بازاریابی خدمات پزشکی

در این مقاله، به موضوع بازاریابی خدمات پزشکی و مسائل مرتبط با این موضوع می پردازیم. ما را تا انتهای این نوشتار کاربردی همراهی نمایید.

ما در آیلین وب و تیم هشت آماده هستیم تا با تجربیات بسیار گران بها در این حوزه به رشد مشتریان شما کمک کنیم. 
شما میتونید با ما در تماس باشید.

در همین ابتدا حضورتان عرض کنیم که اگر شما

بازاریابی به عنوان یک علم مدیریت، جایگاه خود را در صنایع مختلف باز کرده و نقش مهمی در توسعه و سود بیشتر شرکت ها داشته و اهمیت خود را به اثبات رسانده است.دنیای پویا و رقابتی امروز، بیمارستان ها و به طور کلی بخش های مختلف سیستم بهداشت و خدمات پزشکی را مستثنی نمی کند.

از اوایل دهه 1980 میلادی، بازاریابی در سیستم مراقبت های بهداشتی در کشورهای اروپای غربی جای خود را گرفت و به تدریج در سایر نقاط جهان گسترش یافت.

یکی از مهم ترین روش های بازاریابی پزشکی، بازاریابی محتوایی است.

شما می توانید تولید محتوای تخصصی پزشکی را به ما بسپارید. 

بازاریابی خدمات پزشکی یک فرآیند مهم و استراتژیک است

بازاریابی خدمات پزشکی یک فرآیند مهم و استراتژیک است که در آن تمام منابعی که یک تجارت بهداشتی برای رشد پایدار فعالیت خود نیاز دارد، مورد بررسی قرار گرفته و فرصت ها و تهدیدهای موجود شناسایی می شود.

با استفاده از منابع مناسب در فرآیند بازاریابی، مشتریان و بیماران جدید به یک مرکز مراقبت های بهداشتی هدایت می شوند و مشتریان قبلی به مارک ایجاد شده در صنعت پزشکی وفادار خواهند ماند.

وقتی صحبت از بازاریابی خدمات پزشکی می شود، حواس همه افراد معطوف به تبلیغات می شود. اما بازاریابی پزشکی و خدمات درمانی چیزی فراتر از تبلیغات به معنای کلیشه ای آن است.

استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات درمانی به معنای مجموعه ای از اقدامات محسوس و نا محسوس است که ارتباط یک مجموعه پزشکی را با مشتریان بیشتر می کند، تجربه بیماران را مدیریت می کند و با پیام های خود روی آن ها اثر می گذارد.

در ادامه، به تعاریف دقیق تر بازاریابی خدمات پزشکی و خدمات درمانی خواهیم پرداخت که می تواند پایه و اساسی برای اقداماتی موثر در جهت افزایش درآمد در این حوزه باشد.

آن چه در این مبحث مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد:

  1. بازاریابی خدمات پزشکی به چه معناست؟
  2. اهمیت بازاریابی خدمات پزشکی
  3. مزایای بازاریابی خدمات پزشکی
  4. بازار هدف در بازاریابی خدمات پزشکی
  5. نقش بازاریابی دیجیتال در بازاریابی خدمات پزشکی
  6. چند تکنیک برای بازاریابی خدمات پزشکی
  7. برخی از فناوری های بازاریابی
  8. رعایت اصول اخلاقی
  9. کلام آخر

 

بازاریابی خدمات پزشکی به چه معناست؟

بازاریابی خدمات پزشکی به چه معناست؟
بازاریابی خدمات پزشکی به چه معناست؟

بازاریابی پزشکی به معنای تعامل دو طرفه است که می تواند رابطه ای عمیق و موثر با مشتریان هدف در زمینه دارو و خدمات بهداشتی برقرار کند.  بازاریابی خدمات پزشکی به برنامه ریزی طولانی مدت در زمینه ارائه بهترین خدمات پزشکی اشاره دارد که با شناسایی دقیق و تعیین نیازهای بیماران و دریافت کنندگان خدمات انجام می شود.

