ساخت نقشه سایت (Sitemap.xml) + ساخت فایل ربات (Robots.txt) برای سایت

sitemap robots create min

فهرست مطالب

سلام دوستان، با جلسه ای دیگر از آموزش تخصصی سئو در خدمت شما عزیزان هستم و توی این جلسه می خوام که نحوه ساخت نقشه سایت (sitemap.xml) و همچنین ساخت فایل ربات سایت (robots.txt)در خدمت شما عزیزان هستم. چون این دو فایل از فایل های مهم برای وب سایت و سئوی سایت محسوب میشن پس حتما باید بعد از اینکه سایتمان را به گوگل معرفی کردیم حتما باید این دو فایل رو به بهینه ترین نحو بسازیم و به موتورهای جستجو و سایت خودمون معرفی بکنیم. پس در ادامه همراه ما باشید تا کاربرد این دو فایل رو بدونیم و چرا این دو فایل از فایل های مهم برای وب سایت محسوب میشن.

چرا نقشه سایت (sitemap.xml) مهم هست؟

بزارید کاربرد نقشه سایت برای سئو رو با یک مثال بهتون بگم، اگر شما دنبال یک خونه در یک شهر بزرگ باشید باید حتماً نقشه این شهر را داشته باشید و بتونید به جای مورد نظر خودتون برید، چون یک شهر حاوی میلیونها خیابان و یا میلیون‌ها کوچه هستش و شما نمیتونید تک به تک این کوچه ها رو بگردید و آدرس خودتان را پیدا کنید. پس شما هم اگر خودتان را جای گوگل بگذارید وقتی به یک که تمامی صفحات و لینک ها رو توی این نقشه سایت قرار دادید و گوگل می توانید تمامی صفحات و لینک ها رو بشناسه سایت مراجعه می کنید با انبوهی از لینک ها و صفحات مواجه میشه و میتونه به راحتی این صفحات رو با استفاده از نقشه سایت تشخیص بده.

چون اگر سایت شما نقشه نداشته باشه، خیلی از صفحات و لینکها از دید گوگل حذف می‌شوند و ایندکس نمیشن. پس فایل نقشه سایت (sitemap.xml) یکی از فایل های مهمی است که حتماً باید در وب سایت شما وجود داشته باشه و در ادامه می خواهیم یک نقشه سایت بسیار بهینه ایجاد بکنیم.

اصولاً نقش سایت مسیری همانند مسیر زیر داره که میتونید نقشه سایت همه سایتها رو مشاهده کنید :

www.YourWebsite.com/sitemap.xml

چرا فایل ربات (robots.txt) مهم هست؟

فایل robots.txt یک فایل با پسوند txt هستش  که مخصوصاً یک فایل متنی محسوب میشه که در مسیر اصلی یا روت اصلی سایت قرار میگیرد و وظیفه این فایل اینه که بخش هایی که قابل دسترسی برای خزنده های موتورهای جستجو هستند رو و اونایی که نیستن رو مشخص میکنه، و موتورهای جستجو هم از این قوانین پیروی می کنند و بر طبق این فایل محتوایی سایت رو میشناسند. تقریبا میشه گفت که خزنده های موتورهای جستجو اولین فایلی که بررسی می‌کنند همین فایل robots.tx هستش و بعد از اون محتوای سایت رو بررسی و تشخیص میدن.

برای اینکه به این فایل در انواع سایت ها دسترسی داشته باشید می توانید از مسیر زیر اقدام کنید.

www.YourWebsite.com/robots.txt

و اگر هم این فایل در سایت شما وجود نداشته باشه، موتورهای جستجو میان و تمامی محتوای سایت را از صفحات و لینک ها گرفته و تمامی بخش های سایت رو ایندکس می کنن.

🟡 آموزش ساخت نقشه سایت (sitemap.xml)

با این توضیحاتی که دادیم در این بخش این رو یاد می گیریم که چطور نقشه سایت بهینه و خوبی را برای سایت ایجاد بکنیم.

