دیجیتال برندینگ چیست

دیجیتال برندینگ چیست

فهرست مطالب

با ما همراه شوید تا بیشتر با سوال دیجیتال برندینگ چیست آشنا شوید.

دیجیتال برندینگ پروسه ای متناسب با خلاقیت است که به جهت سهولت برقراری رابطه با مشتریان و محصولاتی که ارائه می دهید فعالیت می کند. اگر در آغاز یک کسب و کار هستید باید بلافاصله پس از شروع فعالیت یا ارائه ی خدمات ابتدا به سمت هویت سازی بروید.

در واقع هویت یک محصول برند در نقش شناسنامه ی آن عمل می کند و معرف اوست. این هویت سازی می تواند برخی از سوالات مشتریان برند شما از جمله نوع محصول تولید شده، مزایای خرید محصولات از برند شما، میزان رفع نیاز مشتریان و … را پاسخ دهد.

بازاریابی دیجیتال و ساختن برند در بالا رفتن جایگاه شما موثر است. با به کار گیری دیجیتال برندینگ شما می توانید به بالا بردن سطح آگاهی و سبک برند خود جهت شناسایی آن به افراد در دنیای واقعی کمک بسزایی کنید. اما چیزی که اهمیت پیدا می کند این سوال است که دیجیتال برندینگ چیست؟ در ادامه ی مطلب با ما همراه باشید تا به این سوال شما پاسخ دهیم.

دیجیتال برندینگ چیست؟

دیجیتال برندینگ چیست؟
دیجیتال برندینگ چیست؟

هر شخصی به عنوان صاحب یک کسب و کار می تواند از اینترنت در حوزه ی توسعه ی آن استفاده های زیادی بکند. در حال حاضر سبک زندگی انسان ها با دنیای دیجیتال گره خورده است و استفاده از وسایل دیجیتال در زندگی اکثریت به امری ضروری تبدیل شده است.

ممکن است با شنیدن عنوان سوال دیجیتال برندینگ چیست؟ کمی گیج شوید و ابهامات در ذهنتان پررنگ تر شود اما نگران نباشید به زبان ساده پاسخ سوال را شرح خواهیم داد.

در واقع در ساده ترین بیان باید بگوییم به جهت برقراری ارتباط موثر بین مردم و منابعی مثل سایت ها یا شبکه های اجتماعی از دیجیتال برندینگ استفاده می کنند. اجازه دهید با ذکر یک مثال این موضوع را عنوان کنیم.

اگر جز افرادی هستید که در رده ی میان سالی قرار دارید یعنی بین سنین 40 تا 50 قطعا به یاد دارید که در زمان جوانی وقتی نیاز به خرید کفش داشتید اولین و بهترین فروشگاهی که به ذهنتان می رسید کفش ملی بود.

در آن زمان استفاده از وسایل دیجیتال و برندسازی از طریق آن مرسوم نبود

در آن زمان استفاده از وسایل دیجیتال و برندسازی از طریق آن مرسوم نبود. بنابراین هر برندی که کیفیت بالایی داشت از طریق اطلاع مردم به یکدیگر و یا انجام تبلیغات در روزنامه ها و تلویزیون به شهرت می رسید.

اما در حال حاضر شما به هر چیزی که نیاز پیدا می کنید در هر ساعتی از شبانه روز می توانید به سراغ اینترنت بروید و آن را به صورت دیجیتال خریداری کنید. بله درست متوجه شدید در این مطلب با بیانی آسان مفاهیم برند و در کنار آن برند سازی را شرح دادیم.

در حال حاضر با توجه به توسعه ی بازار و رقابت تنگاتنگی که بین رقیبان کاری وجود دارد هر شخصی که صاحب یک کسب و کار است برای افزایش فروش و جذب مشتری کارهای زیادی انجام می دهد. اگر بخواهیم یک نمونه از کارهایی که صاحبان کسب و کار انجام می دهند را نام ببریم می توانیم به ساختن برند اشاره کنیم.