پزشکان و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بسیاری وجود دارند که خدمات آن ها بی نظیر است اما نمی توانند مخاطبان بالقوه خود را در مورد خدماتی که ارائه می دهند، آگاه کنند.

بازاریابی خدمات پزشکی و مراقبت های بهداشتی تلاش می کند تا متخصصان پزشکی و بهداشتی بتوانند خدمات ارزنده خود را به بهترین شکل ممکن ارائه دهند و بیشترین درآمد را از بازار مراقبت های بهداشتی کسب کنند.

بازاریابی خدمات پزشکی فقط طراحی آرم نیست، بلکه فرهنگ است.  فرهنگی که در بدنه مجتمع پزشکی و پزشکی وجود دارد و هر کارمند و عضو مجموعه به معنای واقعی کلمه شرح وظایف خود را می فهمد و دریافت می کند.  بازاریابی فقط جذب مخاطب نیست، بلکه الهام بخشیدن به مخاطب است.  این بدان معنی است که شما باید بیمار یا مخاطبانی را که به دنبال خدمات پزشکی خاص هستند، با پیام خود جذب کنید.

بازاریابی به معنای شناسایی، شناخت و ایجاد رضایت طرفین است و به این ارتباط اطلاق می شود

بازاریابی به معنای شناسایی، شناخت و ایجاد رضایت طرفین است و به این ارتباط اطلاق می شود که در ارائه خدمات پزشکی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.  بازاریابی خدمات پزشکی به معنای یافتن خواسته های بیماران و مخاطبان از شما است.

بازاریابی پزشکی یا بازاریابی خدمات پزشکی در جهان، گاهی زیر مجموعه بازاریابی سلامت تلقی می شود و گاه مترادف با آن است.  بازاریابی پزشکی را می توان به زیر مجموعه های بیشتری از جمله بازاریابی پزشکان و متخصصان، بازاریابی دندانپزشکی، بازاریابی گردشگری پزشکی، بازاریابی روانشناسان و موارد مشابه تقسیم کرد.

فعالیت های کلیدی در اجرای استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات بهداشتی شامل پشتیبانی از مشتریان فعلی، جذب بیماران هدف، تعامل با مشتریان بالقوه، تقویت حضور اجتماعی، تحقیقات و درک بازار، تبلیغات اصولی به صورت آنلاین و آفلاین است.

به یاد داشته باشید که همه این فعالیت ها باید با هماهنگی و در چارچوب انجام شود و به طور جداگانه برنامه ریزی و اجرا نشود.  پس از برنامه ریزی دقیق، تعیین و تدوین استراتژی ها و اجرای آن ها، باید به طور مداوم نتایج را در افزایش مراجعه بیمار یا مشتری بررسی کنید و در صورت لزوم، اصلاحات لازم را انجام دهید.

اهمیت بازاریابی خدمات پزشکی

اهمیت بازاریابی خدمات پزشکی
اهمیت بازاریابی خدمات پزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی با تغییر رویکردهایی که در دنیای دیجیتال اتفاق افتاده و رقابت شدیدی که در ارائه خدمات پزشکی به وجود آمده، تقریباً یک ضرورت است.  سال هاست که دیگر فقط اندازه مخاطب و بیماران مهم نیست، بلکه ارزشی که برای مخاطب ایجاد می شود، حائز اهمیت می باشد. طی این سال ها، فقط مشاغلی که کیفیت را جدی گرفته اند، توانسته اند رشد و شکوفایی پیدا کنند.

ارائه خدمات پزشکی قابل قبول

برای ارائه خدمات پزشکی قابل قبول، بیماران باید با مارک تجاری در فرآیند درمان و استفاده از محصولات مختلف درگیر شوند.  شما باید گرم و موثر با آن ها ارتباط برقرار کنید و در حقیقت رابطه از وضعیت تأمین از شما و دریافت از مشتری تغییر می کند.