در بخش آموزش نصب و پیکربندی افزونه یواست سئو  گفتم که چطوری این افزونه رو نصب و پیکربندی اون رو انجام بدید،  وقتی شما این افزونه را نصب و پیکربندی انجام میدید، توی بخش پیشخوان وردپرس به منوی سئو بیاید و روی عمومی کلیک کنید :

سپس در صفحه باز شده به زبانه یا تب امکانات بیاید و در بخش امکانات نقشه های XML سایت رو پیدا کنید و روی “علامت سوال” کنارش کلیک کنید :

وقتی روی آیکون ؟ کلیک کردید در زیر لینکی براتون باز میشه که عنوان هست مشاهده نقشه سایت روی این دکمه کلیک کنید :

وقتی شما روی این لینک کلیک کردید، نقشه سایت رو براتون میاره که این همون نقشه سایت بهینه برای سایت شما محسوب میشه. و تا الان ما تونستیم نقشه سایت بهینه برای سایت ایجاد بکنیم و در ادامه باید یاد بگیریم که چطور این فایل رو به سرچ کنسول گوگل یا همان گوگل معرفی بکنیم.

🔵 معرفی نقشه سایت به گوگل

نوبت به این میرسه که ما این نقشه سایت که ایجاد کردیم را به سرچ کنسول گوگل معرفی بکنیم. برای این کار به سرچ کنسول گوگل برید و در پیشخوان سرچ کنسول در سمت چپ در بخش Index روی Sitemap کلیک بکنید و سپس در بخش Add A New Sitemap عبارت “sitemap_index.xml” رو وارد بکنید و در آخر روی دکمه Submit کلیک کنید همانند تصویر زیر :

وقتی روی دکمه Submit کلیک کردید سایت مپ شما به گوگل ارسال میشه و بعد از چند ساعت گوگل این نقشه سایت رو تایید میکنه.و شما باید با اطلاعیه مانند تصویر زیر روبرو بشید که تایید میکنه نقشه سایت به خوبی به گوگل ارسال شد.

بعد از گذشت چندین ساعت گوگل سایت رو تایید میکنه.

🟡 آموزش ساخت فایل ربات سایت (Robots.txt)

برای ساخت فایل Robots.txt  نیاز به هیچ افزونه ای نداریم و برای اینکار شما به آدرس زیر برید :

https://www.seoptimer.com/robots-txt-generator

  1. سپس در صفحه باز شده گزینه Default – All Robots are روی Allowed تنظیم کنید. این هم مشخص میکنه که سایت شما همیشه برای خزنده های موتورهای جستجو باز باشه یعنی اجازه دسترسی به سایت شما و صفحات را داشته باشند.
  2. گزینه Crawl-Delay رو میتونید خودتون تنظیم کنید، و این مشخص میکنه که از خزنده های گوگل یا خزندهای موتورهای جستجو هر چند ثانیه یک بار سایت شما را بررسی کنن.
  3. در بخش Sitemap، آدرس نقشه سایت خودتون رو به صورت کامل وارد کنید.
  4. در بخش Search Robots موتور جستجوی مورد نظری که سایت شما دررون اون ایندکس شده رو تو این قسمت انتخاب کنید که طبق معمول ما باید Google رو انتخاب کنیم.
  5. سپس در بخش Restricted Directories که شامل چندین جای فیلد هستش ما باید آدرس صفحاتی یا مسیر هایی رو که نمی خواهیم خزنده ها بهش دسترسی داشته باشند رو درون دو تا “// “وارد میکنیم.در این بخش باید دقت کنید که فقط صفحاتی  یا مسیر هایی را که نمی خواهید توی گوگل ایندکس بشن رو توی این قسمت وارد کنید. 
  6. سپس در مرحله آخر روی دکمه آبی رنگ Create and Download Robots.txt کلیک کنید تا فایل ربات ساخته بشه و دانلود بشه. و در زیرش میتونی پیش نمایشی از فایده ربات خودتون رو مشاهده کنید.

سپس بعد از دانلود فایل این فایل را باید شما در روت اصلی سایتتون آپلود کنید.

خب دوستان عزیز، تا اینجا ما تونستیم یک نقشه سایت و یک فایل ربات سایت رو ایجاد بکنیم و اون رو با موفقیت به سایتمون و موتورهای جستجو معرفی بکنیم.

🎬 فیلم آموزشی

۱ دیدگاه دربارهٔ «ساخت نقشه سایت (Sitemap.xml) + ساخت فایل ربات (Robots.txt) برای سایت;

  1. با تشکر از شما برای برخی مشکلات که مدتها پیش داشتم خیلی به من خدمت کردید و نتوانستم راه حلی برای آن پیدا کنم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید