عنوان نویسی چیست

عنوان نویسی چیست

فهرست مطالب

برای این که بدانید عنوان نویسی چیست پیشنهاد می کنیم تا این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید.

اگر قصد دارید برای کمپین های تبلیغاتی خود عنوان نویسی حرفه ای داشته باشید با ما تماس بگیرید.

09120647344

می دانید که عنوان اولین چیزی است که به چشم مخاطب می خورد و وی با خواندن آن تصمیم می گیرد که بقیه مطلب را بخواند یا از آن صرف نظر کند. پس این مبحث در تولید محتوا اهمیت بسیاری دارد.

بنابراین برای آگاهی و کسب اطلاعات راجع به این موضوع حساس، می توانید به مطالعه این مقاله بپردازید.

 فهرست مطالب
  1. دلیل عنوان نویسی چیست ؟
  2. اهمیت عنوان نویسی چیست ؟
  3. چگونه یک عنوان عالی خلق کنیم؟
  4. نیاز تمام مطالب به عناوین قوی
  5. فرمول های عنوان نویسی را بیان نمایید.
  6. برای عنوان نویسی جذاب چه چیزهایی لازم است؟
  7. چگونه عنوان خوب بنویسیم؟

 

دلیل عنوان نویسی

دلیل عنوان نویسی
دلیل عنوان نویسی

با نوشتن عنوان می توانید درک خوبی از مطالب به مخاطبان بدهید و در واقع چیزی که بیشتر انگیزه کاربران را برای بازدید از وب سایت شما و خواندن مطالب شما ایجاد می کند، عنوان جذابی است که می نویسید.

استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای شما بسیار مهم است. زیرا این عنوان باعث افزایش بازدید وب سایت شما می شود و مخاطبان شما را به خواندن مطالب شما ترغیب می کند.

اهمیت عنوان نویسی

اهمیت عنوان نویسی
اهمیت عنوان نویسی

از نکاتی که در بخش های قبلی مطرح شد، حتماً به اهمیت نوشتن عناوین در مطالب پی برده اید. عنوان شما اولین چیزی است که مخاطب می بیند و راهی برای بازدید از وب سایت شماست.

بنابراین اگرچه به خود محتوا حساس هستید، اما باید به عنوان در محتوا نیز حساس باشید. تکنیک استفاده از استراتژی های نوشتن عنوان محتوا در ادامه ارائه خواهد شد. بسته به نوع محتوا و هدف، شما می توانید از یکی از روش های نوشتن عنوان استفاده کنید و مطالب ذکر شده را در مطالب خود در جهت افزایش بازدید به کار ببرید.

پیشنهاد می کنیم از پست قالب تولید محتوا اینستاگرام دیدن کنید.

چگونه یک عنوان عالی خلق کنیم؟

چگونه یک عنوان عالی خلق کنیم؟
چگونه یک عنوان عالی خلق کنیم؟

برای دریافت پاسخ این سوال باید گفت که این نکته کاملاً به افرادی که آن را می نویسند، بستگی دارد و دو مورد زیر برای نویسنده ای که می خواهد محتوا بنویسد مهم است:

  • آن ها باید کاربران هدف خود را درگیر کنند.
  • آن ها باید برای کاربران هدف خود ارزش قائل شوند.

وقتی از بهترین روش های عنوان بندی مطالب صحبت می کنیم، در مورد مفهوم خلاقیت صحبت می کنیم. به عنوان مثال، عنوانی مانند “چرا کودک من به یک حساب پس انداز نیاز دارد” ممکن است عنوانی جذاب و خلاقانه درباره موضوعات اقتصادی یا حتی اطلاعات مربوط به یک کودک باشد، اما این یک عنوان نیست که بتواند کاربر هدف را تحت تأثیر قرار دهد. یک عنوان خلاقانه که به جذب کاربر کمک نکند، برای کار ما مناسب نیست.

ساخت یک عنوان عالی به خلاقیت و همچنین درگیر کردن کاربران هدفمند نیاز دارد. در واقع، آن ها عناوینی را دوست دارند که به کاربران هدف ما حس بهتری از زندگی می دهند.

نیاز تمام مطالب به عناوین قوی

نیاز تمام مطالب به عناوین قوی
نیاز تمام مطالب به عناوین قوی

قبل از شروع به نوشتن یک عنوان برای محتوا، باید نگاهی بیندازیم که چرا یک مطلب خوب به یک عنوان قوی نیاز دارد.