در این راستا افرادی که در امر تبلیغات فعالیت می کنند تلاش می کنند تا حس مثبتی را در ذهن مشتریان یک برند ایجاد کنند. در حال حاضر انجام این تبلیغات در بستر فضای دیجیتال صورت می گیرد تا با دسترسی بیشتر مردم و همچنین امکانات بسیار زیاد این محیط خاطره ی خوشی از برند برای مشتریان ایجاد شود.

به همه ی این فعالیت ها دیجیتال برندینگ می گوییم. در این تعریف از موضوع فضای دیجیتال استفاده کردیم که این مفهوم بای برخی از افراد شبهاتی به همراه دارد. به همین دلیل قصد داریم توضیحات مختصری در مورد مفهوم فضای دیجیتال و به طور کلی دنیای دیجیتال بدهیم.

دنیای دیجیتال کجاست؟

دنیای دیجیتال کجاست؟
دنیای دیجیتال کجاست؟

تصور اشتباهی در میان عده ای از افراد وجود دارد که فکر می کنند دنیای دیجیتال به خاطر وجود کلمه ی دیجیتال فقط به اینترنت بستگی دارد و در زمینه ی سایت ها و شبکه های اجتماعی و … محدود می شود. اما باید بگوییم این تفکر اشتباه است و دنیای دیجیتال تا این حد محدود نیست. مثلا وقتی شما در سطح شهر تردد می کنید حتما به تابلوهای تبلیغاتی نگاه کرده اید. این تابلوها هم دیجیتالی هستند.

و یا حتی مثال عینی تر وسیله ای است که تقریبا می توان گفت در اکثر خانه های مردم وجود دارد. این وسیله چیزی نیست جز تلویزیون. هر لحظه ای از شبانه روز که شما در حال تماشای تلویزیون باشید می بینید که تبلیغات زیادی برای شناخت محصولات و خدمات مختلف در آن ارائه می شود. به همین جهت است که می گوییم در دیجیتال برندینگ فقط از شبکه های اجتماعی و … استفاده نمی کنیم.

فایده های دیجیتال برندینگ

فایده های دیجیتال برندینگ
فایده های دیجیتال برندینگ

پس از درک مفهوم دیجیتال برندینگ چیست؟ حال می خواهیم به بیان فایده های آن بپردازیم تا پس از آشنایی با فواید به سمت بکارگیری دیجیتال برندینگ در توسعه ی کسب و کار خود برود.

پس مطالب پایین را از دست ندهید و ما را همراهی کنید. اگر در تبلیغات برند خود از دنیای دیجیتال بهره نگیرید مثل این است که ماشینی سوار شوید که فاقد لاستیک باشد. مشخص است که برند شما در این صورت پله های ترقی را طی نکرده و یا به سختی طی خواهد کرد.

نشانه گیری مشتریان

نشانه گیری مشتریان
نشانه گیری مشتریان

وقتی اقدام به معرفی برند از طریق فضاهای مختلف مثل شبکه های اجتماعی می کنید در واقع در حال ایجاد رابطه و تعامل بین مشتریان و برند مورد نظرتان هستید. از طریق این فضا می توانید با مشتری هایتان صحبت کنید و همچنین نظرات و احساس آنها را نسبت به کیفیت محصولات نیز متوجه شوید.

بیشتر مشتریان شما از شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، توییتر و … استفاده می کنند. از این طریق می توانید برخی از مشتریان و نوع سلیقه و نیاز آنها را بشناسید.

اگر بتوانید گروه سنی مخاطبان خود را به صورت حدودی مشخص کنید می توانید آن را در تولید محصولات خود لحاظ کنید. مثلا اگر گروه عمده ای از مخاطبان شما در رده ی سنی جوان قرار دارند بنابراین شما می توانید در تولید محصولات رنگ های شادتر و تنوع بیشتری به کار ببرید.