اکنون، با وجود اقدامات مختلف بازاریابی خدمات پزشکی، می توان نتیجه گرفت که تولید و ارائه محصولات و خدمات کاملاً دو طرفه است و تعامل بین مشتری و تولید کننده و ارائه دهنده، رضایت عمومی و سود هر دو را به دنبال خواهد داشت.

اگر بخواهید در بین مارک های مختلفی که برجسته هستند و خدمات مختلفی که روزانه به بازار پزشکی اضافه می شوند، منفعل و ساکت بمانید؛  به زودی از صنعت پزشکی و بازار بهداشت و درمان حذف خواهید شد.

راه حل این است که بازاریابی خدمات پزشکی را به طور دقیق بشناسید و به کار ببرید و یک رابطه دائمی ایجاد کنید که طی آن مخاطب یا بیمار نه تنها مشتری درجه یک شما می شود، بلکه حتی در نقش سفیر برند ظاهر می شود و برند شما را به دیگران معرفی می کند.

پیشنهاد می کنیم از پست دیجیتال مارکتینگ لباس دیدن کنید.

مزایای بازاریابی خدمات پزشکی

مزایای بازاریابی خدمات پزشکی
مزایای بازاریابی خدمات پزشکی

اجرای استراتژی بازاریابی پزشکی و مراقبت های بهداشتی بسته به نوع مراقبت های بهداشتی می تواند فواید بی نظیری داشته باشد.

مزایایی مانند مارک تجاری، ارزش پولی مضاعف برای هر سرویس، افزایش مشتری، جذب مشتری خارجی، کاهش هزینه های عملیاتی و توسعه خدمات با توجه به نیاز مخاطبان، از جمله مواردی است که با اجرای استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات پزشکی حاصل خواهد شد.

این گوشه ای از مزایای ایجاد شده است و با توجه به ظرفیت هر مرکز درمانی می توان مزایای جدیدی ایجاد کرد.

برخی از مزایای اجرای صحیح بازاریابی خدمات پزشکی آورده شده است.

  • به دست آوردن داده های مفیدی که تجزیه و تحلیل آن ها منجر به درک بهتر مشتری و برقراری ارتباط و در برخی موارد جذب تعداد بیشتری از آن ها شود، از مزایای بازاریابی در حوزه پزشکی است.
  • جذب مخاطب (بیماران) و افرادی که از خدمات و محصولات رقبا استفاده می کنند و شما را دقیقاً نمی شناسند. اما از طریق بازاریابی، آن ها قادر به شناسایی و جذب موقعیت شما خواهند بود.
  • بازاریابی مناسب می تواند کیفیت خدمات را برای مشتریان بهبود بخشد و خدمات و محصولات مناسب، شخصی و مطلوب را به آن ها ارائه دهد. زیرا کلید ارتباط، یعنی دانش در بازاریابی خواهد بود.
  • یافتن مخاطبان بالقوه ای که صرفاً به دلیل بیماری به دنبال مراقبت های پزشکی نیستند و می خواهند از خدمات و محصولات پزشکی مختلفی برای ارتقای سلامت خود استفاده کنند و برقراری ارتباط با آن ها، اگر به روش صحیح دنبال شود، منجر به یک رابطه طولانی مدت و سودآور خواهد شد.

بازار هدف در بازاریابی خدمات پزشکی

بازار هدف در بازاریابی خدمات پزشکی
بازار هدف در بازاریابی خدمات پزشکی

انتخاب بازار هدف برای محصول یا خدمات خود یک تصمیم مهم در بازاریابی است.  “بازار هدف” متشکل از افرادی است که نیازها، ترجیحات و رفتارهای مشابهی دارند.

پس از انتخاب بازار هدف توسط بازاریاب، برنامه بازاریابی متناسب با مشخصات بازار هدف تدوین می شود.  با هر برنامه بازاریابی یا برنامه بازاریابی خدمات پزشکی می توانید یک یا چند هدف مرتبط داشته باشید.  انتخاب بازار هدف، اولین قدم برای تصمیم گیری درست در مورد توزیع و تبلیغات است.

فقط با درک بازار هدف می توان یک برنامه بازاریابی موثر ایجاد و برای مشتری ارزش ایجاد کرد.  موضوعات مطرح شده، در بازاریابی کلی است و باید در بازاریابی سلامت نیز مورد توجه قرار گیرد.

مراحل مختلفی برای انتخاب بازار هدف وجود دارد:

  • تعریف بازار
  • تقسیم بندی بازار

که شما می بایست هر بخش را تجزیه و تحلیل کنید.

نقش بازاریابی دیجیتال در بازاریابی خدمات پزشکی

نقش بازاریابی دیجیتال در بازاریابی خدمات پزشکی
نقش بازاریابی دیجیتال در بازاریابی خدمات پزشکی

بازاریابی خدمات پزشکی دیجیتال، ساختارهای تجاری و بازاریابی پزشکی و مراقبت های بهداشتی و بهداشت را به طور کلی تغییر داده و آن را به یک زمینه آنلاین فراگیر تبدیل کرده است.

بهینه سازی موتور جست و جو، توسعه فعالیت هدفمند، شبکه های اجتماعی و در نهایت استفاده بیشتر از محتوای چند رسانه ای، تعامل بیمار و وفاداری دو طرفه افزایش یافته است.

باید دید که آیا تعامل مشتری با پرسنل پزشکی توسط اینترنت نامطلوب تضعیف شده است و آیا سیاست های وب سایت ها و رسانه های اجتماعی مورد بحث نیز بر بازاریابی پزشکی تأثیر گذاشته است یا خیر.  در این صورت،  بازاریابی خدمات پزشکی و مراقبت های بهداشتی به خوبی پیاده سازی شده است و می تواند به متخصصان کمک کند تا همه فعالیت های آنلاین را برنامه ریزی کنند.

در عصر جدید که امروزه رویکرد آن ها در زمینه دیجیتالی است، بازاریابی پزشکی و رسانه ای به بخشی مهم از رشد سازمان و حتی فعالیت های پزشکی تبدیل شده است.

هر روز تعداد بیشتری از افراد در جست و جوی اطلاعات در اینترنت از جمله اطلاعات بهداشتی هستند

واقعیت این است که هر روز تعداد بیشتری از افراد در جست و جوی اطلاعات در اینترنت از جمله اطلاعات بهداشتی هستند.در گزارشی توسط مرکز تحقیقات پیو، محققان خاطرنشان کردند:

هفتاد و دو درصد از کاربران اینترنت گفتند که در سال گذشته به دنبال یافتن اطلاعات بهداشتی و پزشکی به صورت آنلاین بوده اند.

و این بدان معناست که متخصصان، پزشکان، جراحان و بیمارستان ها باید حضور آنلاین داشته باشند.برنامه های بازاریابی با استفاده از سیستم های مدیریت ارتباط با مشتری را می توان در بخش تست خدمات مراقبت های بهداشتی قرار داد و نشان داد که چه خدماتی به بیماران و پزشکان مجوز پیدا کرده اند تا مارک مورد نظر خود را پیدا کنند. مارکی که در صفحات اصلی Google و سایر  موتورهای جست و جو ارائه می دهند.

چند تکنیک در بازاریابی خدمات پزشکی

چند تکنیک در بازاریابی خدمات پزشکی
چند تکنیک در بازاریابی خدمات پزشکی

تاکتیک ها و روش های زیادی برای اجرای استراتژی های بازاریابی خدمات پزشکی  وجود دارد که هر کدام می توانند در جای خود و با استفاده از ابزارهای خاص خود مفید واقع شوند.

اگر بتوان استراتژی بازاریابی خدمات پزشکی و پزشکی را به درستی برای هر سرویس و هر مرکز پزشکی تدوین کرد و توضیح داد، می توان انتظار داشت که تاکتیک های اجرایی کارایی و اثربخشی خود را داشته باشند.  در ادامه ی نوشتار، چند تاکتیک اجرایی را به اختصار بیان می کنیم.