این موضوع را با یک مثال توضیح می دهیم. تصور کنید که شما یک پرستار هستید و با مدیتیشن آشنا شدید و به آن علاقه زیادی دارید. بنابراین می خواهید در مورد رابطه مدیتیشن و پرستاری مطالبی را بیاموزید. شما از کلمات کلیدی مانند “پرستاری”، “مدیتیشن” استفاده می کنید و اگر “مدیتیشن” را یک جست و جوی ساده بکنید، نتایج زیر را به دست می آورید:

  • فواید مدیتیشن روزانه برای یک پرستار
  • چرا پرستاران آگاه بهترین ارتباطات را برقرار می کنند؟
  • مدیتیشن چگونه بر پرستاران تأثیر می گذارد؟

این عناوین ممکن است محتوای بسیار مشابهی به شما ارائه دهند، حتی ممکن است همه آن ها از یک منبع ساخته شده باشند. اما همان طور که مشاهده می کنید، عناوین ارائه شده متفاوت و جالب هستند.

عناوین جذاب می تواند به شما در جلب توجه به مقاله یا یک نوشته کمک کند و حتی باعث شود تا چندین صفحه از یک مقاله طولانی و ضعیف تنها به خاطر عنوان مطالعه شود. این تاثیری است که یک عنوان خوب به محتوا می گذارد.

فرمول های عنوان نویسی

فرمول های عنوان نویسی
فرمول های عنوان نویسی

در این بخش از مقاله عنوان نویسی چیست چند فرمول کاربردی را ذکر خواهیم کرد.

هر بازاریاب یا بلاگر محتوا دارای یک یا چند عنوان فرمول است. قبل از تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع فرمول عنوان، تعداد موضوعات محتوایی که قبلاً دارای عناوین مختلف بودند را بررسی کنید. به این ترتیب، فرمول را پیدا خواهید کرد که واقعاً در مورد محتوای خاص شما صدق می کند.

برخی از سازندگان محتوا ترجیح می دهند که قبل از انتخاب عنوان، مطالب خود را بنویسند. این به نظر هوشمندانه می آید. زیرا به نظر ما، هیچ قانون خاصی در این زمینه وجود ندارد و روش هایی که برای استراتژی محتوای ما مفید هستند، ممکن است برای شما مناسب نباشد.

فرمول اول ” روش …

فرمول اول " روش ...
فرمول اول ” روش …

چند بار از این فرمول برای نامگذاری مطالب خود استفاده کرده اید؟ معمولاً این نوع عناوین مانند یک آهنربای اجتماعی در ذهن افراد باقی می ماند. به این ترتیب هزاران نفر چنین مطالبی را می خوانند و در شبکه های اجتماعی مختلف به اشتراک می گذارند. در اینجا چند نمونه از این عناوین آورده شده است:

  • روش های موفقیت در دیجیتال مارکتینگ
  • 5 روشی که برای شروع کسب و کار آنلاین به کارتان خواهد آمد
  • 15 روش برای بیشتر دیده شدن

فرمول دوم ” خلاص شدن از…

فرمول دوم " خلاص شدن از...
فرمول دوم ” خلاص شدن از…

کسی را سراغ دارید که نخواهد از شر مشکلات آزار دهنده ای که مدام با آن روبرو است، خلاص شود؟ وقتی عنوان خود را براساس گرایش های روانشناختی افراد بنویسید، مخاطب را برای نوشتن اثر خود جذب می کنید؛ بنابراین آن ها آن را تا انتها می خوانند.

این عناوین اغلب برای سلامت و محتوای درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. افراد به دنبال راهی برای درمان یا تسکین مشکلات جسمی و روحی خود مانند آکنه، زخم های پوستی، فشار خون بالا، بوی بد دهان یا افسردگی و افکار منفی هستند.

در واقع، عنوان وعده حل مسئله، خوانندگان را ترغیب می کند تا سه مرحله زیر را انجام دهند:

  • روی عنوان کلیک کنند
  • اولین پاراگراف را بخوانند تا ببینند که آیا پاسخ سوال آن ها در این مقاله است.
  • تا آخر بخوانند و اقدام کنند.