دیجیتال برندینگ این امکان را به صاحب یک کسب و کار می دهد تا تمرکز ویژه ای بر روی دسته های معینی از مخاطبان از طریق فضای دیجیتال  را می دهد.

یک شرکت را در نظر بگیرید که سال هاست کار تولید لباس ورزشی انجام می دهد

به مثالی که می زنیم خوب توجه کنید. یک شرکت را در نظر بگیرید که سال هاست کار تولید لباس ورزشی انجام می دهد. این شرکت در شبکه های اجتماعی از یک هشتگ مشخص استفاده کرده است.

هر مشتری که از این برند لباس ورزشی های خود را تهیه می کند به دنبال این است که پس از پوشیدن و استفاده از لباس آن را در فضای مجازی به اشتراک بگذارد و از هشتگ مربوطه نیز استفاده کند.

الان اگر شما آن هشتگ را در فضای مجازی جستجو کنید پست های زیادی را در این رابطه می بینید که تعدادشان از 150 هزار تا نیز بالاتر رفته است. استفاده از این کلید واژه باعث شد تا مشتریان این برند حس کنند از دیگران متمایز هستند و در یک گروه مشخصی قرار گرفته اند.

که با تهیه ی لباس ورزشی آنها امکان ورود به این گروه در فضای دیجیتال را پیدا می کنند. عضویت در این گروه عظیم که از طریق به کار بردن کلید واژه در پست های مشتریان انجام می شود حس رضایت را در مشتری ایجاد می کند.

پیشنهاد می کنیم از سایر مطالب سایت آیلین وب دیدن کنید.

برقراری رابطه ای مفید با مشتریان

برقراری رابطه ای مفید با مشتریان
برقراری رابطه ای مفید با مشتریان

در صورتی در حوزه ی دیجیتال برندینگ احساس رضایت و موفقیت می کنید که مشتریان برند حس کنند با شما وارد رابطه ای متقابل شده اند.

در حال حاضر مشتریان در عین این که از فضاهای دیجیتالی برای برقراری ارتباط با برند شما استفاده می کنند با دوستان و فامیل یا به طور کلی اعضای خانواده نیز در همین فضا تعامل دارند.

قطعا نوع ارتباطی که یک مشتری با برندی که از آن خرید می کند دارد کاملا نسبت به نوع ارتباطی که یک شخص با دوستان صمیمی و یا اعضای خانواده اش دارد متفاوت است.

در عین این که شما به عنوان صاحب یک کسب و کار نباید با مشتری هایتان به اندازه ی اعضای خانواده صمیمی باشید. اما می توانید با آنها ارتباطی گرم و صمیمی برقرار کنید که احساس خوبی را برایشان فراهم کنید. در این حالت است که می توانید مشتری را جذب کنید و نگذارید با یک بار خرید برند شما را فراموش کند.

بلکه می توانید با تعامل و پاسخگویی صمیمانه در عین حفظ احترام او را تبدیل به مشتری دائمی کنید که فقط و فقط برند شما احساس نیازش را رفع می کند.

پروسه ی دیجیتال برندینگ رابطه ای که بین مشتری و یک برند به وجود آمده است را آسان می کند. و به عنوان نکته ی آخر باید این موضوع را عنوان کنیم که اگر یک برند در فضای دیجیتال حضور نداشته باشد در واقع در ذهن مشتریان نیز حضور نخواهد داشت. این دو لازم و ملزوم هستند.

به سرعت محبوب شوید

به سرعت محبوب شوید
به سرعت محبوب شوید

یکی دیگر از فایده های دیجیتال برندینگ را شرح می دهیم. در صورتی که شما برای برند خود تولید محتوای درخوری انجام دهید می توانید به بیشتر دیده شدن آن توسط کاربران در فضای مجازی کمک زیادی کنید. هرچقدر محتوای شما بیشتر دیده شود و تاثیرگذار باشد می تواند طیف مشتریان برند را افزایش دهد.