تجارب مختلف ایجاد کنید

تجارب مختلف ایجاد کنید
تجارب مختلف ایجاد کنید

دنیای امروز دنیایی از تجربیات متفاوت است.  اگر 20 تا 30 سال گذشته را بررسی کنیم، در می یابیم که بیشتر خدمات و محصولات امروزی در کشور ما وجود دارد و این به معنای رقابت شدیدتر بین همه رقبای بازار است.

خدمات پزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیستند.  به عنوان مثال، بسیاری از بیمارستان ها تجهیزات تصویربرداری پیشرفته ای دارند و تفاوت قابل توجهی بین خدماتی که بیمارستان ها به بیمار ارائه می دهد، وجود ندارد.

بنابراین تفاوت بین مراکز درمانی دقیقاً تجربه متفاوتی است که یک بیمارستان یا مرکز درمانی برای بیمار یا خانواده بیمار ایجاد می کند.  بیایید کمی تأمل کنیم و ببینیم که چه تجربه متفاوتی می توانیم برای بیمار در مراکز درمانی خود ایجاد کنیم که هم کم هزینه باشد و هم برای بیمار جذاب و به یاد ماندنی باشد.

رضایت از دریافت خدمات

رضایت از دریافت خدمات
رضایت از دریافت خدمات

لطفاً در مورد این موارد خوب فکر کنید و ببینید که چه تجربه متفاوتی می توانیم برای بیمار ایجاد کنیم که متفاوت از سایر رقبا باشد. برای مثال؛ روزگاری اگر بانکی پیام تولد می فرستاد،  تأثیر خوبی در ذهن مخاطب می گذاشت.

بنابراین مراقب باشید تا از مسابقه عقب نیفتید و برای احساس خوب بیمار کار خلاقانه ایجاد کنید.  مطمئناً انجام چنین کارهایی نه تنها درآمد بالایی کسب می کند، بلکه از خوشحالی بیمار احساس خوبی خواهیم داشت.

پیگیری بیمار پس از مراجعه

پیگیری بیمار پس از مراجعه
پیگیری بیمار پس از مراجعه

همان طور که در بخش قبلی ذکر شد، به عنوان یک روش موثر برای ایجاد تجربه متفاوت برای بیمار، پیگیری بیمار می تواند یکی از این عوامل باشد.  اما واقعیت این است که پیگیری مشتری پس از خرید در واقع بخشی از بازاریابی است.

در علم بازاریابی گفته می شود که بازاریابی قبل از شروع ساخت محصول یا خدمات آغاز می شود و تا زمانی که کالا و خدمات از بین نرود، ادامه می یابد.  امروزه پیگیری مشتری با استفاده از ابزارهای جدید در بازاریابی دیجیتال به یک موضوع اساسی و مهم تبدیل شده است.

بنابراین باید به خاطر داشته باشیم که بازاریابی صحیح که منجر به درآمد بسیار بالایی می شود، تا زمان بهره برداری از مرکز درمانی ما ادامه خواهد داشت.

بنابراین، فراموش نکنیم که چگونه می توانیم مشتری را برای خدمات بعدی جذب کنیم.  یکی از ساده ترین راه حل ها، آگاهی دادن به بیمار در مورد معاینات مورد نیاز است.  چگونه به فکر راه اندازی سیستمی افتادیم تا بتوانیم اطلاعاتی در مورد بیمار داشته باشیم که وی را ترغیب به انجام آزمایش های غربالگری در زمان مناسب و حفظ سلامتی بیمار کند.

خلاقیت در تعامل با مشتری

خلاقیت در تعامل با مشتری
خلاقیت در تعامل با مشتری

مثلاً پس از ترخیص بیمار از بیمارستان بعد از یک هفته، مسئولیت تماس تلفنی با بیمار و خبر گرفتن از حال وی برای شخصی امکان پذیر نیست؟  شاید  سوالی در طول بهبودی بیمار در ذهن او ایجاد شود که بتواند نگرانی های او را پاسخ دهد. این اقدامات اجرایی بسیار کوچک می تواند باعث ایجاد احساس خوبی در مشتری شود که در نهایت منجر به مراجعه بعدی وی می شود.