علاوه بر محتوای سلامت، از این عناوین می توان برای مطالب مختلف دیگری نیز استفاده کرد. به عنوان مثال:

  • چگونه از شر پیام های تبلیغاتی خلاص شویم؟
  • 5 روش برای خلاصی از دلهره ویروسی شدن گوشی

فرمول سوم ” آیا می خواهید…

فرمول سوم " آیا می خواهید...
فرمول سوم ” آیا می خواهید…

این سبک نوشتاری معمولاً ترافیک زیادی نیز ایجاد می کند. همان طور که عرض شد، چنین عناوینی خوانندگان را به مشارکت در بحث جلب می کند و آن ها را از وب سایت و محتوای شما راضی می کند. نمونه هایی از این عنوان ها عبارتند از:

 

  • آیا می خواهید بلاگر موفقی شوید؟
  • آیا می خواهید کسب و کارتان رونق بگیرد؟
  • آیا می خواهید بازیگر شوید؟

برای عنوان نویسی جذاب چه چیزهایی لازم است؟

برای عنوان نویسی جذاب چه چیزهایی لازم است؟
برای عنوان نویسی جذاب چه چیزهایی لازم است؟

 حالت اول: تفکر خلاق

 

هنگام نوشتن یک عنوان جذاب، یکی از اولین مواردی که می تواند به شما کمک کند، تفکر خلاق است. در روزهای اول، نوشتن بسیار دشوار خواهد بود. اما با گذشت زمان، وقتی متن ها و عناوین دیگر را می خوانید، این مانع برطرف می شود و تنها راه نوشتن یک عنوان جذاب، تمرین و مطالعه است.

یکی از تمریناتی که می تواند به شما در تحریک تفکر خلاقیت کمک کند، یافتن موضوعی در اینترنت و نوشتن هر عنوان جالب توجهی است که در 5 دقیق فکر می کنید. (تقریباً 100 عنوان) نیازی به صرف انرژی زیاد در این تمرین نیست. فقط عنوان را بنویسید و در پایان بهترین عنوان را انتخاب کنید.

نکته ای که باید به خاطر بسپارید این است که برای مخاطبان و بازدیدکنندگان خود عناوین بنویسید، نه برای خودتان. هنگام نوشتن، سعی کنید تا با افراد دیگر مشورت کنید، نه این که فقط با نظرات شخصی خود پیش بروید. این به شما کمک می کند تا سلیقه کاربران دیگر را درک کنید.

حالت دوم: از قدرت کلمات برای نوشتن عناوین جذاب استفاده کنید

کلمات مهمترین و اصلی ترین نقش را در عناوین جذاب بازی می کند. در واقع شما باید بتوانید از قدرت کلمه برای افزایش جذابیت عنوان و محتوا استفاده کنید.

  • از اعدادی استفاده کنید که تأثیر زیادی روی مخاطب دارند.
  • از کلمه های موثر استفاده کنید.

در نکته دوم، ما به کلمات اثر گذار اشاره می کنیم، استفاده از کلمه “ساده و آسان” و البته استفاده از این دو کلمه و کلمات دیگر می تواند نقش مهمی در تولید عناوین جذاب داشته باشد. استفاده از این کلمات در عنوان می تواند مخاطب را به خود جذب کند.

حال در ادامه مقاله عنوان نویسی چیست به ذکر چند نکته در رابطه با اصول عنوان نویسی درست اشاره خواهیم کرد.

چگونه عنوان خوب بنویسیم؟

چگونه عنوان خوب بنویسیم؟
چگونه عنوان خوب بنویسیم؟

از کلمات مناسب عنوان استفاده کنید

از کلمات مناسب عنوان استفاده کنید
از کلمات مناسب عنوان استفاده کنید

کلماتی وجود دارند که مفهوم مثبتی دارند، انگیزه آور هستند و استفاده از آن ها احساس مخاطب را بیدار می کند و آن ها را ترغیب می کند تا بیشتر با شما باشند. ضروری است چنین کلماتی را بلد باشید و از آن ها در موقعیت های بجا و درست بهره بجویید.

یک سوال موثر بپرسید

یک سوال موثر بپرسید
یک سوال موثر بپرسید

ماهیت سوال، ابهام برانگیز و تحریک کننده است.به خصوص اگر سوالات به درستی و با دقت انتخاب شده باشند. سوالاتی که همیشه در مخاطب وجود دارد، می تواند یکی از بهترین مباحث برای تولید محتوا باشد.

متن سوال و کلمات به کار رفته در آن باید تا حد امکان کنجکاوی مخاطب را برانگیزد و آن ها را به خواندن ادامه متن ترغیب کند.

یک عنوان کوتاه بنویسید

یک عنوان کوتاه بنویسید
یک عنوان کوتاه بنویسید

یکی از اشکالات اصلی عناوین محتوایی، طولانی بودن آن هاست. اولین حسی که یک عنوان طولانی در خواننده ایجاد می کند، این است که سازنده محتوا تمام انرژی خود را صرف جا دادن کل متن در چند کلمه و دستیابی به حداکثر تأثیر در این محدوده کرده است.

نوشتن یک عنوان طولانی نه تنها به جلب توجه به آن کمک نمی کند، بلکه خواننده احتمالاً از آن صرف نظر می کند و ترجیح می دهد تا با بقیه مطالب درگیر نشود.