می خواهیم این موضوع را با مثال عینی توضیح دهیم. شما برای معروف شدن و همچنین شناخته شدن احتیاج به هزینه ای بسیار بالا برای تبلیغات ندارید. می توانیم یک ساندویچ معروف در رستوران خارجی را به عنوان مثال در نظر بگیریم.

این رستوران هیچ هزینه ای مبنی بر تبلیغات نکرده است اما در بین طیف وسیعی از کاربران فضای مجازی شناخته شده است. حتما می پرسید چگونه این اتفاق افتاده است؟

به این صورت که افراد پس از خوردن ساندویچ از آن احساس رضایت داشتند و سعی کرده اند این حس رضایت را در فضای مجازی با دوستان و اطرافیان به اشتراک بگذارند.

افراد با هر بار دیدن این محتواها ترغیب به خوردن آن ساندویچ می شوند. علاوه بر آن با لایک ها و انتقال نظرات در پایین محتواهای تولید شده توسط خبرنگاران، دوستان و … به بیشتر دیده شدن و محبوبیت آن جا کمک بسزایی کرده اند.

به کارگیری استراتژی

به کارگیری استراتژی
به کارگیری استراتژی

هر شخصی در هر عنوانی که فعالیت می کند قصد دارد بهترین خود باشد و همواره برای این موضوع تلاش می کند. اکنون مخاطبان شما انسان های عامی و فاقد اطلاعات نیستند. باتوجه به پیشرفت علم و میزان استفاده ی مردم از فضای دیجیتال می بینیم که حتی اگر در مورد موضوعی اطلاعات کافی نداشته باشند سریعا به جستجو می پردازند و اطلاعات لازم را کسب می کنند.

بنابراین شما باید این اصل را در نظر بگیرید که مشتری ها اطلاعات کافی در رابطه با برند شما دارند. در این زمان شما باید با به کارگیری یک استراتژی مناسب به گونه ای عمل کنید که محصولات برندتان از سایر رقبا متمایز و بهترین باشد.

وجه تمایز دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

وجه تمایز دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ
وجه تمایز دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ

خیلی ها به دلیل این که در هر دو عنوان واژه ی دیجیتال مشترک به کار رفته است تصور می کنند دیجیتال مارکتینگ و دیجیتال برندینگ وجه تمایزی ندارند. اما این تصور کاملا اشتباه است و اجازه بدهید در ابتدا توضیح دهیم اصلا دیجیتال مارکتینگ چیست؟ و پس از آن بگوییم دیجیتال برندینگ چیست ؟ سپس به شرح وجه تمایز آنها می پردازیم.

دیجیتال مارکتینگ در واقع بازاریابی هست که به شکل دیجیتال انجام شود. دیجیتال مارکتینگ هم می تواند در فضای دیجیتال و با استفاده از شبکه های اجتماعی انجام شود و هم با استفاده از ابزار و وسایل دیجیتال.

اما در رابطه با این که دیجیتال برندینگ چیست ؟ باید به نکته ی ایجاد یک احساس خوشایند و خاطره ای ماندگار از یک برند در ذهن مشتری های آن اشاره کنیم که در بالا مفصل به این موضوع پرداختیم. اینک قصد داریم تا تفاوت دیجیتال مارکتینگ را با دیجیتال برندینگ عنوان کنیم.

دیجیتال مارکتینگ توجه ویژه ای به کیفیت محصول و یا خدمتی که می خواهد بازاریابی ان را انجام بدهد دارد

-دیجیتال مارکتینگ توجه ویژه ای به کیفیت محصول و یا خدمتی که می خواهد بازاریابی ان را انجام بدهد دارد. اما در مقابل آن دیجیتال برندینگ یک دید جزئی نگر و مشخص دارد. به عبارت دیگر در دیجیتال برندینگ اصل و تمرکز بر روی موضوعاتی همچون ویژگی های برند و ارزش های آن قرار گرفته است.