برخی از فناوری های بازاریابی خدمات پزشکی

برخی از فناوری های بازاریابی خدمات پزشکی
برخی از فناوری های بازاریابی خدمات پزشکی

بازاریابی در پزشکی به دنبال ایجاد ارتباط با مردم و ارائه خدماتی است که آن ها را با مشارکت و همکاری با انواع مختلف خدمات پزشکی و محصولات آشنا کند.

این آشنایی و راهنمایی می تواند توسط مراکز و سازمان های دولتی برای راهنمایی مردم برای استفاده از یک خدمات پزشکی یا محصولی که برای فرهنگ، بهداشت یا پیشگیری از بیماری ها و مشکلات دنبال می شود، یا به صورت خصوصی توسط سازمان ها و مراکز و متخصصان در بخش های غیر دولتی  بازار رخ دهد.  از جمله فناوری های لازم برای بازاریابی خدمات  پزشکی، موارد زیر را می توان ذکر کرد:

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا
سیستم مدیریت محتوا

تولید محتوای مناسب یکی از با اهمیت ترین فناوری های یک برنامه بازاریابی برای جذب مشتری است.  محتوا می تواند از طریق انواع کانال های ارتباطی به مخاطبان بالقوه برسد.  بازاریابی محتوایی اعتبار برند شما را افزایش می دهد. زیرا ارائه محتوای درجه یک به مخاطبی که این روزها به همه سوالات او پاسخ می دهد، شما را به یک منبع و مرجع معتبر تبدیل می کند.

اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون بازاریابی
اتوماسیون بازاریابی

اتوماسیون اجازه می دهد تا محتوا و کمپین های تبلیغاتی در زمان مناسب به مخاطبان مناسب برسد و هزینه های ارتباط با مخاطبان از طریق منابع انسانی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

مدیریت منابع انسانی و سیستم ارتباط با مشتری

مدیریت منابع انسانی و سیستم ارتباط با مشتری
مدیریت منابع انسانی و سیستم ارتباط با مشتری

مدیریت ارتباط با مشتری و سیستم های مدیریت منابع انسانی این روزها با وجود فن آوری های مختلف از جمله نرم افزارهایی که بخش های مختلف و اعضای سیستم بیمارستان یا مراکز درمانی را در یک شبکه به هم متصل می کنند، از فناوری های مهمی هستند.  روابط مشتری را گسترش دهید و یک فرهنگ سازمانی یکپارچه ایجاد کنید.

رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی خدمات پزشکی

رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی خدمات پزشکی
رعایت اصول اخلاقی در بازاریابی خدمات پزشکی

در اجرای یک استراتژی بازاریابی پزشکی و مراقبت های بهداشتی، قبل از این که به فکر جذب مشتری بیشتر باشیم، باید تمرکز زیادی روی حوزه بازاریابی اخلاق پزشکی داشته باشیم.

در همین راستا، در استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات بهداشتی، ما سعی می کنیم تا فعالیت های پزشکی و سایر فعالیت های مرتبط را برای حفظ عملکرد خدمات پزشکی از طریق توسعه اصول و ارزش های اخلاقی در میان رقبا در این زمینه تعریف کنیم.

اگر می خواهید از تکنیک های تاثیر گذار در زمینه بازاریابی خدمات پزشکی استفاده کنید، باید بدانید که از یک طرف، بیوفیزیک با پیشینه گسترده در رشته هایی مانند پزشکی، فلسفه، حقوق، جامعه شناسی و  الهیات، و از سوی دیگر نهادها، کمیته ها و دادگاه هایی که به رسمیت شناخته اند، به اصول اخلاقی پایبند هستند.

در زمینه درمان و پزشکی، آن ها معتقدند که ارزش های انسانی مانند کرامت انسانی  حق زندگی و خود مختاری باید در تمام خدمات پزشکی مورد توجه قرار گیرد. بنابراین، هنگام تنظیم استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات پزشکی، شرط تمرکز بر اخلاق و توجه به کرامت انسانی نباید فراموش شود.

