراحی توسط مخرب ها و دریافت از مراکز نامعتبر می باشد یا در اثر بروزرسانی دچار باگ امنیتی شود.

افزونه ها

افزونه ها
افزونه ها

همانند قالب ها، افزونه های وردپرس نیز محل خوبی برای مخفی شدن باگ های امنیتی می باشند و بیشتر هکرها نفوذ از طریق این مورد را مناسب می دانند، این مسئله دلایل زیادی دارد که از جمله آن ها می توان به نیاز بالای کاربران به استفاده از افزونه های مختلف، عدم علاقه به بروزرسانی افزونه ها توسط کاربران و برخورداری از کدهای آسیب پذیر به منظور امکان شخصی سازی کردن اشاره کرد.

پوشه آپلود تصاویر

پوشه آپلود تصاویر
پوشه آپلود تصاویر

همان طور که گفته شد در این پوشه تصاویر آپلود می شوند که ممکن است بیش از هزار تصویر از زمان های دور در آن وجود داشته باشد که به ندرت توسط مدیر بررسی می شوند، ممکن است یکی از این تصاویر مخرب بوده یا هکر در صورت ورود به پنل کاربری فایل های مخرب را در میان این تصاویر جایگذاری کند.

دیدگاهتان را بنویسید