-در دیجیتال مارکتینگ هدف از انجام بازاریابی و تبلیغات این است که تحت هر شرایطی مشتری تحت تاثیر قرار بگیرد و در نهایت جذب محصولی که ارائه شده بشود. اما در دیجیتال برندینگ هدف ذهنیت مشتری است. به زبان ساده تر می توانیم بگوییم هنگامی که یک محصول به هر دلیلی دچار تغییرات می شود و یا حتی یک جایگزین برای ان محصول پیدا می شود برندسازی دستخوش تغییرات به وجود آمده نمی شود و ثابت می ماند. این اثبات در دیجیتال برندینگ به این دلیل است که برند در حافظه و ذهن مشتری حک شده است.

شما در حال خواندن پست دیجیتال برندینگ چیست هستید.

دیجیتال مارکتینگ مشتری را به صورت لحظه ای مجاب به خرید می کند

-دیجیتال مارکتینگ مشتری را به صورت لحظه ای مجاب به خرید می کند اما دیجیتال برندینگ مشتری را به استفاده ی طولانی مدت از برند مجاب می کند.

-استراتژی هایی که باید در جذب مشتری به کار برده شود در رابطه با دیجیتال مارکتینگ معمولا متغیر هستند و دچار تغییرات می شوند. اما استراتژی های به کار رفته در دیجیتال برندینگ همیشه به صورت ثابت هستند و دچار تغییرات نمی شوند.

-اگر بخواهیم دیجیتال برندینگ و دیجیتال مارکتینگ را دسته بندی کنیم و به آنها جایگاه مشخصی بدهیم در واقع ساختن برند یا همان دیجیتال برندینگ در جایگاه اول قرار می گیرد و دیجیتال مارکتینگ یک پله پایین تر در جایگاه دوم قرار می گیرد.

-نتیجه ای که در رابطه با دیجیتال مارکتینگ به دست می آید چون به فرآیند بازاریابی مرتبط است باعث افزایش میزان فروش می شود. اما در دیجیتال برندینگ نتیجه ای که صاحب برند تمایل دارد به دست آورد ماندگاری آن در حافظه ی مشتری است.

قطعات تشکیل دهنده ی دیجیتال برندینگ

قطعات تشکیل دهنده ی دیجیتال برندینگ
قطعات تشکیل دهنده ی دیجیتال برندینگ

نماد برند:

آرمی که هر برند به کار میبرد متشکل از یک عکس است که مشتری ها با مشاهده ی ان آرم برند شما را به یاد می آورند. مثلا وقتی شما در ذهنتان به سراغ محصولات اپل می روید اولین چیزی که به یاد می آورید لوگوی آن است یعنی یک سیب گاز زده. برای انتخاب نماد برای برند خود باید شاخصه های زیادی را در نظر بگیرید.

یکی از این شاخص ها مشتریان شما هستند پس لوگوی انتخابی باید در عین این که تجملاتی نیست و ظاهر ساده ای دارد متناسب با شخصیت و همچنین اهدافی که برند شما دنبال می کند باشد. همچنین نماد برند شما یا همان لوگو نباید به صورت یک چیستان باشد تا ذهن مشتری را به چالش بکشد. برای طراحی نماد برند لازم است چند سوال را از خود پرسیده و به آنها پاسخ دهید.

سوال هایی از قبیل این که آیا کسب و کار شما مدرن است یا نه؟ علاقه دارید در نماد برند از حروف متنی هم استفاده کنید یا فقط به تصویر بسنده می کنید؟ پس از پاسخ به سوالات می توانید به یک جمع بندی در رابطه با طرح نماد برند تان برسید. همچنین می توانید به نماد برندهای رقیب نیز نگاهی بیندازید تا بتوانید نمادی منحصر به فرد و یونیک داشته باشید.