تغییر تدریجی صنعت پزشکی و شکل گیری مدل عملکرد جدید

تغییر تدریجی صنعت پزشکی و شکل گیری مدل عملکرد جدید، منجر به ظهور فضای رقابتی در این صنعت و در نتیجه منجر به ظهور استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات پزشکی شده است.

از این رو، یک مرکز مراقبت های بهداشتی برای ماندن در این بازار رقابتی به راهکارهای بازاریابی پزشکی نیاز دارد.  در استراتژی بازاریابی پزشکی و خدمات بهداشتی، تبلیغات و معرفی صحیح بخشی از این استراتژی با هدف ایجاد و حفظ روابط با مخاطب هدف است.

یکی از بحث های مداوم منتقدان توسعه بازاریابی سلامت، نگرانی در مورد بیش از حد تجاری کردن فعالیت های پزشکی است.  اگر چه این امر تا حد زیادی اجتناب ناپذیر است، اما واحدهای پزشکی ارائه دهنده خدمات پزشکی حق دارند تا فعالیت های خود را برای شناسایی به مخاطبان هدف خود اطلاع دهند.

از دیدگاه بازاریابی اخلاق پزشکی، ارتباطات بازاریابی پزشکی باید با واقعیت سازگار باشد. حتی اگر هدف، روشن کردن مسائل جذاب تر باشد.  بیمار به راحتی تحت تأثیر درد شدید قرار می گیرد زیرا به طور ذاتی تمایل به تسکین درد و درمان دارد.  از نظر اخلاقی، در بازاریابی پزشکی مدرن، اطلاعات ارائه شده نباید خلاف واقع باشد و بیمار را امیدوارانه در انتظار بگذارد.

محتوای پیام های تبلیغاتی باید صادقانه باشد

در بازاریابی خدمات پزشکی، محتوای پیام های تبلیغاتی باید صادقانه باشد و نباید انتظارات ناعادلانه ای را در مشتری ایجاد کند.  پزشک یا ارائه دهنده خدمات بهداشتی شما باید بتواند خدمات ادعا شده در تبلیغ را ارائه دهد.  به عنوان مثال؛ تبلیغات مربوط به کاهش وزن در چند روز، زیبایی پوست در مدت زمان کوتاه، افزایش قد در چند ماه و موارد مشابه، قطعاً ادعاهایی غیر واقعی می باشد.

در گذشته، تبلیغات و معرفی مناسب در این زمینه در شأن حرفه پزشکی بود و تنها راه برای به دست آوردن بیماران جدید، رضایت بیمار از مشاوره و ارزیابی متخصصان بالینی بود.

اما امروزه این تفکر دیگر مطابق با الزامات بیمارانی نیست که می خواهند بیشتر و بیشتر آگاه شوند. سازگار نیست  که امروزه، برای مراکز درمانی و کلینیک های پزشکی خصوصی، تبلیغات و اطلاع رسانی اخلاقی و مجاز است.

به شرطی که درست، صادقانه، بدون تبعیض و اصل باشد.  در نتیجه، افرادی که مسئول بازاریابی مراقبت های بهداشتی هستند، باید از کدهای اخلاقی حرفه پزشکی پیروی کنند و از طریق ارتباط صادقانه و بازاریابی انتظارات نا معقولی را در مشتریان ایجاد نکنند.

کلام آخر

در این مقاله سعی شد تا شما به مقدار کافی با بازاریابی خدمات پزشکی آشنا شوید و وقتی سخنی از آن به میان می آید، تصور کاملی در ذهن شما ایجاد گردد. اهمیت دریافت خدمات پزشکی برای بیماران و ارزش اعتماد سازی و تعدد مراجعه توسط آن ها به ارائه دهندگان را بررسی کردیم تا چنان چه یکی از دو دسته ی ذکر شده بودید، مطالب این مقاله به کارتان بیاید.

دیدگاهتان را بنویسید