البته، گاهی اوقات شما نیاز به نوشتن عناوین طولانی دارید، اما این نباید قالب اصلی تولید محتوا باشد.

پیشنهادی ویژه را در متن تیتر عنوان کنید

پیشنهادی ویژه را در متن تیتر عنوان کنید
پیشنهادی ویژه را در متن تیتر عنوان کنید

چنان چه هدف از ایجاد محتوا ارائه خدمات یا محصول خاصی است، بهتر است پیشنهاد فوق در عنوان ذکر شود.

به این ترتیب مخاطب ترغیب می شود و از همان ابتدا می داند که موضوع چیست.

از Google Trends کمک بگیرید

از Google Trends کمک بگیرید
از Google Trends کمک بگیرید

عنوان محتوا و کلمه کلیدی محتوا باید به درستی انتخاب شود تا شانس دیدن محتوای تولید شده افزایش یابد. بنابراین می توانید از ابزاری مانند Google Trend استفاده کرده و کلمات مورد نظر خود را با یکدیگر مقایسه کرده و بهترین و پرکاربردترین کلمات را انتخاب کنید.

فونت مناسب

فونت مناسب
فونت مناسب

با وجود سادگی این نکته، بسیاری از نویسندگان آن را نادیده می گیرند یا به سادگی از آن می گذرند. این قانون ساده معیاری را در ذهن مخاطب ایجاد می کند و مشخص می کند که شما تا چه میزان حرفه ای هستید.

قلم مناسب اولین برخورد خواننده با محتوا است. بنابراین، باید به درستی انتخاب شود تا تعامل خوبی با آن داشته باشد و آزار دهنده و غیرحرفه ای نباشد.

حس کنجکاوی را تحریک کنید

حس کنجکاوی را تحریک کنید
حس کنجکاوی را تحریک کنید

اگر فکر می کنید که مطالب شما دارای نکات جالب و موثری است، سعی کنید با استفاده از کلمات مناسب در نگاه اول، حس کنجکاوی خواننده را برانگیخته و در نتیجه شانس خواندن متن اصلی را افزایش دهید.

کسانی که عنوان طولانی می‌نویسند، شانس ایجاد کنجکاوی در خواننده را از خود سلب می‌کنند. قرار نیست تیتر محتوا، توضیحی کامل بر تمام متن باشد. اشاره‌ای که باعث کنجکاوی خواننده شود، امکان مراجعه به ادامۀ متن را افزایش می‌دهد.

خوانندگان را بررسی کنید

خوانندگان را بررسی کنید
خوانندگان را بررسی کنید

از آنجا که یکی از اهداف مخاطب ایجاد مزایا و نفوذ از مطالب است، متن هایی که این امکان را در اختیار مخاطب قرار می دهند، درصد بیشتری از توجه را به خود جلب می کنند.

اگر محتوای مناسبی دارید، سعی کنید با انتخاب عنوان مناسب، خواننده را بسنجید تا رابطه نزدیک تری با او برقرار کنید.

هشدار بدهید و اعلام خطر کنید

هشدار بدهید و اعلام خطر کنید
هشدار بدهید و اعلام خطر کنید

وقتی می خواهید محتوای جدیدی ارائه دهید، اگر هشداری در ذهن خود دارید، یا فکر می کنید که می تواند یک هشدار تلقی شود و برای خواننده تلنگر باشد، این احساس را هنگام نوشتن عنوان ایجاد کرده و به مخاطب القا کنید.

از نام ها و عناوین معروف استفاده کنید

از نام ها و عناوین معروف استفاده کنید
از نام ها و عناوین معروف استفاده کنید

شهرت عناوین و نام های محبوب می تواند به تأیید محتوای شما کمک کند. البته، در این حالت، محتوا باید به اندازه عنوانی که اعتبار را کسب می کند، از کیفیت و جذابیت بالایی برخوردار باشد.

کلام آخر

گفتیم که عنوان در نوشتن یک مطلب و مقاله بسیار اهمیت دارد. اگر عنوان خوبی ارائه ندهید، خواننده از خواندن نوشته شما منصرف می شود. پس با اتکا به مطالب این مقاله و مواردی که اکنون پس از مطالعه آن می دانید، انتظار می رود که به اهمیت عنوان و نکاتی درباره ی نوشتن صحیح آن آگاهی پیدا کرده باشید.

از اینکه تا انتهای پست عنوان نویسی چیست با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم از خواندن پست عنوان نویسی چیست بهره لازم را برده باشید.

b2n

دیدگاهتان را بنویسید