و در نهایت برای طراحی نماد برند از معجزه ی زیبایی رنگ ها و الهامات آنها غافل نشوید. مثلا شما می توانید یک رنگ شاخص مثل بنفش را انتخاب کنید. باید این رنگ را هم در نماد برند به کار ببرید و هم در جاهای دیگر.

مثلا در فضای سایتی که محصولات برند را عرضه می کنید، یا در کارت ویزیت و جاهای دیگر. در واقع نماد هر برند حکم امضای آن را دارد. پس از درک مفهوم دیجیتال برندینگ چیست ؟ نماد برند نیز اهمیت پیدا می کند.

سایت عرضه ی محصولات برند:

اگر شما سعی در عرضه ی محصولات به صورت حضور مشتری در فروشگاه داشته باشید ظاهر مکان مورد نظر و دیزاین و طراحی ان اهمیت ویژه ای پیدا می کند. در عین حال اگر قصد دارید برای عرضه ی محصولات برندتان از سایت استفاده کنید نیز باید مانند ظاهر یک فروشگاه به ظاهر سایت هم اهمیت بدهید.

هنگامی که مشتری می خواهد برند شما و اطلاعاتی در رابطه با ان را پیدا کند قطعا کوچه به کوچه در خیابان ها دنبال نمی گردد بلکه اولین راهی که به ذهنش می رسد وارد شدن به فضای مجازی و استفاده از موتور جستجو باشد. لازم است از رنگی که در لوگو استفاده کرده اید در طراحی سایت نیز استفاده کنید.

همچنین بهتر است نام برند را به صورتی در سایت بنویسید که پررنگ و قابل خواندن برای تمامی اقشار باشد. حتما به این نکته توجه داشته باشید در محتوایی که برای سایت برند تولید می کنید اصول سئو را رعایت کرده باشید تا مشتری بتواند پس از جستجوی برند آن را در عناوین ابتدایی پیدا کند.

و نکته ی پایانی این که پس از طراحی سایت برند مورد نظرتان حتما به عنوان یک کاربر وارد سایت شوید و تک تک قسمت ها و امکانات آن را بررسی کنید تا مشکلی وجود نداشته باشد و مشتریان به راحتی بتوانند از امکانات سایت بهره ببرند.

شعار برند:

شعاری که یک برند انتخاب می کند نباید زیاد طولانی باشد و یا این که در شعار نباید از کلماتی که بار معنایی سنگینی دارند استفاده شود. در واقع این شعار بیانگر فعالیت های برند و میزان توانایی ها و مشتری مداری آن است.

بهتر است قبل از این که شعار برند مورد نظرتان را به اطلاع مشتریان برسانید چند سوال از خود پرسیده و به آنها پاسخ دهید. یکی از سوال ها این است که برند شما چه چیزهایی را مهم به شمار می آورد و به آن اهمیت می دهد؟

سوال بعدی این است که برند مورد نظر در چه زمینه ای چه کاری را انجام می دهد؟ و آخرین سوالی که باید به آن پاسخ دهید این است که هدف شما از ایجاد این کسب و کار و برند چیست؟

مثلا اگر برند مورد نظر در رابطه با لباس فعالیت می کند باید شعاری انتخاب کند که این موضوع را به مشتری القا کند : بهتر، با کیفیت تر، قیمت مناسب تر و زیباتر از لباس های موجود در فروشگاه شما هیچ کجا پیدا نخواهد کرد.

و مورد آخر این که شعاری که برای برند مورد نظرتان استفاده می کنید باید در همه جا یکسان باشد. یعنی اگر مشتری در موتور جستجو به دنبال برند شماست و یا در سایت شما حضور دارد شعار در هر دو جا به یک شکل و یکسان باشد.

دیدگاهتان را بنویسید